Mainos

Päteekö "25 minuutin sääntö", jos tilaa hampurilaisen vaikka Woltista? McDonald’sissa tehtiin merkittävä viilaus tilauksiin

Selvitimme, millaisia säädöksiä suomalaisilla pikaruokaketjuilla ja ruoankuljetuspalveluilla on ruokien säilyvyysaikoihin liittyen.

Videolla: Tiesitkö? Näin hampurilaissämpylät valmistetaan Suomessa.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin maanantaina järvenpääläisen Noran tapauksesta koskien Hesburgerin ennakkotilausta. Nora oli tilannut perheelleen yli 35 euron edestä ruokaa, mutta koska myöhästyi noutoajan takarajasta 2 minuuttia ja 56 sekuntia, ruoat päätyivät ravintolassa roskiin. Tilausvaiheessa ei käynyt ilmi, että ruokia ei enää saisi 25 minuutin noutoajan umpeuduttua, mutta asian olisi voinut tarkistaa sovelluksen käyttöehdoista. Hesburger kertoi MTV:lle, mihin 25 minuutin sääntö perustuu. 

Tiesitkö? Ravintoloilla on omavalvontasuunnitelma, jolla toimija pyrkii varmistamaan, että elintarvikkeet ovat turvallisia ja elintarvikelainsäädännön vaatimusten mukaisia. Toimijan on tunnistettava omaan toimintaansa ja käsittelemäänsä elintarvikkeeseen liittyvät elintarviketurvallisuutta vaarantavat tekijät ja huolehdittava niiden hallinnasta.

Omavalvontasuunnitelmassa tulee esimerkiksi olla kuvattuna, miten toimija varmistaa muun muassa vähimmäissäilyvyysajan tai viimeisen käyttöajankohdan oikeellisuuden. Ajankohdan määrittämisen tulee perustua lainsäädännön edellyttämiin säilytyslämpötiloihin.

Lähde: Ruokavirasto

Millaiset säännöt ja käyttöehdot muissa Suomessa toimivissa pikaruokaravintoloissa sitten on ruokien säilyvyyteen liittyen? Kysyimme asiaa Suomen McDonald’silta, Burger Kingiltä ja myös ruoanvälityspalvelu Woltilta.

McDonald’sissa tehtiin merkittävä muutos tilauksiin

Suomessa ei ole mahdollista tilata McDonald’sin ruokia ennakkoon suoraan McDonald’sin kautta. Näin ollen ei ole myöskään olemassa aikarajaa ennakkoon tilatun ruoan säilytykselle. Pikaruokaketjun Suomen viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo MTV:lle, että suurimmassa osassa McDonald’s-ravintoloita tuotteet valmistetaan asiakkaalle vasta tilausvaiheessa. Tämä oleellinen muutos on jo käytössä laajasti Suomen McDonald's-ravintoloissa.

– Lähes kaikki ravintolamme tekevät hampurilaiset vasta asiakkaan tilauksen jälkeen, jolla varmistamme tuotteiden tuoreuden. Vain muutama ravintola tekee vielä tuotteita valmiiksi. Nämäkin siirtyvät pian uuteen systeemiin, Ryhänen kertoo.

Uuteen systeemiin siirtyminen vaatii Ryhäsen mukaan remontin koko tilausjärjestelmään. Tämän vuoksi aivan kaikissa ravintoloissa ei vielä ole käytössä uutta toimintatapaa. 

Ryhänen kertoo, että McDonald’sissa noudatetaan tarkkoja kylmä- ja lämpösäilytysaikoja raaka-aineille. Ne vaihtelevat tuotteittain, mutta ovat pikaruokaketjussa tiukempia kuin laissa määritellään. 

Miten McDonald’sissa sitten varmistetaan, että tuotteiden laatu pysyy hyvänä ja toimitusajat kohtuullisena, kun asiakas tilaa ruokaa esimerkiksi ruoankuljetuspalvelun kautta?

– Toimitusalueet on sovittu kuljetuskumppaneiden kanssa niin, että on mahdollista toimittaa ruoka lämpimänä asiakkaalle asti. Luonnollisesti suuri osa tuotteistamme on parhaimmillaan juuri valmistuksen jälkeen. Meillä voi noutaa autokaistalta tai ravintolasta ja tilata kotiinkuljetuksen. Asiakas valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon.

Burger King: "Jos viivästyksiä tapahtuu, valmistamme lyhyen ajan tuotteet uudelleen"

Suomen Burger Kingin ketjujohtaja Siru Kalpio kertoo, että suurin osa pikaruokaravintolan tuotteista valmistetaan tilauksesta. Osalle tuotteita on määritelty säilytysaika, eli valmista tuotetta voidaan säilyttää rajallinen aika lämpösäilytyksessä ennen tarjoilua.

– Tämä säilytysaika on kuitenkin lyhyt, jotta tuotelaatu ei kärsisi, Kalpio sanoo.

Ennakkotilausten tapauksessa asiakkaan tilaus kootaan asiakkaalle valmiiksi tämän määrittämänä ajankohtana.

– Restis-sovelluksessa on mahdollista määrittää noutoaika ja valmistamme tuotteet sen mukaisesti juuri noutoaikaan mennessä. Kaikki tilaukseen kerättävät yksittäiset tuotteet täyttävät yllä mainitun standardin, ja jos viivästyksiä tapahtuu, valmistamme lyhyen ajan tuotteet uudelleen.

Minkäänlaista aikarajaa Burger Kingillä ei siis ole käytössä ennakkotilaaville asiakkaille. 

– Ei ole tuollaista aikarajaa, ainoastaan tuotteille on aikaraja. Heitämme yli aikarajan menneet tuotteet roskiin ja valmistamme uudet. Asiakas valitettavasti joutuu odottamaan hetken, kun tuotteet valmistuvat.

Mitä tapahtuu säännöille, jos hampurilaisen tilaa vaikka Woltin kautta?

Mutta mitä tapahtuu pikaruokaravintolan omavalvonnalle, kun tuote päätyy ruoankuljetuskumppanin kyytiin? Hesburgerin viestintäjohtaja Heini Santos kertoi MTV:lle maanantaina, että kotiinkuljetuksen kohdalla asiakkaaksi mielletään kotiinkuljetuspalvelun tarjoaja, joka hoitaa kotiinkuljetuksen omien ehtojensa mukaisesti. Ruoankuljetus palvelun on siis noudettava ruoka 25 minuutissa, jonka jälkeen alkaa ruksuttaa kuljetuspalvelun oma sääntökello.

Woltin Suomen maajohtaja Henrik Pankakoski kertoo MTV:lle kuljetuspalvelulla olevan omavalvontasuunnitelma, joka on saanut Ruokavirastosta hyväksynnän.

– Keskimääräinen ruoan toimitusaika on 30–35 minuuttia sisältäen niin aterian valmistuksen kuin myös sen kuljettamisen asiakkaalle. Kaikilta läheteiltä löytyy lämpölaukut, joissa ruoka kuljetetaan. Jos kuljetuksessa kestää yli tunti, niin silloin se ruoka heitetään pois. Se on maksimiaika, joka on osa omavalvontasuunnitelmaa, Pankakoski sanoo.

Pahimmassa tapauksessa hampurilainen saattaisi siis ensin keikkua ravintolassa lähes 25 minuuttia noutoa odottaen ja vielä tunnin verran kuljetuksessa. Kyse on kuitenkin poikkeustapauksista ja harvoin ruoan kuljetukseen tuhlaantuu yli tuntia. Jos näin kuitenkin käy, asiakas on oikeutettu uuteen lähetykseen tai tilaussumman hyvitykseen. Joskus tilauksia hyvitetään myös, jos esimerkiksi ruoan laatu on kärsinyt kuljetuksessa.

– Yleisesti ottaen haluamme, että kokemus on asiakkaalle hyvä. Käydään tilanne asiakkaan kanssa läpi.

Mitä Woltissa näkyvä aika käytännössä tarkoittaa?

Pankakoski muistuttaa, että Woltissa näkyvä aika sisältää aina myös ravintolan valmistusajan, eli käytännössä pelkkä kuljetus kestää huomattavasti vähemmän.

– Kun asiakas laittaa tilauksen meidän kautta, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että ruoka valmistetaan heti. On tavallista, että se valmistetaan niin, että ensimmäinen vapaa lähetti pystyy noutamaan sen. 

Pankakoski antaa vielä käytännön esimerkin:

– Esimerkiksi teet tilauksen kello 13, ja saat tiedon, että ruoka on ovellasi kello 13.45. Ensimmäinen lähetti tässä esimerkissä voisi vapautua esimerkiksi kello 13.35. Sen sijaan, että ruoka olisi valmistettu heti kello 13, on tavallista, että ravintola valmistaa ruoan niin, että se on valmiina, kun lähetti saapuu kello 13.35 ravintolaan. Ja tietysti sitten tähän päälle tulee kuljetusaika, joka tässä esimerkissä on se 10 minuuttia.

Käytännössä siis ruoka on huomattavasti vähemmän aikaa valmiina ennen asiakkaalle saapumista kuin mitä asiakas näkee sovelluksessa.

– Jos ravintolassa on ruuhkaa niin he voivat myös pyytää lisäaikaa aterian valmistamiseen. Tällöin lähetti noutaa tilauksen ravintolasta sen valmistuttua ja toimittaa asiakkaalle. Joten vaikka toimituksen kokonaiskesto olisi tunnin, voi ateria olla valmiina ja kuljetuksessa vain 10 minuuttia, jos ravintola on tarvinnut 50 minuuttia aikaa aterian valmistamiseen ruuhkatilanteen takia.

Juttua muokattu 14.4. kello 11.35: Lisätty Pankakosken selvennys siitä, mitä Woltissa näkyvä aika käytännössä tarkoittaa.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja