Mainos

Arvostettu olutbrändi avaa ravintolan Helsinkiin: "Muutama toivottu ja käsistä viety tuote tekee paluun"

Tamperelainen Pyynikin Brewing Company avaa olutravintolan Helsingin ytimeen. Pyynikin Taproom Helsinki aukeaa marras–joulukuun vaihteessa Eteläesplanadille.

Videolla: Helsinkiläisbaari keksi porsaanreiän oluen myyntiin

Kansainvälisestikin mainetta niittänyt Pyynikin Brewing Company avasi ensimmäisen Pyynikin Brewhouse -ravintolan vuonna 2017 Tampereen keskustaan yhdessä NoHo Partnersin kanssa. Ravintola löysi nopeasti tiensä tamperelaisten sydämiin, ja se on äänestetty kaksi kertaa Tampereen parhaimmaksi olutravintolaksi.

Pyynikin Brewing Companyn eli alun perin Pyynikin Käsityöläispanimona tunnetun panimon vuosi on ollut menestyksekäs. Maaliskuussa panimo pääsi Financial Timesin FT-1000-listalle Euroopan nopeimmin kasvavana panimo- ja juomayhtiönä. Loppukesästä Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Arvostetuimmat brändit 2020 -tutkimuksen mukaan tamperelaispanimo on Suomen arvostetuin olutbrändi.

Nyt menestyskonsepti rantautuu myös Helsinkiin.

– Brewhouse on todistanut toimivuutensa, ja siitä vaahtosikin idea avata samankaltaisella reseptiikalla varustettu olutravintola yhdessä myös Helsinkiin. Vaikka alalla eletään haastavia aikoja, luotamme ravintolan vetovoimaan, kertoo Pyynikin Brewing Companyn perustaja Tuomas Pere.

Pyynikin Taproom Helsinki -ravintolassa asiakaspaikkoja on liki sata. Hanasta löytyy 20 olutlaatua, ja Pyynikin oluiden lisäksi ravintola tulee tarjoamaan panimon tislaamon tuotteita sekä erikoiseriä, joiden kyljessä tarjoillaan rentoa pubiruokaa.

– Erikoiserien lisäksi muutama toivottu ja käsistä viety tuote tekee paluun. Meiltä tulee paljon uutuustuotteita, jotka julkaistaan Pyynikin Taproomissa samaan aikaan kuin Tampereella, kuvailee Pere.

Perustaja kertoi aiemmin pienpanimoiden tuskasta koskien oluiden etämyyntiä

Tuomas Pere on noussut aiemmin uutisotsikoihin muun muassa ottaessaan kantaa pienpanimoiden etämyyntiä koskeviin lainkiemuroihin.

Pere kertoi Yrittäjät-lehdessä toukokuussa etämyynnin pienestä porsaanreiästä, joka mahdollistaa myös suomalaisyritysten tuotteiden myynnin: jos firman perustaa esimerkiksi Viroon ja kierrättää tuotteet sitä kautta, voi juomia etämyydä Suomeen. Se tietysti nostaa tuotteiden hintaa ja hiilijalanjälkeä, eikä siis ole kovin kestävä ratkaisu. 

– Meillä on virolainen yhteistyökumppani. Homma toimii niin, että suomalainen kuluttaja tekee verkkokaupassamme tilauksen ja sen jälkeen toimitamme tuotteet virolaiseen verottomaan varastoon. Sieltä tuotteet käännetään takaisin Suomeen. Siinä välissä maksetaan Viron alkoholivero ja kun tuotteet tulevat Suomeen, maksetaan vielä Suomen alkoholivero. Sen jälkeen haemme Viron alkoholiveron palautuksena takaisin.

Peren mukaan kyseisessä toimintamallissa ei ole järkeä, mutta se on ollut ainoa tapa.


Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja