Sipsipussista ja ketsuppipullosta saa pantin: Rahaa voi nyt tienata kierrättämällä tuttuja tuotteita

Tiesitkö? Näin dippijauhe pitäisi sekoittaa kermaviiliin:"Miksi en ollut tajunnut tätä aiemmin?" 0:27 Tiesitkö? Näin dippijauhe pitäisi sekoittaa kermaviiliin:"Miksi en ollut tajunnut tätä aiemmin?"
KATSO MYÖS VIDEO: Tiesitkö? Näin dippijauhe pitäisi sekoittaa kermaviiliin: "Miksi en ollut tajunnut tätä aiemmin?"

Suomessa kokeillaan nyt sovelluspohjaista panttikäytäntöä tuttujen tuotteiden kohdalla.

Tunnetut suomalaiset ruoka- ja makeisbrändit ovat aloittaneet yhteistyön ruotsalaisen Bower-yrityksen kanssa, Orkla Suomi kertoo tiedotteessaan.

Ideana on, että sovelluksen kautta kierrätettävistä pakkauksista saa pisteitä, jotka voi muuttaa rahaksi. 

Orklan mukaan mukana sovelluksessa ovat maaliskuusta lähtien Panda, Taffel, Felix, Grandiosa, Paulúns, Oolannin, RisiFrutti, Anyday Nuts, Abba ja Ekströms. Tuotemerkkien pakkauksista saa pantin, kun tuotteen viivakoodi skannataan sovelluksessa ja pakkaus lajitellaan kierrätyspisteellä. 

Orklan Suomen viestintäjohtaja Nina Olinin mukaan sovelluksen avulla pystytään tarjoamaan kuluttajille pakkausten lajitteluun myös taloudellinen kannustin. 

– Haluamme kannustaa kuluttajia lajittelemaan pakkauksiamme ja samalla palkita niitä kuluttajia, jotka tätä tekevät. Kierrättäminen vähentää uusien materiaalien tarvetta, säästää energiaa ja luonnonvaroja.

Palpan tilastojen mukaan yli 90 prosenttia pantillisista pulloista palautuu takaisin kiertoon. Orklan ja Bowerin toiveissa on laajentaa samaa trendiä myös muihin kuluttajapakkauksiin.

Näin sipsipussien ja muiden tuotteiden kierrättämisestä voi saada rahaa

Orklan Suomen viestintäjohtaja Nina Olin kertoo MTV Uutisille tarkemmin sovelluksen toimintaperiaatteista.

Orklan brändien lisäksi sovelluksen kanssa yhteistyötä tekevät myös muut suomalaisille tutut tuotemerkit. Mukana on esimerkiksi Fairy-, Nivea-, Sodastream- ja Weleda-brändit. Myös Nestlé kertoi viime vuonna yhteistyöstään sovelluksen kanssa. Yhteistyökumppaneiden lisäksi myös muista itse rekisteröimistään tuotteista saa pisteitä, mutta vähemmän.

– Homma toimii niin, että skannaat tuotteen kotona tai kaupassa. Sitten menet kierrätyspisteelle ja sovellus pyytää sinua vahvistamaan sijainnin, että tosiaan olet kierrätyspisteellä.

Sovelluksen käyttäjät voivat itse lisätä kierrätyspisteitä palveluun. Sellaiseksi kelpaa myös esimerkiksi oman taloyhtiön lajittelupiste.

– Sitä sovellus ei toki pysty vahvistamaan, että henkilö laittaa muovipakkaukset varmasti muoviastiaan. Se jää kuluttajan omalletunnolle. Luulisi kuitenkin, että jos nähnyt vaivan ja mennyt kierrätyspisteelle, niin ei siinä vaiheessa enää tahallaan kukaan kierrätä väärin.

Pisteitä saa muistakin tuotteista

Orklan ja muiden sovelluksen kanssa yhteistyötä tekevien yritysten tuotteista saa kierrättämällä aina kaksi pistettä. Kuluttaja voi kuitenkin itse myös lisätä yhteistyölistan ulkopuolisia tuotteita kierrätettäväksi sovellukseen, jolloin tuotteen lajittelusta saa yhden pisteen. 

Kun pisteitä on tarpeeksi, ne voi muuttaa rahaksi, lahjoittaa hyväntekeväisyyteen tai lunastaa erilaisia palkintoja, kuten alennuskoodeja. Sovelluksesta käy ilmi, että esimerkiksi 25 pisteellä saa 0,45 euron arvokupongin, 100 pisteellä 1,8 euron arvokupongin ja 1000 pisteellä 18 euron arvokupongin.

Orklan Nina Olin uskoo, että muissa Pohjoismaissa menestynyt sovellus tulee myös Suomessa innostamaan kuluttajia kierrättämisen pariin.

– Tämähän on ihan uutta ja meillä vielä alkutekijöissään. Suomessa kuitenkin toimii pullopanttisysteemi niin hyvin, että uskomme tämän yhteistyön myös kannustavan lajittelemaan muita pakkauksia. 

Suomeen vuonna 2021 rantautuneella Bower-sovelluksella on tällä hetkellä yli 370 000 käyttäjää Pohjoismaissa ja sen kautta kierrätetään yli 2 miljoonaa pakkausta joka kuukausi.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat