Alkuviikosta lanseerattu suomalainen kevyttisle loppui tunneissa Alkon verkkokaupasta. Poikkeuksellista juomaa on jo kyselty aina Hong Kongista Lontooseen, mutta koronatilanne jarruttaa tällä hetkellä maailmavalloitusta.
Kuvassa Fred Karlsson & Eetu Topo.
Maanantaina 18.5. lanseerattu Kåska-kevyttisle kiinnosti niin paljon, että myynti jouduttiin keskeyttämään jo ennalta, valmistaja kertoo. Ensimmäinen erä myytiin loppuun niin nopeasti, että verkkomyynti jouduttiin sulkemaan ennakoivasti, jotta tavaraa varmasti riittää tilanneille.
– Kiinnostus on ollut valtavaa. Moni on kaivannut miedompaa vaihtoehtoa perinteisille gineille ja viinoille, helppoa tapaa nauttia kevyemmistä drinkeistä. Ollaan tässä nyt ihan uranuurtajia, joten Kåskan perään on kyselty reilusti jo myös ulkomailta, aina Hongkongista Lontooseen, kertoo Eetu Topo, toinen Kåskan perustajista.
Uutuusjuoma osuu kevyempien juomien trendiin. Ammattilaiset kertovat, että kulutustottumuksien muutos on näkynyt ravintoloissa ja baareissa jo jonkin aikaa. Kansainvälisesti palkittu baarimestari ja ravintoloitsija Timo Siitonen Flavour Venturesilta uskoo, että matala-alkoholipitoisuus ja alkoholittomuus ovat tulleet jäädäkseen nyky-yhteiskuntaan.
Kåska on kuusella ja sitruunalla maustettu sokeriton 15% vahva tisle.
– Ihmiset etsivät luontaisia tuotteita, makuelämyksiä ja ovat myös valmiita maksamaan niistä. Uusille tuotteille, jotka promoavat tätä ajattelumallia on varmasti kysyntää tulevaisuudessa, mausta tinkimättä.

