Kuluttaja-lehden tuoreimmassa numerossa perehdytään kauppojen niin sanottuihin private label -tuotteisiin. Ovatko kauppojen halpamerkit oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?
Kuluttaja-lehti selvitti, myydäänkö suomalaisissa kaupoissa samaa tavaraa eri tuotemerkkien alla. Lehden mukaan peräti neljäsosa suomalaisten ruokakauppaostoksista on niin kutsuttuja private label -tuotteita, eli kauppojen omia merkkejä, kuten S-ryhmän Rainbow- tai X-tra-tuotteita tai K-ryhmän Pirkka- tai K-menu-tuotteita.
Kauppojen oman merkin tuotteita ostetaan usein niiden edullisemman hinnan vuoksi, mutta monia saattaa mietityttää sisältö: mistä tietää, ovatko tuotteet kakkoslaatua vai samaa brändikamaa eri hinnalla ja paketilla varustettuna?
Sama tuote samalta tehtaalta?
Kuluttaja-lehden mukaan kauppojen omia merkkituotteita valmistavat usein aivan samat tehtaat, joiden brändituotteet kilpailevat ostajan huomiosta samalla hyllyllä.
Esimerkiksi Atrian lihatuotteita on myynnissä sekä brändin omalla nimellä että kolmen eri kauppaketjun tuotteina. Tuotteiden hinta voi kuitenkin erota toisistaan merkittävästi. Atria ei suostu kommentoimaan Kuluttaja-lehdelle, ovatko esimerkiksi broilerin fileesuikaleet samoja Atrian, Pirkan, Kotimaista- ja Kanamestari-paketeissa.
Keskon omien brändien kehityspäällikkö Hayde Furuback kertoo Kuluttaja-lehdelle, että K-ryhmän tuotteiden raaka-aineissa on eroja vastaaviin brändituotteisiin.
S-ryhmän vastaus on sen sijaan mystisempi. SOK:n Ilkka Alarotu ei vahvista eikä kiistä epäilystä, että osa kaupan omista tuotteista olisi täsmälleen samaa tavaraa valmistajan brändien kanssa.

