Mainos
Mainos

Suomalaisesta kulttileivästä tuli jättihitti – mullisti markkinat ja kaupat myyvät jatkuvasti ei-oota: "Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään"

Suomalaiset ovat tunnetusti ruisleipäkansaa. Suomen suosituimman leivän titteliä on hallinnut jo vuosia Vaasan Ruispalat, mutta nyt klassikko on mahdollisesti kohdannut haastajansa – saman leipäperheen sisältä tosin. 

Yllä olevalla videolla paljastetaan, miten Suomen suosituin ruisleipä valmistetaan. 

Erilaiset ohuet leivät ovat valloittaneet viime vuosina kauppojen hyllyt ja tänäkin syksynä on lanseerattu useita tuoteuutuuksia kyseiseen kategoriaan. Villityksen alullepanija on selvä: buumi alkoi vuonna 2016, kun Vaasan Oy lanseerasi leipäinnovaationsa, Ruispalat Ohut Herkun.

Ohut Herkun tuotekehitysprojektia vetänyt Vaasan Oy:n Susanna Peltonen oli mukana kehittelemässä hitiksi muodostunutta leipää ideasta tuotekehityksen kautta valmiiksi tuotteeksi. 

– Tämä on kerrassaan upea juttu. Leivästä on tullut ilmiö. Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään. Ihmiset tulevat lankoja pitkin ja kyselevät, että mistä leipää saa, ja miksi se on aina loppu, Peltonen kertoo MTV:lle.

Ohuiden tuotteiden trendi synnytti hittileivän

Peltosen mukaan Ohut Herkku on merkittävimpiä leipäkategorian innovaatioita yli kymmeneen vuoteen. Se on herättänyt niin paljon pöhinää Vaasanin kuluttajapalvelussa ja sosiaalisessa mediassa, että yritys keksi viime keväänä jopa osuvan aprillipilan leivän ympärille. Vaasan tiedotti tuolloin, että koska kyseinen leipä aiheuttaa niin pahaa riippuvuutta ihmisille, yritys perustaa oman tukiryhmän apua tarvitseville. 

– Nyt löysi hapankorppu vertaisensa. En pysty lopettamaan, anonyymi kuluttaja mukamas kuvaili Vaasanin aprillipilatiedotteessa.

Ohuempi Ruispala keksittiin Vaasanin sisäisessä innovaatiokilpailussa itse asiassa jo viitisen vuotta sitten, mutta kesti vielä muutaman vuoden ennen kuin Ohut Herkkusai alkunsa. 

– Tuolloin maailmalla oli nähtävissä ohuiden tuotteiden kasvava trendi. Esimerkiksi keksimarkkina oli kasvanut thins-tuotteilla. Maailmalla nämä ohuet tuotteet puhuttelivat erityisesti painonhallintanäkökulmasta, koska ohuempaa tuotetta syömällä sai vähemmän kaloreita ja hiilareita, Peltonen kertoo. 

Suomessa painonhallintaakin tärkeämpi aspekti oli kuitenkin maku. Vaasanilla ymmärrettiin, että ohut leipä tarjoaisi ruisleivän ystäville intensiivisemmän makukokemuksen. 

– Suomessa kuluttajia olivat jo puhutelleet erilaiset ohuen ohuet leikkeleet. Meille tämä oli hyvä sauma päätä esittelemään uusi innovatio tuoreleipäkategoriaan.

Ennen kuin Ohut Herkku päätyi markkinoille, sitä testattiin kuluttajilla erilaisissa makutesteissä. Niissä kävi nopeasti ilmi, että Vaasanilla on käsissään potentiaalinen jättihitti. Vaasan Ruispalojen ohuempi versio, Ohut Herkku tuotiin kauppoihin syksyllä 2016 ja se oli tuolloin lajissaan ensimmäinen ja ainoa. Leipä lanseerattiin ensin kuuden kappaleen pakkaukessa sinkkutalouksia ja hävikin pienentämistä ajatellen. Seuraavana vuonna tuotiin kauppoihin myös 12 kappaleen "perhepakkaus".

Onko klassikko kohdannut haastajansa?

Vaasanin tuotemarkkinointitiimin vetäjä Mikko Kaijansinkko kertoo yrityksen saaneen alusta saakka paljon palautetta ja kysymyksiä tuotteeseen liittyen.

– Leivän myynti on kasvanut tasaisesti koko ajan. Voisi sanoa, että se lähti tasaisen varmasti vyörymään eteenpäin. Uusia kuluttajia tulee joka kuukausi.

Vaikka leivän tuotanto onkin pysynyt mukana kysynnässä, asiakkailta tulee jonkun verran palautetta siitä, että leipä on kaupasta loppu.

– Tämä johtuu siitä, että kauppojen automaattiset tilausjärjestelmät eivät aina pysy perässä. Esimerkiksi sunnuntai ei ole meille toimituspäivä, joten jos leipä loppuu lauantaina kaupasta, sitä ei sunnuntaina tule. 

Onko Ohut Herkku sitten todella haastanut isoveljensä, Suomen myydyimmän leivän, Vaasan Ruispalat? Kaijansinkko paljastaa, että klassikko on pitänyt toistaiseksi johtoasemansa, vaikka osa alkuperäisten ruispalojen käyttäjistä onkin siirtynyt ohuen version ostajiksi.

– Yleensä Länsi-Suomessa syödään vähän makeampaa leipää ja Itä-Suomessa happamampaa, mutta tämä sääntö ei päde Ohut Herkkuun. Se kolahtaa kaikkialla kaikkiin.

Ohut Herkku on viitoittanut tietä myös kilpailijoille, jotka ovat Vaasanin leivän menestyksen jalanjäljissä lanseeranneet omat versionsa ohuista leipäpaloista. Esimerkiksi Fazerin haastaja Ohut Herkulle on klassikkoleipä Reissumiehestä tehty Oululainen Reissumies Tosi Ohut. Vaasanilla uskotaan, että ohut leipätyyppi on tullut markkinoille jäädäkseen. 

– Kyllä meillä on vahva usko ja näkemys siihen, että ohuus on ottanut paikkansa tuoreleipäkategoriassa, Vaasanin Susanna Peltonen summaa. 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja