Leipomoyhtiö Vaasan teettämän tutkimuksen mukaan hampurilaistrendi kasvaa Suomessa: yhä useammat suomalaiset ovat omaksuneet hampurilaiset yhdeksi arkiruoakseen.
Leipomoyhtiö Vaasan ennustaa Suomen seuraavan kasvavaa kansainvälistä trendiä ja tästä vuodesta alkavan kaikkien aikojen laatuhampurilaisten aikakauden.
Hampurilaiset ovat vuosikymmeniä olleet pikaruokaravintoloiden luoman maineen varassa, mutta niiden nousu myös laadukkaammiksi luokiteltavien ravintoloiden listoille on tullut jäädäkseen. Matkailu- ja Ravintolapalvelu MaRa Ry:n teettämän tutkimuksen mukaan hampurilaiset ohittivat viime vuonna ravintola-annoksina perinteiset liha- ja kalaruoat ja ne löytyvät myös Instagram-kuvanjakopalvelun kansainvälisesti kuvatuimpien yksittäisten ruoka-annosten kärkisijoilta.
Kansainvälistä katuruokien aatelia edustaneet hampurilaiset ja nakkisämpylät ovat parin viime vuoden aikana tehneet vahvaa nousua myös suomalaisten kotikeittiöiden arki- ja pyhäruokalistoille. Leipomoyhtiö Vaasan vastasi kasvaneeseen kysyntään tuomalla päivittäiskauppaan ensimmäiset tuoreet Suomessa leivotut hampurilais- ja hodarisämpylät.
Päivittäiskaupassa kotikeittiöiden hampurilaisbuumi alkoi näkyä valmissämpyläkysynnän selkeänä muutoksena vuonna 2014 ja viime syksynä leipomoyhtiö Vaasan Suomessa esittelemien ensimmäisten tuoreiden hampurilais- ja hodarisämpylöiden myynti on lyhyessä ajassa kasvanut kolminkertaiseksi. Kysynnän myötä Vaasan kasvattaa Street Food -kategorian tuoresämpylöiden tuotantoa Vantaalla.
