Myös kauppaketju Lidl panostaa hävikin vähentämiseen myymälöissään. Erityisesti yksi hävikkituote viedään käsistä.
Videolla: Suuret kauppaketjut Kesko, HOK-elanto ja Lidl liputtavat vastuullisuuden puolesta – voiko kauppojen lupauksiin luottaa?
MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla on kerrottu tällä viikolla eri suomalaiskauppojen käytännöistä myydä ruokaa, joka uhkaa päätyä hävikkiin. Alennettua, eli niin sanottua punalaputettua ruokaa myydään ainakin kaikissa Suomen suurimmissa kauppaketjuissa ja jokaisella toimijalla on hieman oma tapansa esimerkiksi tuotteiden esillepanoon.
K-ryhmässä on otettu monin paikoin käyttöön erilliset hävikkihyllyköt punalaputetuille tuotteille, kun taas S-ryhmä keskittyy buustaamaan punalapputuotteiden myyntiä illan tupla-alellaan.
Kysyimme hävikkikäytännöistä myös kauppaketju Lidliltä.
Oranssilaputettuja tuotteita ja hukka-ale
Lidlistä kerrotaan, että Suomen jokaisesta 193 myymälästä löytyy omat hävikkihyllynsä tai alelaarinsa. Nämä tuotteet tunnistaa oranssista ale-tarrasta.
