Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Menetkö sinäkin lankaan? Tältä hyllyltä ruokakaupassa ostetaan eniten

Shutterstock
Julkaistu 02.12.2015 19:58
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Ruokakaupassa tuotteiden paikat on määritelty tarkkaan ennalta. Tiesitkö, mikä tietty hyllypaikka vetoaa asiakkaisiin kaikkein parhaiten?

Tarttuvatko heräteostokset suomalaisten matkaan ruokakaupasta aina tietyltä hyllyltä? Mille hyllylle tuotteet asetellaan, mikäli niiden toivotaan menevän kaupaksi erityisen hyvin? Makuja.fi selvitti, mitkä ruokakaupan hyllyt houkuttelevat asiakkaita kaikkein parhaiten.

Hyllynpäätyjä hyödynnetään tehokkaasti

Sekä S-ryhmän että Keskon edustajat kertoivat, että yksi hyllytyyppi on Suomessa ylitse muiden, kun tavaran halutaan käyvän kaupaksi. Tästä syystä erilaiset kausituotteet, kuten glögit ja piparit sijoitetaan usein harkitusti tietyille paikoille.

– Ajankohtaiset, asiakkaalle tärkeät tuotteet tuodaan usein hyllynpäätyyn. Siinä ne ovat suurimpien asiakasvirtojen ulottuvilla ja niiden ostaminen on mahdollisimman helppoa, S-ryhmän tilanhallintajohtaja Sanna Timola kertoo.

– Hyllynpäädyt ovat näkyvämpiä paikkoja ja niissä on siksi usein tuotemarkkinointia, Keskon tiedottaja Otto Heinonen toteaa.

Myös Lidleissä panostetaan hyllynpäätyihin, mikäli jotakin tiettyä tuotetta pyritään myymään entistä enemmän – tai sen halutaan saavan erityisen paljon näkyvyyttä.

– Parhaiten havaitaan esimerkiksi hyllyjen päädyt, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen komppaa.

Kaikki ruokakaupan hyllyt eivät ole yhtä myyviä

Yksittäisissä ruokakaupoissa ollaan usein niin ikään hyvin perillä myös siitä, mitkä hyllyt eivät ole välttämättä niitä parhaita myyntipaikkoja. Yhtä ainoaa vastausta siihen, missä kohtaa sijaitsevalta hyllyltä tuotteita ei poimita, ei kuitenkaan ole.

– Se riippuu todella paljon kaupan pohjaratkaisusta. Jossain kaupoissa voi tietysti olla niin sanottuja kuolleita kulmia, jonne asiakkaat eivät löydä. Näkyvillä opasteilla pystytään kuitenkin asiakkaita neuvomaan tehokkaasti, mistä kukin tuote löytyy, Heinonen kertoo.

– Kaikissa myymälöissä on toki paikkoja, jotka ovat pääasiakaskierron ulkopuolella, Timola toteaa.

Alahyllyjä ei kuitenkaan pidetä kaupan alalla yleisesti kaikkein parhaimpana areenana tuotteiden myynnille. Ylemmille hyllyille katse suuntautuu paremmin – ja tuotteisiin on helpompi tarttua, kun niiden saamiseksi ei tarvitse kyykistellä.

– Tässä toisessa ääripäässä ovat esimerkiksi hiljaisemman tuoteryhmän alahyllypaikat, Riikonen kertoo.

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioitaRuokien alelaareilla käy kuhina myös Lidlissä – yksi erityistuote viedään käsistä: "Edelleen tosi suosittu"Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Huonolla säällä yllättävä vaikutus suomalaisiin – toimitko sinäkin näin ruokakaupassa?Suomalaiset ruokakaupat syynissä: Miksi maidot ovat aina takaseinällä?
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 17:02
    Ruoka

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!

  • 13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • 11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • 09:31
    Ruoka

    Vappu Pimiän superhelppo arkiruoka on hitti: Kanapullat alle puolessa tunnissa!

  • 09:00
    Sienet

    Kärpässieniä syönyt puukotti veljeään – "Se trippi oli aika erikoinen"