Näin lumikaaos vaikuttaa ruoan kotiinkuljetuksiin – maksetaanko Wolt- ja Foodora-läheteille suurempaa palkkiota huonolla säällä?

shutterstock_2105762885 copy
Miten lumikaaos näkyy Woltin ja Foodoran toiminnassa? Shutterstock/Foodora

Miten lumikaaos näkyy ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluiden toiminnassa? Wolt ja Foodora kertovat sääolosuhteiden vaikutuksista.

Haastavat sääolosuhteet ja kasvavat lumimäärät ovat hankaloittaneet viime aikoina kansalaisten arkea ainakin pääkaupunkiseudulla. Liikkuminen sekä omalla autolla että julkisilla kulkuvälineillä on ajoittain voinut olla hankalaa.

Huono sää kasvattaa ravintolaruoan kotiinkuljetusten kysyntää

Kun ruokakauppaan ei ole voinut tai huvittanut lähteä, moni on turvautunut arjessaan esimerkiksi ravintolaruoan kotiinkuljetuspalveluihin. Woltin maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo MTV Uutisten Makuja-ruokasivuille ruokien tilausmäärän perinteisesti kasvavan hankalissa sääolosuhteissa.

– Yleisesti ottaen ihmiset tekevät enemmän tilauksia, kun on huonompi sää. Ei haluta itse lähteä sateeseen. Silloin meillä on vilkkaampaa, Pankakoski kertoo. 

Myös Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen kertoo, että sääolosuhteet heijastuvat tilausmääriin.

– Voisi yleistää, että mitä hankalampi sää, sitä enemmän tilauksia. Toki monet muutkin seikat vaikuttavat tilausmääriin.

Pieniä myöhästymisiä tilauksissa

Huono sää näkyy toki myös lähettikumppanien toiminnassa. Pankakosken mukaan Woltin läheteillä on ihan samanlaisia haasteita kuin muillakin kaupunkilaisilla: liikkuminen paikasta toiseen voi olla hankalampaa, auto voi jumiutua lumeen tai parkkipaikkaa olla hankalampi löytää. Pyöräily tai sähköskoottereilla liikkuminen ei sen sijaan välttämättä onnistu laisinkaan.

Foodoralla kuljetukset ovat lumikaaoksesta huolimatta onnistuneet Syväsen mukaan melko mallikkaasti.

– Jos katsotaan maanantaita ja tiistaita, jolloin oli lumimyräkkää, niin kuljetukset ovat onnistuneet tilanteeseen nähden hyvin. Aluekohtaisesti tilausajat saattoivat hieman kasvaa, osa kuljetuksista myöhästyi hieman. Mutta tämä on hyvin aluekohtaista, Syvänen muistuttaa.

Lähetti voi valita työaikansa, huono sää ei välttämättä houkuttele

Haasteeksi voi muodostua myös se, että lähetit eivät huonossa säässä halua tehdä töitä. 

– Lähetit saavat vapaasti päättää, milloin tekevät kuljetuksia. Voi olla, että joku sitten huonossa säässä päättää, ettei niitä tee. Se on tällaisen alustan pyörittämisen haaste, Woltin Pankakoski sanoo.

Yleisesti ottaen kysyntä ja tarjonta kohtaavat kuitenkin Pankakosken mukaan hyvin. Kun tilauksia satelee huonommassa säässä enemmän, tarkoittaa se myös läheteille mahdollisia parempia ansioita.

Sama tilanne on myös Foodoralla. Koska lähetit ovat yrittäjiä, he voivat valita työaikansa, eikä kaikkia välttämättä huvita työskennellä lumikaaoksen keskellä.

– Kyllä huonolla säällä on pieni vaikutus toki lähettimäärään. Pientä muutosta näkyi, Foodoran Syvänen sanoo.

Maksetaanko läheteille ekstraa lumikaaoksessa?

Woltin Pankakoski paljastaa, että Wolt tarjoaa silloin tällöin läheteille myös lisäkannustimia.

Wolt on aiemmin kertonut veloittavansa ravintoloilta annoksista noin 30 prosentin komission. Myös Foodoralla komissio on samaa luokkaa. Käytännössä asiakkaan maksama kuljetusmaksu ei kata ruokalähettien palkkioita, joten rahaa taotaan komissioilla.

– Jos tiedämme etukäteen, että tiettynä päivänä on paljon kysyntää, niin saatamme tarjota korkeampaa palkkiotasoa. Näin toimitaan esimerkiksi uudenvuodenpäivänä. Aina näin ei tehdä huonosta säästä johtuen, sillä joskus sää pääsee yllättämään.

Lähettien lisäpalkkio näissä tilanteessa vaihtelee Pankakosken mukaan kaupungista ja tarpeesta riippuen 0,5–1 euron välillä. Lähetti saa siis noin 10–20 prosenttia enemmän per kuljetus normaaliin päivään verrattuna. 

– Ja vaikka lisäpalkkiota ei tarjota, niin lähettien ansiot on tällaisina päivinä luonnollisestikin suuremmat, Pankakoski sanoo viitateen kasvaviin tilausmääriin. 

Myös Foodoralla läheteille tarjotaan tapauskohtaisesti lisäpalkkiota. Yksi syy lisäpalkkion maksamiseen voi olla juurikin huono sää. Lisäpalkkion määrä vaihtelee. Foodoran Head of Operations Lauri Syvänen kertoo, että viimeksi läheteille maksettiin euron lisää per kuljetus.

Lisäkustannuksia joskus myös ruoan tilaajalle

Haastavat sääolosuhteet saattavat kuitenkin näkyä myös tilaajan kukkarossa. Kuljetuskustannukset eivät ainakaan Woltin sovelluksessa ole aina samat, vaikka tilaisit ruokaa samasta ravintolasta samaan osoitteeseen, kertoo MTV Uutisiin yhteyttä ottanut lukija. 

– Olen törmännyt sellaiseen, että ruuhkan takia ei voi tilata kuin aivan lähiseudun ravintoloista ruokaa kotiin. Lisäksi välillä kuljetusmaksuihin tulee ekstraa. Olen maksanut muutaman kuukauden aikana kolmea eri kuljetusmaksua, 3,9, 4,9, ja 5,2 euroa, tilatessani tietystä hampurilaisravintolasta ruokaa kotiin.

Foodoralta kerrotaan MTV:lle, että yrityksellä ei ole käytössä vastaavaa tapaa. Lisäkustannuksia ei siis tule sovelluksessa esimerkiksi sää- tai ruuhkatilanteesta riippuen. 

Videolla: Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla Woltille kannattava? Näin vastasi maajohtaja Henrik Pankakoski kesällä.

Voiko 1,9 euron kuljetusmaksu olla kannattava Woltille? Suomen maajohtaja paljastaa, miten tulot jakautuvat 0:56

Artikkelin otsikkoa muokattu 24.2. klo 9.13: Korjattu otsikon sana "palkka" muotoon "palkkio". 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.