Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tällä tuoteryhmällä oli Lidlissä viime vuonna miljoonamyynnit – ostitko sinäkin?

1:00Pellillinen lämpimiä voileipiä! Katin lämppäripeltiä on kokeiltava
Julkaistu 08.03.2021 09:19

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kauppaketju Lidlistä kerrotaan, mikä tuoteryhmä muodostui Suomen myymälöissä vuonna 2020 erityisen kovaksi hitiksi. 

Videolla: Tällä leipävinkillä vähennät nerokkaalla tavalla hävikkiä

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin aiemmin eri kauppojen hävikkiruokakäytännöistä. Tammikuussa kerrottiin, miten erilliset hävikkihyllyt ovat muodostuneet hitiksi ainakin K-ryhmän kaupoissa. S-ryhmän kaupoissa erillisiä hävikkihyllyjä ei ole, mutta tuotteiden punalaputtamiseen on olemassa oma systeeminsä.  Lidlistä puolestaan kerrottiin, että Suomen jokaisesta 193 myymälästä löytyy omat hävikkihyllynsä tai alelaarinsa. 

Nyt Lidl paljastaa tarkempia lukuja hävikkimyyntinsä takaa. Tilastoista käy ilmi, että hävikkiruoka on todella lyönyt läpi ja vuonna 2020 sitä myytiin Lidlissä hurjat määrät.

Hävikkiruokaa myytiin lähes kuusi miljoonaa kiloa

Uutta puhtia hävikkiruoan myyntiin Lidleissä toi vuonna 2019 käyttöön otettu hedelmien ja vihannesten sekä paistopisteleipien hukka-ale. Sen myötä hävikin torjumisen takia alennetulla hinnalla myydyn ruoan määrä nousi vuonna 2020 jo 5,9 miljoonaan kiloon.

– Hävikkituotteissa on oranssi aletarra. Siirrämme tuotteet alelaariin hyvissä ajoin eli niissä on käyttöaikaa jäljellä useita päiviä, koska emme halua, että hävikki siirtyy kaupasta kotiin. Alelaarit ovat olleet meillä käytössä vuosikaudet, kertoo vastuullisuusasiantuntija Jenni Hakkarainen Lidlin tiedotteessa.

"Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin", Lidliltä kerrottiin maaliskuussa 2020.

Lidl HävikkilaatikkoLidl

Hukka-ale puolestaan on toimivaksi havaittu keino puuttua sellaisten tuotteiden hävikkiin, joiden myyntiaika on hyvin lyhyt. Hukka-alessa myydään edellisenä päivänä myymättä jääneitä hedelmiä, vihanneksia ja paistopisteen leipätuotteita. Paistopisteleivät löytyvät aamupäivisin paistopisteen läheisyydestä ja hevilaatikot kassojen jälkeen, jos myytävää on jäänyt.

– Hukka-alen tuotteet ovat syömäkelpoisia, mutta voivat olla kolhiintuneita eli nähneet ne hehkeimmät hetkensä. Vuodessa hukka-alella voidaan pelastaa peräti miljoona kiloa leipää ja heviä hukalta, Hakkarainen sanoo.

Mitä tapahtuu hävikkituotteille, jotka eivät mene kaupaksi?

Lidlin mukaan hävikin osuus kaupan ruokakiloista on ketjussa vain noin puolitoista prosenttia. Lähtökohtaisesti hävikki pyritään painamaan alas etukäteen. Jos tuote on kuitenkin myymättä ja viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päiväys lähestyy, sen hinta alennetaan.

– Alennukset ovat loppupään keino. Todella tärkeää hävikin torjumisessa on se, mitä tapahtuu etukäteen: hyvä tilausten suunnittelu, kylmäketjujen hallinta ja nopea kierto, Hakkarainen kertoo.

Kaupasta hävikki ei päädy kaatopaikalle, vaan se hyödynnetään eri keinoin. Myymättä jääneitä tuotteita luovutetaan ruoka-apuun sekä käytetään rehunvalmistuksessa ja energiantuotannossa. Lidlillä on käytössään myös biokaasurekka, joka kulkee myymälöiden biojätteestä valmistetulla biokaasulla.

Myös asiakkaat voivat vaikuttaa: Tästä muistutuksena nerokas merkintä maitopurkissa

parasta-ennen-kenties-kelvollista-kauemminkin-lidl-1Lidl

Hävikin vähentäminen on myös kuluttajien vastuulla. Eniten ruokaa päätyy nimittäin roskiin kotitalouksissa, eikä suinkaan ruokakaupoissa. 

Lidl muistuttaa asakkaita hävikkiasioista myös tuotepakkauksissa. Viime syksyn ketjussa otettiin käyttöön nerokas merkintä maitopurkeissa. Pohjolan Meijeri -merkkisiin maito- ja piimätölkkeihin lisättiin merkintä "parasta ennen, kenties kelvollista kauemminkin". Logo kertoo siitä, että tuote voi olla vielä aivan kunnossa, vaikka parasta ennen -päiväys saavutetaankin. 

– Parasta ennen -merkintä liittyy tuotteen laadullisiin ominaisuuksiin, ei turvallisuuteen. Kannattaa käyttää omia aisteja ennen kuin kaataa maidon tai piimän viemäriin, Hakkarainen muistuttaa.

Lue myös: Lidliin tuli myyntiin hämmentävä paistopistetuote – testasimme sen

Lähde: Lidl

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kysePunalapputuotteita ja hävikkiruokaa – nyt K-kaupoissa keksittiin uusi tapa vähentää hedelmähävikkiä: "Suomen, ellei jopa maailman ensimmäinen laatuaan"Ruokien alelaareilla käy kuhina myös Lidlissä – yksi erityistuote viedään käsistä: "Edelleen tosi suosittu"Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"Lidl teki yhden oleellisen muutoksen ruokaosastollaan viime syksynä – älytön menestys: "Myydään pois silmänräpäyksessä"
RuokakauppaRuokaEkologisuusMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa