Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta

5:43Tämä italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki SukulaKATSO MYÖS VIDEO: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat.
Julkaistu 26.01.2023 13:27

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Niin sanottujen punalapputuotteiden suosio on nyt ruokakaupoissa ennätyksellisen suurta.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on kerrottu aiemmin hävikkiuhan alla olevien alennettujen punalapputuotteiden suosiosta. Eri kauppaketjuilla on Suomessa omanlaisensa alennuskäytäntönsä.

S-ryhmän kaupoissa ruokahävikkiä vähennetään esimerkiksi muutaman euron hävikkilaatikoiden avulla, K-ryhmässä käytössä on puolestaan erilliset tuotteiden myyntiä tehostavat hävikkihyllyt.

Lidlissä on aiemmin myyty hävikkituotteita punalapputarroilla sekä hukka-ale -hävikkilaatikoissa. Marraskuussa ketju tiedotti aloittavansa uuden alennuskäytännön, viherlaputetut tuotteet.

Lue lisää: Lidliin uusi alennuskäytäntö: Tuotteisiin lätkäistään nyt viherlappu – tätä se tarkoittaa

Alennettujen punalapputuotteiden suosio on kasvanut entisestään ruoan hinnan noustessa. S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho  kertoi joulukuussa järjestetyssä Puhetta ruoasta -mediatilaisuudessa, että punalaputetut tarjoustuotteet saatetaan myydä loppuun jo iltakahdeksaan mennessä.

Ruoan hinnan nousu näkyy kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Jopa 62 prosenttia S-ryhmän asiakkaista kertoo yrityksen kyselyssä, että joutuu nykyään miettimään tarkasti mitä ostaa. 55 prosenttia on joutunut vähentämään tai jopa luopumaan tietyistä elintarvikkeista.

Yle: Punalapputuotteita ei enää välttämättä riitä tupla-aleen asti

Nyt Yle Uutiset kertoo laajemmin ilmiöstä: punalapputuotteita ei toden totta meinaa kaupoissa riittää enää tupla-alennukseen saakka. Monissa kaupoissa ilta-alennus tulee voimaan yhdeksältä, jolloin jo ennestään alennettuihin tuotteisiin lätkäistään 60 prosentin alennus.

Yle Uutisten haastatteleman Kokkolan Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Noora Masarin mukaan asiakkaiden ostokäyttätyminen muuttui jo pari kuukautta sitten.

– Nyt trendi näyttää olevan, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen, Masar kertoo.

Positiivinen puoli ilmiössä on toki se, että ruokaa päätyy kaupoissa yhä vähemmän biohävikkiin. Myyntipäällikkö Masarin mukaan hävikkiin päätyy nyt lähinnä enää yksittäisiä rikkoutuneita pakkauksia, joita ei voi kuluttajille myydä.

Kauppaketjut kertovat Ylelle, että punalaputettujen tuotteiden suosio on ollut selkeässä kasvussa viime aikoina. Esimerkiksi Keskolla laputetuista tuotteista myydään eniten kappalemääräisesti leipää, valmisruokaa, lihaa ja lihajalosteita sekä jogurtteja, vanukkaita ja maitovalmisteita.

Lue myös: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

Lisää aiheesta:

Lidlin punalapputuotteisiin muutosLidliin uusi alennuskäytäntö: Tuotteisiin lätkäistään nyt viherlappu – tätä se tarkoittaaOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaOstitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituoteS-ryhmä paljastaa suosituimmat punalapputuotteensa – ostitko sinäkin?Miksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"
RuokakauppaRuokaSäästäminenMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa