Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Suomalaiset ruokakaupat syynissä: Miksi maidot ovat aina takaseinällä?

Makuja.fi otti selvää, miksi tietyt tuotteet sijoitellaan suomalaisissa ruokakaupoissa samalla tavalla.
Makuja.fi otti selvää, miksi tietyt tuotteet sijoitellaan suomalaisissa ruokakaupoissa samalla tavalla.Lehtikuva
Julkaistu 03.12.2015 15:11
Toimittajan kuva

Heli Mettänen

heli.mettanen@mtv.fi

Suomalaisissa ruokakaupoissa tietyt tuotteet ovat liki aina suunnilleen samoilla paikoilla. Tämä ei suinkaan ole sattumanvaraista, vaan jokaisen tuotteen ja tuoteryhmän paikat mietitään tarkkaan.

Hedelmä- ja vihannesosasto sijaitsee liki aina ruokakaupan paraatipaikalla näyttävyytensä vuoksi ja maidot on liki aina sijoitettu kaupan takaseinälle. Millä perusteella suomalaisissa ruokakaupoissa päätetään, mille paikalle kukin tuote kuuluu? Makuja.fi otti selvää.

Kylmäkaapit on helppo sijoittaa seinien viereen

Syy siihen, miksi maidot ja useat muut kylmäsäilytystä vaativat maitotuotteet on sijoitettu ruokakauppojen takaosiin on se, että kylmäkaapit on helpoin sijoittaa seinien viereen. Tällöin myös tuotteiden lisääminen hyllyyn helpottuu, sillä kylmäkaappi voidaan sijoittaa suoraan asiakkaiden nähtävillä olevien hyllyjen taakse.

– Tuotteet pyritään asettelemaan siten, että saman tuotealueen tuotteet ovat samoissa paikoissa ja toisaalta siten, että kuivat tuotteet ovat yhdessä paikassa ja tuoretuotteet, eli kylmäsäilytystä vaativat tuotteet ovat omassa osassaan kauppaa. Seinien viereen on hyvä laittaa kylmäkaappeja, Keskon tiedottaja Otto Heinonen kertoo.

Eniten näkyvyyttä saavat tuotteet, joita ostetaan eniten

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, minkä vuoksi juuri jollakin tietyllä tuotteella on erityisen leveä tila kaupan hyllyllä? Tämä johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä kuin siitä, että niitä myydään eniten.

– Suurivolyymisempi eli enemmän ostettu tuote saa enemmän leveyttä kuin vähemmän ostettu. Tällä tavoitellaan sitä, etteivät tuotteet loppuisi kesken, Heinonen toteaa.


– S-ryhmän kaupoissa näkyvimmille hyllypaikoille sijoitetaan asiakkaiden parhaiten tuntemia tuotemerkkejä, S-ryhmän tilanhallintajohtaja Sanna Timola kertoo.

Parhaimmillaan suosittujen tuotteiden leveät hyllypaikat takaavat sen, että tuotetta on varmasti saatavilla silloinkin, kun asiakkaita on paljon – esimerkiksi viikonloppuostoksilla. Toisaalta suosikkituotteiden leveät hyllypaikat helpottavat myös ruokakauppojen työntekijöiden työtä.

– Meillä Lidlissä tuoteleveydet määräytyvät tuotteen kierron perusteella. Kun tuotteiden esillepanon leveys on suhteessa kiertoon, voimme samalla taata asiakkaalle tuotteiden riittävyyden hyllyssä sekä työntekijöillemme tehokkaan myymälätyöskentelyn, Lidlin viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen toteaa.

– Myyvimmät tuotteet saavat eniten tilaa, koska silloin henkilökunnan ei tarvitse jatkuvasti täydentää tuotteita hyllyyn ja asiakas löytää etsimänsä helpommin, Timola kertoo.

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"Miksi S-ryhmällä ei ole käytössä erillisiä hävikkihyllyjä? Näin tuotteiden hintoja alennetaan – asiakkaiden joukossa oma "punalappukulttinsa"Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus" Kauppias Juuso keksi nerokkaan tavan punalaputettujen tuotteiden myyntiin – viikossa tapahtui dramaattinen muutos: "Yllätti meidätkin"Menetkö sinäkin lankaan? Tältä hyllyltä ruokakaupassa ostetaan eniten
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 17:45
    Ruoka

    Halloween-juhlien hurjat tarjoilut: Neljä helppoa ohjetta

  • 12:37
    Ruoka

    Michelin-tähtiin kohumuutos täysin puskista: "Uskon, että on voitu saada huijaamalla"

  • 10:21
    Sienet

    Kärpässieniä syönyt puukotti veljeään – "Se trippi oli aika erikoinen"

  • 08:23
    Halpa vs. kallis

    Kauppojen halvimmat juustot testissä – tämä edam voitti

  • Eilen17:24
    Ruoka

    Pitäisikö tippiä jättää 1 vai 50 euroa? Palkitulta tarjoilijalta selvä mielipide