Mainos
Mainos

Piristää ja parantaa suorituskykyä! Tähän aamupalaan asiantuntijat luottavat – söisitkö sinä?

Jos haluat pysyä energisenä, iloisena ja toimintakykyisenä heti aamusta alkaen, kannattaa perinteiset aamupalatuotteet vaihtaa salaattiin.  

Jogurtit, leivät ja myslit ovat tuttuja aamupalaruokia, mutta oletko koskaan kuullut aamupalasalaatista? Huffngton Post -sivuston mukaan päivän ensimmäisellä aterialla nautitulla salaatilla voi olla positiivisia vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi.

Vaihtelua kasviksilla ja kananmunalla

Vähäsokerinen ja kasvispainotteinen aamupala tarjoaa sinulle roppakaupalla vitamiineja ja ravintoaineita, jotka tehostavat aivojen toimintaa, parantavat mielialaa ja lisäävät tuottavuutta.

– Hiilihydraattipitoisen ja raskaan aamupalan nauttiminen saa aikaan sen, että elimistösi joutuu työskentelemään kovemmin pitääkseen aineenvaihdunnan käynnissä. Tämä voi puolestaan hidastaa sinua sekä fyysisesti että henkisesti, ravitsemusterapeutti Cassie Pisano kertoo.

Aamupalasalaatin ansiosta pidät verensokerisi tasaisena sekä mielesi ja kehosi toimintakykyisenä heti aamusta alkaen.

Monipuolinen ja ravintorikas aamupalasalaatti sisältää vihreitä lehtivihanneksia, rouskuvia kasviksia ja lorauksen hyvää oliiviöljyä tai kreikkalaista jogurttia kastikkeeksi. Jos aamusi ei lähde käyntiin ilman kananmunaa, tämä raaka-aine sopii salaattiin mainiosti niin keitettynä kuin paistettuna.

Salaatti on rasvaista krapularuokaa parempi valinta

Näiden hyvien puolien lisäksi tutkimukset ovat tulleet siihen tulokseen, että aamulla nautittu salaatti voi auttaa sinua toipumaan krapulasta. Vihreä salaatti, paahdetut vihannekset ja kananmuna antavat hyvän startin huteraankin päivään, aamupalasalaattien puolesta puhuva ruokakirjailija Alison Roman kertoo.

Alkoholi hidastaa ruoansulatusta, minkä vuoksi raskas aamupala voi tehdä olostasi entistäkin huonomman. Kasvispitoinen salaatti sisältää juuri niitä ravintoaineita, kuten magnesiumia, kaliumia ja A-vitamiinia, joita elimistösi on menettänyt alkoholin nauttimisen seurauksena.

Lisäksi vesipitoiset kasvikset auttavat sinua pääsemään eroon kostean illan jälkeisestä nestehukasta.  

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja