Mainos
Mainos

Ravintolayhtiö NoHo Partners ostaa yllättäen suomalaisen hampurilaisketjun: Kolmessa vuodessa 30–50 ravintolaa – Helsinkiin avautuu ennennäkemätön konsepti

Ravintolayhtiö NoHo Partners on tehnyt yrityskaupat ja ostanut enemmistön alun perin Pietarsaaresta lähtöisin olevasta Friends & Brgrs -hampurilaisketjusta.

Ravintolayhtiö NoHo Partners panostaa nopeasti kasvavaan pikaruokamarkkinaan ostamalla enemmistön laatuburgereistaan tunnetusta Friends & Brgrsista. Tavoitteena on kasvattaa Friends & Brgrsista lähivuosina valtakunnallinen 30–50 ravintolan kokonaisuus.

Yrityskaupan myötä NoHo Partners Oyj:n omistus Friends & Brgrs Ab Oy:stä on noin 70 prosenttia. Friends & Brgrsin perustajat ja pääomistajat jatkavat yhtiössä osakkaina.

Taloustutkimuksen kuluttajatutkimuksessa vuonna 2018 Suomen pidetyimmäksi pikaruokaketjuksi valittu Friends & Brgrs on tuonut pikaruokamarkkinaan ”fresh casual” -ideologian, joka perustuu vastuullisesti tuotettuihin, tuoreisiin ja 95-prosenttisesti kotimaisiin raaka-aineisiin sekä paikan päällä valmistettuihin lisäaineettomiin tuotteisiin. Ravintola on tullut tunnetuksi myös ranskalaisistaan, jotka valmistetaan kolme kertaa eri lämpötiloissa keittämällä. 

– Olemme valmistaneet asiakkaillemme jo yli kolme miljoonaa hampurilaista, joiden pihvit jauhamme itse ja leivät leivomme omissa leipomoissamme. Paremmat burgerit ovat tulleet jäädäkseen ja jatkuvasti kehittyvä burgerimaailma on täynnä mahdollisuuksia, kertoo Friends & Brgrsin toimitusjohtaja Peter Fagerholm.

Erityisesti nuoreen kohderyhmään vetoava Friends & Brgrs on kasvanut nopeasti kymmenen ravintolan erittäin kannattavaksi kokonaisuudeksi. Nyt kaupan myötä Friends & Brgrs haluaa haastaa pikaruokaketjut laatuburgereillaan ja työllistää kolmen vuoden aikana 1 000 nuorta osaajaa.

– Nuorten ulkona syöminen kasvaa kaikista asiakasryhmistä nopeimmin. Samaan aikaan nopeasti syöminen ja digitaalinen myynti kasvavat vahvasti. Olemme pitkään etsineet portfolioomme näitä trendejä ruokkivaa brändiä, ja Friends & Brgrs istuu tähän profiiliin täydellisesti, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Friends & Brgrs'in Peter Fagerholm kertoo olevansa iloinen yhteistyöstä NoHon kanssa. Fagerholmin mukaan hampurilaisketjun tavoitteena on ollut alusta lähtien laajentaa toimintaa useamman kymmenen ravintolan ketjuksi.

Aku Vikström puolestaan lupaa, että hampurilaisketjussa pidetään jatkossakin huolta tärkeimmästä menestysreseptistä, eli laadukkaasta tuotteesta ja iloisesta henkilökunnasta.

Ennennäkemätön ”cloud kitchen” 

Digitaalisten ratkaisujen kehittäminen on osa NoHo Partnersin kasvustrategiaa. Yhtiö lanseeraa samalla Helsinkiin tässä mittakaavassa Suomen ensimmäisen cloud kitchen -ravintolan, jossa ei ole yhtään asiakaspaikkaa ja jossa valmistetaan eri suosikkiravintoloiden annoksia käsityönä vain kotitoimituksiin.

Vikströmin mukaan digitaalinen ostaminen ja lisääntyneet kotiinkuljetuspalvelut ovat avanneet suosituille ravintolabrändeille täysin uuden jakelukanavan erityisesti arkiruokailuun. Suomessa ihmiset ovat vielä tottuneet ostamaan arkiruokansa ruokakaupoista, mutta yhä useampi tilaa ruoan kotiin tai toimistolle.

– Cloud kitchen tuo ratkaisun tähän jatkuvasti kasvavaan kysyntään lisäämällä kapasiteettia ruuhkahuippuihin ja nopeuttaen toimituksia. Sen avulla eri suosikkibrändimme, aina hampurilaisista sushiin, voivat palvella asiakkaitaan entistä laadukkaammin. Haluamme alan johtavana pelurina olla tämän markkinamuutoksen etujoukoissa myös tulevaisuudessa, Vikström sanoo.

Tänä vuonna tavoitteena on avata vähintään viisi uutta Friends & Brgrs -ravintolaa. Friends & Brgs tulee olemaan myös vuonna 2021 valmistuvan tapahtumakeskus Tampereen Kannen areenan lippulaivabrändi pikaruoassa. Friends & Brgrs Ab Oy:n arvioitu liikevaihto vuonna 2020 on noin 15 miljoonaa euroa. Yrityskauppa astuu voimaan 1.4.2020.

Lähde: NoHo Partners

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja