Ruokakaupat ovat onnistuneet vähentämään hävikkiä erilaisin keinoin. Punalaputetut tuotteet ovat suomalaisille tuttu juttu jo vuosien takaa, Lidlissä otettiin puolestaan käyttöön vuosi sitten menestykseksi kasvaneet hävikkilaatikot.
Kerroimme jo maaliskuussa Lidlin viime syksynä käyttöön ottamista hävikkilaatikoista, joista kasvoi hetkessä hittituote. Monessa myymälässä aamulla myyntiin laitetut hukka-alen hävikkihevilaatikot myydään pois silmänräpäyksessä.
– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrottiin maaliskuussa.
Hävikkilaatikoissa myydään hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä edellisen päivän paistopisteen leipiä. Koska hukka-ale sai innostuneen vastaanoton, se laajennettiin kaikkiin Lidl-myymälöihin Hangosta Sodankylään. Nyt Lidliltä kerrotaan, että laatikoiden suosio on kasvanut entisestään: hukka-alella säästetään hävikiltä jopa miljoona kiloa kasviksia ja leipää vuodessa.
Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla paremmin ruuan kulutusta tai valmistamalla tai säilyttämällä ruoka toisin. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Suomessa kotitaloudet heittävät vuosittain roskiin 120–160 miljoonaa kiloa ruokaa.
Kansallista hävikkiviikkoa vietetään 7.9-13.9.2020. Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä.
