Tuhansia pulloja Kyrö Distilleryn giniä odottaa englantilaisessa varastossa varmuuden vuoksi. Pullot on tuotu saarivaltioon siltä varalta, että brexit johtaa kaaokseen Britannian ja EU:n rajalla. Varastoja on noin neljäksi kuukaudeksi.
Uuden brändin tekeminen tunnetuksi on herkkää työtä, eivätkä tuotteet saa loppua markkinoilta, oli syy mikä tahansa, sanoo väkeviä juomia maahantuova yrittäjä Michael Vachon yrityksen toimistolla Lontoossa. Maverick Drinks jakelee ja markkinoi tuotteita Britanniassa.
Kilpailu on hänen mukaansa äärimmäisen kovaa. Kolmen viime vuoden aikana brittimarkkinoille on tullut 800 uutta giniä. Markkinat kiinnostavat, koska Lontoota pidetään yhtenä maailman cocktailpääkaupungeista. Sen piirit ovat ponnahduslauta maailman markkinoille.
Kyrö distilleryn tarina kiinnostaa
Vachon pyörähtää näyttelytiskin taakse ja nostaa esiin kaksi pulloa Kyrön giniä. Korkeahkon toimistotalon ikkunasta erottuu Lontoon maailmanpyörä.
– Hauska, huoleton ja innostunut, Vachon luettelee adjektiiveja, joita hän yleensä käyttää markkinoidessaan rukiista tislattua juomaa.
Kyrö Distilleryn perustamistarina viidestä kaverista saunanlauteilla kiinnostaa hänen mukaansa baarimestareita.
Eurooppalaisen ginin tai viskin kauppaaminen omasta tuotannostaan ylpeille briteille kuulostaa haastavalta. Jakelijayrityksen mukaan eurooppalaiset merkit kiinnostavat kuitenkin kuluttajia, jotka haluavat tietää aiempaa tarkemmin, miten ja mistä tuote on valmistettu.
