Mainos
Mainos

Saako perunoita syödä joka päivä? Tutkimus paljastaa vastauksen: Tässä on terveellisin tapa syödä pottuja

Onko perunoiden päivittäinen syöminen terveydelle hyödyksi vai haitaksi? Tuore tutkimus vastaa kysymykseen.

Perunat ovat nousseet viime aikoina otsikoihin niin hyvässä kuin pahassakin. Alkuvuodesta kerrottiin uudesta kotimaisesta Frex-superperunasta, joka vietiin kaupoissa käsistä. Helmikuussa puolestaan tutkija Anu Hopia nosti esiin ruokakaupoissa näkyvän ongelman, joka pilaa perunoiden maun

Nyt perunasta uutisoidaan jälleen positiivisessa valossa. Tuoreen tutkimuksen mukaan yksi keskikokoinen peruna päivässä ei tee terveydelle hallaa. Perunoiden nauttiminen ei nosta riskiä sydän- tai verisuonisairauksiin, diabetekseen tai halvauksiin, kunhan perunat on valmistettu keittämällä tai höyryttämällä ja ilman liiallista suolaa tai rasvaa. Asia selviää The Pennsylvania State -yliopiston tutkimuksesta.

"On epäreilua perunaparalle niputtaa kaikki potut samaan kategoriaan"

Ei-friteerattujen perunoiden syöminen nosti tutkittavilla myös päivittäistä kuidun- ja kaliuminsaantimäärää verrattuna niihin, jotka söivät perunan sijaan esimeriksi valkoita riisiä tai pastaa. Seurantatutkimuksessa oli mukana 50 tervettä aikuista ja tuloksista raportoitiin British Journal of Nutrition -julkaisussa.

– Perunalastujen tai ranskanperunoiden syömistä ei pidä missään nimessä suositella, mutta on olemassa terveellisiä tapoja valmistaa perunat. Siksi on epäreilua perunaparalle niputtaa kaikki potut samaan kategoriaan, tutkimusta johtanut tohtoriopiskelija Emily Johnston sanoo.

Johnstonin mukaan ihmisten ei tulisi pelätä perunoiden syöntiä, vaan kiinnittää huomiota nimenomaan niiden valmistustapaan ja annoskokoihin. Vaikka ihmisten tulisi syödä ennen kaikkea tärkkelyksettömiä kasviksia, myös tärkkelyspitoisille kasviksille on oma paikkansa ruokavaliossa.

NBC Newsin ravitsemustoimittaja Madelyn Fernstrom on aiemmin sanonut, että perunoista voi olla apua jopa painonpudotuksessa. Hän kutsuu perunaa ravitsemuspommiksi: yksi keskikokoinen peruna sisältää 4 grammaa kuitua, 4 grammaa proteiinia ja myös yllättävän paljon C-vitamiinia ja kaliumia. Sata grammaa perunaa sisältää noin 6–8 milligrammaa C-vitamiinia, eli noin kymmenesosan ihmisen päivän perustarpeesta. On myös hyvä muistaa, että perunan C-vitamiinipitoisuus on talvella pienempi pitkän säilytysajan vuoksi.

Terveellisin tapa syödä perunoita

  • Syö perunaa lisukkeena ja täytä sillä korkeintaan neljäsosa lautasestasi
  • Ole tarkkana annoskokojen kanssa. Yksi keskikokoinen peruna on arviolta tietokonehiiren kokoinen, ei siis jättimäinen uuniperuna.
  • Kypsennä peruna mieluiten keittämällä tai höyryrttämällä.
  • Perunan kuorissa on paljon ravinteita. Syö siis kuoretkin, jos mahdollista! Muista kuitenkin pestä tai harjata peruna hyvin.
  • Älä uita peruna suolassa tai rasvassa.

Juttua muokattu 26.2.2020 klo 9.23: Korjattu tieto perunan C-vitamiinipitoisuudesta. 

Lähde: NBC Today

 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.