Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Miksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"

2:33Kaupassa käynti koronan aikana
Julkaistu 28.01.2021 19:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

S-ryhmän ruokakaupoissa ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä tuotteille, ja siihen on olemassa selkeät perusteet. 

Kerroimme torstaina MTV Uutisten Makuja.fi -ruokasivustolla, miten erilliset hävikkihyllyt ovat muodostuneet hitiksi ainakin K-ryhmän kaupoissa. Millaiset käytännöt S-ryhmällä sitten on hävikkituotteiden suhteen?

"Tärkeimmät ratkaisut tehdään jo ennen hävikkihyllyä"

HOK-Elannon alueosuuskaupan vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki kertoo MTV:lle, ettei ketjussa ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä tuotteille. Tuotteiden myynnissä keskitytään siihen, että asiakas löytää hakemansa tuotteen tutulta myyntipaikaltaan.

– Jokainen hävikkiin päätyvä tuote on myös taloudellinen menetys kaupalle. Sen takia asian eteen on tehty vuosia töitä. Tärkeimmät ratkaisut hävikin vähentämiseksi tehdään jo ennen, kuin tuote on myymälässä ennustamalla menekkiä ja tilaamalla tuotteita sen mukaan. Se on aina tasapainoilua, eikä kaikkea voi viimeiseen asti ennustaa. Sen takia meillä on ollut punalaputus käytössä jo noin 15 vuotta. 

Vuonna 2015 S-ryhmässä otettiin ensimmäisen kerran käyttöön punalaputettujen tuotteiden tupla-ale. Idea tuli Kattilamäen mukaan Alepan henkilökunnalta.

–  He ehdottivat, että tehdäänkö tällainen ”happy hour”, eli voisiko punalaputetuilla tuotteilla olla tupla-ale, jolla buustattaisiin myyntiä. Tästä rakennettiin malli, joka pikku hiljaa siirtyi muihinkin ketjun kauppoihin. 

Näin hintojen alentaminen eli punalaputtaminen toimii S-ryhmällä

Prisma ale ruoka halpuutus

Tuotteiden punalaputtamisessa lähdetään siitä liikkeelle, että jos elitarvikkeen viimeinen käyttöpäivä on huomenna, lätkäistään siihen tämän päivän iltana ale-tarra. Asiakkaalle on kätevämpää, että tuotteet alennetaan omilla paikoillaan, eikä niitä lähdetä siirtelemään erilliseen hävikkihyllyyn.

Kyse on Kattilamäen mukaan myös siitä, että eri elintarvikkeet vaativat erilaisia säilytyslämpötiloja, eikä yhteinen hävikkihylly ole siinäkään mielessä järkevä ratkaisu. Lisäksi on asiakkaalle mukava yllätys löytää lempituotteensa kohdalta punalaputettu, alennettu tuote. 

Punalaputetut tuotteet ja muut ruokahävikin vähentämiseen tähtäävät tekijät ovat Kattilamäen mukaan pienentäneet S-ryhmän ruokahävikkä seitsemän vuoden aikana noin 15 prosentilla.

Suomalaisille punalaputetut tuotteet ovat muodostuneet jo normaaliksi osaksi ruokaostoksia, mutta maailmalla tapaa saatetaan yhä ihmetellä.

– Vuonna 2019 New York Timesin toimittaja tuli tekemään juttua aiheesta ja ihmetteli punalapputuotteita, kun meille tämä oli jo ihan normijuttu.

S-ryhmässä päätettiin testata punalaputtamista myös palvelutoreilla. Pakattujen elintarvikkeiden lisäksi alennetun tuotteen voi löytää vaikka palvelumyynnin salaateista tai lämpimänä myytävistä tuotteista tuotteen valmistuspäivän iltana  

–  Palvelutorilla saatetaan huomata, että hetkinen, salaatteja on sen verran jäljellä, ettei niitä kaikkia ehditä myydä jäljellä olevan aukioloajan puitteissa. Silloin myymälät tekevät omat ratkaisunsa ja voivat buustata tuotteen myyntiä alentamalla hintaa. Tämä on koettu toimivaksi ratkaisuksi ja on käytössä jo kaikilla palvelutoreillamme. Ei nyt välttämättä ihan joka ilta sieltä punalaputettuja tuotteita löydä, kuten pakatuista tuotteista. 

Punalaputetut tuotteet aiheuttivat alkuun ryysiksen tiettyihin Alepoihin

Kattilamäen mukaan punalaputetuista tuotteista on tullut monelle suomalaiskuluttajalle tärkeä osa ruokaostosten suunnittelua. 

– On asiakkaita, jotka ajoittavat ostoksensa siihen kellonaikaan, että saavat ostettua tuotteita tupla-alella. Jos itsekin näen haluamani tuotteen punalaputettuna tehdessäni ruokaostoksia, niin totta ihmessä sen valitsen, Kattilamäki sanoo ja muistelee vielä aikoja, jolloin S-ryhmän ”happy hour” otettiin ensimmäisen kerran käyttöön:

–  Muistan, kun tämä lanseerattiin vuonna 2015 Alepassa...meillä oli sellaisia Alepoita esimerkisi kantakaupungissa, joissa kävi paljon opiskelijoita. Siellä sattoi olla ihan jono kaupan takana, kun ihmiset odottivat, että kello tulisi yhdeksän ja alkaisi tupla-ale. Niitä jonoja ei enää ole, vaan käytäntö on tullut osaksi kuluttajien normitapaa. 

Lue myös: Lidl pudotti melkoisen tuotepommin: Ottaa yllättäen Valion tuotteita myyntiin – nämä tulevat valikoimiin

Lisää aiheesta:

Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamattaOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaS-ryhmä paljastaa suosituimmat punalapputuotteensa – ostitko sinäkin?Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus" Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"
RuokaRuokakauppaS-ryhmäMakuja
MTV

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 17:13
    Ruokaniksit

    Tiesitkö? Helppo kikka takaa mikropopcornien onnistumisen

  • 12:02
    Makeat vohvelit

    Vohveli- ja lettutaikinaan kannattaa lisätä yksi tärkeä ainesosa

  • 07:44
    Leivonta

    Juha on leiponut 1,5 miljoonaa korvapuustia – mikä on täydellisen pullan salaisuus?

  • Eilen17:16
    Arkiruoka

    Legendaarinen kanapasta: Tämä kermainen kastike on jättihitti

  • Eilen10:29
    Lounas

    Lounasravintoloissa kiistaton ilmiö – oletko huomannut tätä maanantaisin?