Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kuluttaja: S-ryhmä "ei tiedä", valmistajat eivät kommentoi – ovatko Rainbow- ja Pirkka-ruoat oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?

Ovatko kaupan omat merkit todellisuudessa samaa tavaraa kuin vastaavat brändituotteet? Kuvituskuva.
Ovatko kaupan omat merkit todellisuudessa samaa tavaraa kuin vastaavat brändituotteet? Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 28.10.2019 14:41

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kuluttaja-lehden tuoreimmassa numerossa perehdytään kauppojen niin sanottuihin private label -tuotteisiin. Ovatko kauppojen halpamerkit oikeasti samaa tavaraa kuin kalliimmat brändituotteet?

Kuluttaja-lehti selvitti, myydäänkö suomalaisissa kaupoissa samaa tavaraa eri tuotemerkkien alla. Lehden mukaan peräti neljäsosa suomalaisten ruokakauppa­ostoksista on niin kutsuttuja private label -tuotteita, eli kauppojen omia merkkejä, kuten S-ryhmän Rainbow- tai X-tra-tuotteita tai K-ryhmän Pirkka- tai K-menu-tuotteita.

Kauppojen oman merkin tuotteita ostetaan usein niiden edullisemman hinnan vuoksi, mutta monia saattaa mietityttää sisältö: mistä tietää, ovatko tuotteet kakkoslaatua vai samaa brändikamaa eri hinnalla ja paketilla varustettuna?

Sama tuote samalta tehtaalta?

Kuluttaja-lehden mukaan kauppojen omia merkkituotteita valmistavat usein aivan samat tehtaat, joiden brändituotteet kilpailevat ostajan huomiosta samalla hyllyllä.

Esimerkiksi Atrian lihatuotteita on myynnissä sekä brändin omalla nimellä että kolmen eri kauppaketjun tuotteina. Tuotteiden hinta voi kuitenkin erota toisistaan merkittävästi. Atria ei suostu kommentoimaan Kuluttaja-lehdelle, ovatko esimerkiksi broilerin fileesuikaleet samoja Atrian, Pirkan, Kotimaista- ja Kanamestari-paketeissa.

Keskon omien brändien kehityspäällikkö Hayde Furuback kertoo Kuluttaja-lehdelle, että K-ryhmän tuotteiden raaka-aineissa on eroja vastaaviin brändituotteisiin.

S-ryhmän vastaus on sen sijaan mystisempi. SOK:n Ilkka Alarotu ei vahvista eikä kiistä epäilystä, että osa kaupan omista tuotteista olisi täsmälleen samaa tavaraa valmistajan brändien kanssa.


– Moni miettii tätä, ja emme sitä ihan varmasti tiedä. Tunnemme oman merkkimme reseptiikan, mutta emme tiedä, onko tuotteilla eroa tavarantoimittajan brändiin vai ei. Sen tietää vain tavarantoimittaja, Alarotu kommentoi Kuluttajalle.

Kauppa kehottaa Kuluttaja-lehteä kysymään asiaa valmistajilta, valmistajat taas kaupalta.

Kaupan oma merkki ei tarkoita kakkoslaatua

Kuluttajan mukaan kaupan omien merkkien tuotteiden laatu vaihtelee, eikä voi yleispätevästi sanoa, että ne olisivat kakkoslaadun tavaraa. Monet niin sanottujen halpamerkkien tuotteet ovat jopa voittaneet lehden toteuttamia vertailutestejä.

Joka tapauksessa, kaupan omat merkit ovat herättäneet kritiikkiä, sillä halpojen hintojen on arveltu ajavan tuottajat ahtaalle. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on sen sijaan epäillyt tuotteisiin liittyvän kilpailullisia ongelmia, sillä kauppa on Suomessa vahvasti keskittynyttä.

Kaupan edustajat kuitenkin kiistävät syytökset ja muistuttavat, että kauppojen omien merkkien valmistamisella on posiitiviset työllistämis- ja tulovaikutukset. Lisäksi ne voivat avata pienellekin tuottajalle pääsyn valtakunnalliseen jakeluun.

Kuluttaja-lehden jutusta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Lue myös: Tämä kyltti Viking Linen buffetissa muutti asiakkaiden käytöksen kertaheitolla

Lähde: Kuluttaja

Lisää aiheesta:

Rainbow-tuotteiden piti kadota – miksi niitä on edelleen kaupoissa?S-ryhmän ilmoitus pelästytti suosikkituotteiden fanit – näin tutuille tuotteille käyLoputtomasta kermajuustosta katosi 100 grammaa – Kuluttajaliitto selvitti "shrinkflaatio-tuotteet"Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstäOstitko sinäkin? S-ryhmä paljasti suosituimmat Kotimaista-tuotteensa – yhden ruoan myynti jopa tuplaantui vuonna 2020Tokmanni toi valikoimaansa luksusbrändejä – hankintajohtaja tyrmää halpoihin hintoihin liittyvät spekulaatiot: "Emme ole myymässä..."
RuokaRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 17:47
    Jäätelö

    Aamujuontajalta täystyrmäys oudolle uutuusjäätelölle

  • Eilen17:02
    Kasvikset

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!

  • Eilen11:26
    Ravintolat

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • Eilen09:31
    Arkiruoka

    Vappu Pimiän superhelppo arkiruoka on hitti: Kanapullat alle puolessa tunnissa!

  • Eilen08:22
    Kasvikset

    Aivan lyömätön kaaliruoka: Superherkku voi auttaa jopa laihtumaan