Miten lumikaaos näkyy ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluiden toiminnassa? Wolt ja Foodora kertovat sääolosuhteiden vaikutuksista.
Haastavat sääolosuhteet ja kasvavat lumimäärät ovat hankaloittaneet viime aikoina kansalaisten arkea ainakin pääkaupunkiseudulla. Liikkuminen sekä omalla autolla että julkisilla kulkuvälineillä on ajoittain voinut olla hankalaa.
Huono sää kasvattaa ravintolaruoan kotiinkuljetusten kysyntää
Kun ruokakauppaan ei ole voinut tai huvittanut lähteä, moni on turvautunut arjessaan esimerkiksi ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluihin. Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo MTV Uutisten Makuja-ruokasivuille ruokien tilausmäärän perinteisesti kasvavan hankalissa sääolosuhteissa.
– Yleisesti ottaen ihmiset tekevät enemmän tilauksia, kun on huonompi sää. Ei haluta itse lähteä sateeseen. Silloin meillä on vilkkaampaa, Pankakoski kertoo.
Myös Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen kertoo, että sääolosuhteet heijastuvat tilausmääriin.
– Voisi yleistää, että mitä hankalampi sää, sitä enemmän tilauksia. Toki monet muutkin seikat vaikuttavat tilausmääriin.
Pieniä myöhästymisiä tilauksissa
Huono sää näkyy toki myös lähettikumppanien toiminnassa. Pankakosken mukaan Woltin läheteillä on ihan samanlaisia haasteita kuin muillakin kaupunkilaisilla: liikkuminen paikasta toiseen voi olla hankalampaa, auto voi jumiutua lumeen tai parkkipaikkaa olla hankalampi löytää. Pyöräily tai sähköskoottereilla liikkuminen ei sen sijaan välttämättä onnistu laisinkaan.

