Mainos

S-ryhmä tekee Lidlit! Kahden euron ruokalaatikko myyntiin kymmeniin S-marketeihin: "Varma hitti"

S-ryhmä kertoo ottavansa käyttöön kahden euron hävikkilaatikot kymmenissä pääkaupunkiseudun S-marketeissa. Vastaavanlainen ratkaisu muodostui Lidlissä hitiksi jo yli vuosi sitten.

Pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan alueella toimivan HOK-Elannon 60 S-marketissa myydään jatkossa hyvikkilaatikoita, joihin kerätään hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia tai parasta ennen päivän saavuttaneita leipomotuotteita. Laatikollinen hävikkituotteita maksaa kaksi euroa.

Idea ei ole ainutlaatuinen, sillä kauppaketju Lidlillä on ollut vastaava käytäntö jo yli vuoden ajan. MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin Lidlin hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020

– Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin, Lidliltä kerrottiin maaliskuussa 2020.

Hävikkilaatikko myynnissä aamupäivisin: "Ensimmäiset merkit kertovat, että laatikko on varma hitti"

Kuten Lidlilläkin, S-ryhmän hävikkilaatikoiden sisältö ja määrä vaihtelee päivän ja satokauden mukaan. 

S-ryhmän tavoitteena on mennä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Koko S-ryhmän tasolla markettien ruokahävikki on vähentynyt 21 prosenttia viimeisen kuuden vuoden aikana.

– Tärkein työ hävikin hillitsemiseksi tehdään datan kautta ennustamalla. Ennuste ei kuitenkaan osu aina napakymppiin ja hedelmiin ja vihanneksiin voi myös tulla kauneusvirheitä tai kolhuja. Aamupäivän hyvikkilaatikko on odotettu lisä punalapputuotteiden ja suositun ilta-alen rinnalle. Voimme vähentää hävikkiä yhdessä asiakkaidemme kanssa, sanoo ryhmäpäällikkö Ari Rantanen osuuskauppa HOK-Elannon S-market-ketjusta tiedotteessa.

S-ryhmästä muistutetaan, että kolhiintuneet hedelmät tai kasvikset sopivat vaikkapa smoothieen, laatikkoruokiin, kasvissosekeittoihin ja hedelmäsalaatteihin. Leipälaatikoihin kerätään sen sijaan parasta ennen -päiväyksen saavuttamassa olevat pakatut leipomotuotteet. Gluteenittomista leipomotuotteista tehdään omat laatikot.

– Kaupassa hävikkitalkoot ovat jokapäiväistä arkea ja haluamme kannustaa myös asiakkaitamme kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin. Ensimmäiset merkit kertovat, että laatikko on varma hitti, Rantanen toteaa.

Myös HOK-Elannon alueen ruokakauppojen muissa ketjuissa hedelmä- ja vihanneshävikin torjunnalle etsitään erilaisia keinoja. Esimerkiksi Helsingin Sokoksen S-marketissa iso osa hävikkiuhanalaisista tuotteista kerätään yläkerran Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineiksi. Muissa ketjun kaupoissa hävikkiä lahjoitetaan muun muassa ruoka-apuun.

Lähde: S-ryhmä

Videolla: Tiesitkö? Näin kaupan hedelmäpussi aukeaa ilman väkivaltaa.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja