Mainos

Parantaa muistia ja tekee sinusta vahvemman – syötkö jo tätä sesongissa olevaa terveyspommia?

Ihanan punainen granaattiomena on hedelmä, jolla on tutkitusti lukuisia terveysvaikutuksia.

Granaattiomenan terveysvaikutuksia on tutkittu runsaasti verrattuna moneen muuhun hedelmään, mutta viekäkään kaikkia terveysvaikutuksia ei vielä tunneta. 

LUE LISÄÄ HEDELMÄN KÄYTÖSTÄ: Näin kuorit granaattiomenan oikeaoppisesti

1. Tekee sinusta terveemmän

Granaattiomena on yksi antioksidanttipitoisimmista hedelmistä, joka sisältää tulehduksia ja elimistön hapettumista torjuvaa ellagiinihappoa. BBC:n uutisen mukaan granaattiomena on myös erinomainen kuidun, C- ja B-vitamiinien sekä kalsiumin, raudan ja kaliumin lähde.

2. Tekee sinusta vahvemman

Tutkimusten mukaan granaattiomenoiden nauttimisella voi olla positiivisia vaikutuksia suorituskyvyn kannalta. Päivittäisen granaattiomenamehun juomisen todettiin parantavan urheilijoiden kestävyyttä ja aerobista suorituskykyä. 

3. Suojelee sairauksilta

Krooninen tulehdus voi olla monien kuolemaan johtavien sairauksien, kuten syövän, sydänsairauksien, diabeteksen ja alzheimerin taudin taustalla. Healthline-sivuston mukaan granaattiomenalla on anti-inflammatorisia ominaisuuksia, joista voi olla hyötyä koko keholle.

4. Hyväksi sydämen terveydelle

Vuonna 2013 julkaistun tutkimuksen mukaan 150 millilitraa granaattiomenamehua päivässä voi auttaa laskemaan verenpainetta. Toinen, vuonna 2005 julkaistu tutkimus osoitti, että sama mehu voi parantaa sydämen verenkiertoa sydänsairauksia sairastavilla potilailla. Nämä kertovat omaa kieltään granaattiomenan hyödyistä, vaikka lisätutkimuksia tarvitaankin.

5. Parantaa muistia

Granaattiomenan ja siitä tehdyn mehun on useissa tutkimuksissa osoitettu tehostavan muistia ja kognitiivisia kykyjä. Hedelmän sisältävän aineen, punicalagin, sanotaan hidastavan muun muassa Alzheimerin ja Parkinsonin taudin etenemistä.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja