Mainos

Sujahtiko sinunkin ostoskoriisi? Tämän leivän myynti kasvoi vuodessa hurjat 1,6 miljoonaa kiloa – korona aiheutti leipäbuumin suomalaiskodeissa

Leipä on maistunut suomalaisille myös korona-aikana. Kulutus on siirtynyt ravintoloista koteihin, jonne on ostettu aiempaa enemmän etenkin vaaleaa leipää. 

Videolla: Tiedätkö, miten Suomen suosituin leipä valmistetaan? Katso videolta. 

Maaliskuussa alkaneet koronarajoitukset näkyvät suomalaisten ruokailutottumuksissa ja kotimaisten elintarviketoimijoiden jakelukanavissa. Marraskuussa uutisoitiin, että suomalaiset ovat ostaneet ruokakaupasta kesällä ennätyksellisen paljon perunaa.

Tilastoista selviää, että myös leivän menekki vähittäiskaupoissa on kasvanut, kertoo Leipätiedotus ry. 

Leivän toimitukset suurkeittiöpuolelle romahtivat

Korona vaikutti myös leipomoalaan. Useiden suomalaisten siirryttyä keväällä etätöihin leipomotuotteiden toimitukset lounasravintoloihin ja kahviloihin romahtivat. Vähittäiskaupan puolella leivän menekki sen sijaan on noussut ja näin ollen leivän kokonaiskulutus on pysynyt tasaisena.

Leipätiedotus ry:n ylläpitämän leipomotuotteiden myyntitilastoinnin mukaan suomalaisten leivän syönti on siirtynyt yhä enemmän ravintoloista kotikeittiöihin koronan muutettua monen arkea. Työpaikka- ja kouluruokailu on vaihtunut kotilounaiksi ja kahvila- ja ravintokäynnit vähentyneet merkittävästi. 

Leipätiedotus ry:n leipomotuotteiden myyntitilastointi kattaa noin 65 prosenttia suomalaisten leipomoiden toimituksista suurtalouskeittiöihin ja vähittäiskauppaan

 – Tilastoissamme on nähtävissä, että esimerkiksi tumman leivän toimitukset suurkeittiöpuolelle ovat romahtaneet kolmanneksella ja vaalean leivän neljänneksellä edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa miljoonaa kiloa vähemmän tummaa ja 1,3 miljoona kiloa vähemmän vaaleaa leipää, summaa Leipätiedotuksen tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen.

Leipää syödään nyt kotona: Vaalean leivän myynnit kasvaneet roimasti

Sen sijaan kuluttajien kaupasta ostaman leivän määrä on noussut kotiaterioinnin myötä. Ostetun leivän kasvumäärä vastaa suurkeittiöpuolella tapahtunutta muutosta. Etenkin vaaleaa ruokaleipää ostetaan nyt kaupasta ja sen myynti on kasvanut vuoden 2019 tasosta noin 1,6 miljoonaa kiloa. Tumman leivän myynnin kasvu on ollut vähittäiskaupassa tasaisempaa sen kasvaessa vajaalla puolella miljoonalla kilolla. Kuluttajien aiemmin ravintoloissa ja kahviloissa syödyt leipäannokset ovatkin vaihtuneet kaupasta ostettuun leipään.

Suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kiloa leipää. Tästä lähes puolet on täysjyväistä runsaskuituista ruisleipää ja vaaleasta leivästäkin lähes kaikki on runsaskuituista tai kuitupitoista kaura- tai sekaleipää. Suomalaiset saavatkin suurimman osan ruokavalion viljakuiduista leivästä.

– Koska täysjyväleipä on yksi parhaista suomalaisten viljakuidun lähteistä, on terveellisen viljakuidun saannin kannalta hyvä, että leivän kulutus on säilynyt tasaisena, pohdiskelee Virtanen.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja