Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Muistatko vielä vielä nämä kohut? Sosiaalinen media voi viedä ravintolan maineen

Ravintola Grotesk joutui tänä talvena erikoisten asiakaspalautteiden kohteeksi. Ravintoloitsija ei jäänyt hiljaiseksi.
Ravintola Grotesk joutui tänä talvena erikoisten asiakaspalautteiden kohteeksi. Ravintoloitsija ei jäänyt hiljaiseksi. Lehtikuva
Julkaistu 18.03.2016 15:01

Tuuli Lindgren

tuuli.lindgren@mtv.fi

Sosiaalisesta mediasta on tullut paikka, jossa pienetkin tapahtumat saavat nopeasti valtavat mittasuhteet ja muuttuvat myrskyiksi. Tämän ovat saaneet huomata myös ravintolat viime vuosina.

Somekohuja ovat viime vuosina aiheuttaneet muun muassa Hans Välimäen ravintolassa tarjoiltu maksullinen vesi, ravintola Murussa tarjoiltu liian pieni määrä viiniä, ravintola Brondassa tarjoiltu salaatinlehti gluteenittoman leivän sijasta sekä ravintola Groteskin kohtaamat erikoiset asiakaspalautteet.

Ravintola-alan ammattilaiset Arto Koskelo, ravintola Juuren Roni Auvinen, ravintola Murun ja Pastiksen Samuil Angelov ja ravintola BasBasin Iina Thieulon keskustelivat sosiaalisessa mediassa puhjenneista kohuista Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä Gastromessuilla. 

– Elämme todellisuudessa, jossa jokainen on minimedia, ja jos joku kokee jotain huonoa, hän kertoo sen kolmelletoista muulle, Arto Koskelo totesi. 

Tästä huolimatta ravintoloitsijat sanoivat, ettei pelko somekohuista vaikuta heidän tekemisiinsä, vaan asiakkaita palvellaan samalla intohimolla kuin aina ennenkin. 

– Muistellaan esimerkiksi Hansin vesilasikohua. Minusta on mahtavaa, että Helsingissä on erilaisia ravintoloita, jotka eivät kaikki tarjoa samaa. Minusta ravintolan pitää vetää omaan linjaansa myös somessa. Voiko sitä pyytää anteeksi, että meillä toimitaan tietyllä tavalla? Jos et tykkää tästä tyylistä, niin älä tule meille, Iina Thieulon pohti.

– Joskus melko aggressiivinen tyyli voi kääntyä ravintolan eduksi. Groteskin tapaus pääsi medioihin sankaritarinana, jossa öykkäri laitettiin kuriin. Joku toinen taas olisi voinut astua tässä kohti miinaan. Jos ravintolalla ei olisi ollut samanlaista rock n’ roll -imagoa kuin Groteskilla, vastaus ei olisi toiminut, Koskelo puolestaan totesi. 

Thieulon uskoo, että ravintolan on jopa mahdollista kaatua viestintämokaan. Hän pitää tärkeimpänä tyyliä, jolla asiat ilmaistaan.

– Kyse ei ole siitä, mitä sanoo somessa, vaan miten sen asian esittää. Hyvät käytöstavat kannattaa muistaa aina.

Virheet pitää myöntää

Usein ravintoloihin liittyvät kohut ovat lähteneet tilanteesta, jossa ravintoloitsija vastaa palautteeseen tunneryöpyn vallassa ja tulee siten pahentaneeksi tilannetta.

– Tärkeintä on myöntää virhe. Ei mutta-sanoja, vaan on todettava, että näin se on, olen pahoillani, Roni Auvinen pohti ratkaisumalleja kielteiseen asiakaspalautteeseen. 

Toisaalta joskus ravintola on voinutkin vastata asiallisesti, tilanne vain saa somessa hurjat mittasuhteet. 

– Ihmiset lukevat usein vain otsikon ja katsovat kuvan eivätkä edes lue, mitä ravintola vastaa. Siinä mennään kiihkossa ja huppu päässä eteenpäin, Auvinen sanoi. 

Keskustelua johtanut Arto Koskelo muistutti, että jotkut saattavat edistää omaa agendaansa toisen bisneksellä.

– Joskus se voi olla vähän pahantahtoistakin.

3:05Huippukokki kertoo Michelin-tähtien mystisestä taustasta

Lisää aiheesta:

"Itkin joka vuoron jälkeen" – ravintola-alan työntekijät avautuvat nyt järkyttävistä kokemuksistaanKiinteät kulut jopa 90 000 euroa kolmessa kuukaudessa, tukea irtosi alle 10 000 euroa – ravintoloitsija lyö tiskiin karut faktat: "Tämä on musertavaa"Suomalaisravintolat ovat pulassa, mutta sinäkin voit auttaa – lue tämä, jos haluat käydä ravintoloissa jatkossakin: "Alkuviikko on katastrofi" Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Ateria kohutussa suomalaisravintolassa maksaa 180 euroa, eikä erikoisruokavalioita toteuteta – illallispaikat myytiin silti hetkessä loppuun: "Jonossa on 500–600 ihmistä" "Painukaa h****ttiin ja syökää tavallista ruokaa" – 5 painajaismaista asiakasta ravintoloista
RavintolatSosiaalinen mediaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 3.9.08:09
    Ruoka

    Suosittu grilli suljettu pysyvästi: "V*tuttaa aika rankasti"

  • 31.8.17:34
    Ruoka

    Suomalaiskokit kertovat ravintola-alan vaietusta ongelmasta

  • 27.8.17:02
    Ruoka

    Keittiössä huudettiin, joku sai turpaan ja osa oli kännissä – suomalaiskokit kertovat ravintola-alan villeistä vuosista

  • 27.8.10:10
    Ruoka

    Kozeen Shiwanilta yllättävä vihjaus suorassa lähetyksessä

  • 26.8.18:08
    Viiden jälkeen

    Kohukokki avautuu voinnistaan: Ahdistuskohtauksia, oksentelua ja paniikkia