Tänään vietetään Suomessa Kansallista lenkkipäivää, kunnianosoituksena suomalaiselle makkaralle ja hyvälle perusruoalle. Tänään juhlitaan myös HK:n Sinisen syntymäpäivää.
Katso yllä olevalta videolta, miten makkara tulisi paistaa kotioloissa.
Yksi suomalaisten suosikkimakkaroista, HK:n Sininen Lenkki, täyttää tänä vuonna 55 vuotta. Makkaraa ostetaan keskimäärin joka päivä edelleen noin 48 000 pakettia päivässä.
Sinisen Lenkin alkuaikoina suosio ei kuitenkaan ollut yhtä kovaa, sillä 1950-luvulla lenkkimakkaran hinta oli jopa korkeampi kuin täyslihan. Lenkki ei siis todellakaan ollut joka kodin perusruokaa.
Sinisellä painettu "lenkkimakkara" kuoressa
50-luvulla makkaraa valmistettiin luonnonsuoleen käsityönä ja jokaisen lenkkimakkaran päähän sidottiin käsin alumiininen sinetti, joka kertoi tuotteen laatunimen. Lenkkimakkarat myytiin tuolloin usein irtotavarana paperipusseissa.
1960-luvulla siirryttiin kuitenkin koneellisesti kiinnitettyihin niitteihin, mutta elintarvikeasetus vaati edelleen tuotteisiin tiedon makkaran laadusta.
Siksi makkarankuoren sisäpintaan painettiin mustikoista saadulla värillä sana "lenkkimakkara" sinisellä, kun taas silloiseen HK:n Punaiseen lyötiin punaisella sana "kiuasmakkara".
Vuotta 1963, jolloin uusi käytäntö otettiin käyttöön, pidetään Sinisen Lenkin syntymävuotena.
Nimi vakiintui, resepti muuttui
HK:n Sinisen menestyksen salaisuus saattaakin piillä juuri tässä elintarvikeasetuksessa, sillä se erotti Sinisen Lenkin kilpailijoista. Pian kauppiaat alkoivat tilata lyhyesti tuotteensa sanomalla "20 lenkkiä sinistä ja kymmenen punaista".
