Kaksi viinitrendiä yhdistävä tuoteuutuus sai suomalaiset innostumaan, kuten etukäteen povattiin.
MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla uutisoitiin vappuna ennennäkemättömästä uutuustuotteesta, jossa yhdistyy kaksi viinin isointa trendiä: riesling-rypäle ja roseeviini. Viininen maahantuojayritys Winestaten toimitustjohtaja, Master of Wine Tuomas Meriluoto kertoi tuolloin MTV:lle rieslingroseen onnekkaan syntytarinan:
– Ajatus rieslingrosee -viinin kehittämisestä syntyi kuten monet timanttiset ideat, vahingossa. Istuimme Etelä-Saksassa Pfalzin viinialueella kotiaan ja vinitilaansa pitävän viinintekijän Axel Neiss’in puutarhassa. Lasissani oli vielä maistelun jäljiltä tilkka pinot noir -punaviiniä, kun isäntämme kaatoi sinne lounasviiniksi valittua kuivaa rieslingiä, Winestaten toimitusjohtaja, Master of Wine Tuomas Meriluoto kertoi onnekkaasta sattumasta.
Puolivahingon kautta päädyttiin siihen, että rieslingin ja roseeviinin yhdistelmästä alettiin kehitellä tuotetta. Pitkän prosessin jälkeen niitä syntyi lopulta kaksi: saksalainen Weingutt Neiss'in That’s Neiss Pink Riesling sekä chileläinen Torres Digno Riesling Rosé.
Ehti jo loppua Alkoista
Jo ennen viinin lanseerausta Meriluoto tiesi, että rieslingroseessa on potentiaalia isoksi kesähitiksi Suomessa. Suosio pääsi kuitenkin yllättämään idean isän.
– Osasimme odotella että kehittämästämme uutuudesta voisi tulla suosittu, mutta innostus on ollut aivan käsittämätöntä. Neiss-roseerieslingin julkistuksen jälkeen saimme loppuviikon aikana lukuisia innostuneita ja kiitteleviä palautteita tuotteesta niin ammattilaisilta kuin ihan tavallisilta viininjuojiltakin. Lisäksi kävi niin, että ihmisten innostuneisuuteen ei mitenkään pystytty varautumaan ja toistakymmentä Alkon myymälää myytiin tyhjäksi perjantain ja lauantain aikana, Meriluoto kertoo.