Poikkeuksellinen suomalaisjuoma löi läpi maailmalla – Eetu ja Fred lanseerasivat sen täysin etänä Hongkongissa: "Ei ole hävittävää"

kåska juoma Fred Karlsson Eetu Topo
Fred Karlsson & Eetu Topo Kåska -giniä valmistamassa. Kåska/ Fred Karlsson

Suomalaisyritys Kåskan mieto, 15-prosenttinen gini lanseerattiin viime vuonna Hongkongissa täysin etänä.

Pandemiasta johtuvien matkustusrajoitusten takia kukaan yrityksen työntekijöistä ei ole päässyt fyysisesti käymään markkinalla ennen tai jälkeen lanseerauksen.

– Lanseerasimme Suomessa maaliskuussa ja Hongkongissa loppukesästä samana vuonna, yksi Kåskan perustajista Eetu Topo kertoo Kauppalehdelle.

Kolmekymppinen Topo perusti yrityksen ikätoverinsa Fred Karlssonin kanssa vuonna 2019. Suomessa tuotetta on myyty suurimpien kaupunkien Alkoissa.

Lanseerauksessa paikalliselle kumppanille annettiin vapaat kädet toimia oman harkintansa ja markkinatuntemuksensa varassa.

– Hongkongista löytyi jakelija, jolle annoimme täyden mandaatin toimia itsenäisesti, mutta brändikatalogin mukaan siten, että hän vie bränditarinaa eteenpäin, Topo sanoo.

– Ei ole hävittävää, uskoimme että paikallinen kumppani pystyy painamaan jarrua tarvittaessa, että ei tunge pulloja pölyttymään ravintoloihin.

Pääosa Hongkongin-myynnistä on tullut paikallisen verkkokaupan kautta. Hongkongin alkoholilait mahdollistavat alkoholin tilaamisen suoraan kotiovelle.

Jakelukanava osoittautui erittäin suosituksi varsinkin silloin, kun ravintoloiden aukioloaikoja rajoitettiin koronatoimien johdosta.

Kåskan ginin läpimurto kaupungin kuuluisimpiin baareihin antaa kuitenkin vielä odottaa itseään.

Etälanseeraus onnistui silti yli odotusten myös taloudellisesti.

– Hongkong on ollut meille voitollinen markkina koko ajan, vaikka ei puhuta valtavista volyymeista. Vähäalkoholisten tuotteiden markkinaosuus on noin prosentin verran, mutta vähäalkoholisten tislojen myynti kasvoi viime vuonna 80 prosenttia.

Vientiä myös jatkossa

Markkinalanseerausta Hongkongissa pidettiin Kåskalla testinä myös viennin kasvattamiseen tulevaisuudessa.

– Kun tehtiin kansainvälistymisstrategiaa, halusimme kokeilla kokeilla mitä käy, jos annetaan ulkopuoliselle itsenäisesti toimivalle jakelijalle täysi vapaus toimia. Voimme käyttää tätä verrokkina sille, miten muualle mennään.

Kilpailu kaupungin ravintoloiden ja baarien välillä on äärimmäisen kovaa. Hongkongissa on yhteensä 87 ravintolaa, joille on myönnetty Michelin-tähti ja kaupungissa on ylivoimaisesti maailman korkeimmat liikehuoneistojen vuokrat. Hongkong kuitenkin valikoitui ensimmäiseksi vientimarkkinaksi juuri kovan kilpailun takia.

– Toinen vaihtoehto olisi ollut Singapore. Hongkongissa on paljon taste maker -lokaatioita ja trend setter -alueita, se on yksi Aasian cocktailpääkaupungeista, Topo sanoo.

Jatkossa vientiä hoidetaan myös verkkokaupan kautta.

–Lanseeraamme verkkokaupan Euroopassa kesän aikana. Aloitamme lähijakeluna Tanskaan ja sitten muualle, kun logistiikka saadaan rakennettua. Markkina-avauksia tulee loppuvuonna tai alkuvuodesta 2022. Meillä oli tarkoituksena avata muitakin markkinoita pikavauhtia, mutta pandemian takia tämä myöhästyi ja olemme käyttäneet sen ajan muihin valmisteluihin, Topo valottaa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat