Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruokien alelaareilla käy kuhina myös Lidlissä – yksi erityistuote viedään käsistä: "Edelleen tosi suosittu"

Lidl
Julkaistu 29.01.2021 17:03

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Myös kauppaketju Lidl panostaa hävikin vähentämiseen myymälöissään. Erityisesti yksi hävikkituote viedään käsistä. 

Videolla: Suuret kauppaketjut Kesko, HOK-elanto ja Lidl liputtavat vastuullisuuden puolesta – voiko kauppojen lupauksiin luottaa?

MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla on kerrottu tällä viikolla eri suomalaiskauppojen käytännöistä myydä ruokaa, joka uhkaa päätyä hävikkiin. Alennettua, eli niin sanottua punalaputettua ruokaa myydään ainakin kaikissa Suomen suurimmissa kauppaketjuissa ja jokaisella toimijalla on hieman oma tapansa esimerkiksi tuotteiden esillepanoon.

K-ryhmässä on otettu monin paikoin käyttöön erilliset hävikkihyllyköt punalaputetuille tuotteille, kun taas S-ryhmä keskittyy buustaamaan punalapputuotteiden myyntiä illan tupla-alellaan. 

Kysyimme hävikkikäytännöistä myös kauppaketju Lidliltä. 

Oranssilaputettuja tuotteita ja hukka-ale

Lidlistä kerrotaan, että Suomen jokaisesta 193 myymälästä löytyy omat hävikkihyllynsä tai alelaarinsa. Nämä tuotteet tunnistaa oranssista ale-tarrasta.

– Kylmähyllyssä ja liha-altaassa tai lihakaapissa on omat paikkansa tuotteille, joissa viimeinen käyttöpäivä on tulossa vastaan. Myös kuivatuotekäytävältä, pakatun leivän hyllyn vierestä ja pakastealtaasta voi löytää tällaisia tuotteita. Siirrämme tuotteet alelaariin hyvissä ajoin eli niissä on käyttöaikaa jäljellä useita päiviä, koska emme halua, että hävikki siirtyy kaupasta kotiin. Alelaarit ovat olleet meillä käytössä vuosikaudet, Lidlin viestinnästä kerrotaan MTV:lle. 

Uusin asia Lidleissä on hevi-osaston ja paistopistetuotteiden hukka-ale. Siinä myydään edellisenä päivänä myymättä jääneitä hedelmiä, vihanneksia ja paistopisteen leipätuotteita. Leivät löytyvät aamupäivisin paistopisteen läheisyydestä ja hevilaatikot kassojen jälkeen, jos myytävää on jäänyt. 

– Tuotteet ovat syömäkelpoisia, mutta voivat olla kolhiintuneita eli nähneet ne hehkeimmät hetkensä. Paistopisteleipää ja heviä on myyty edulliseen hävikkihintaan ympäri Suomen kaikissa Lidleissä syksystä 2019 lähtien.

Kahden euron hävikkilaatikot "edelleen tosi suosittuja"

Lidl Hävikkilaatikko"Kahden euron hävikkihevilaatikosta on tullut tavoiteltu erikoisuus, jonka ostamisesta ihmiset postaavat someenkin", Lidliltä kerrottiin maaliskuussa 2020.Lidl

Mitkä tuotteet sitten menevät parhaiten kaupaksi hävikkihyllyissä? Lidlin mukaan suurinta innostusta ja kiittävää palautetta herättävät hedelmien ja vihannesten hukka-alelaatikot. MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin näiden hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020. 

– Hevin hävikkilaatikot ovat edelleen tosi suosittuja, Lidlistä vahvistetaan.

Kauppaketjusta muistutetaan, että tärkeitä asioita hävikin torjumisessa ovat myös hyvä tilausten suunnittelu, kylmäketjujen hallinta ja nopea kierto. Lähtökohtaisesti hävikki pyritään siis painamaan alas etukäteen. 

– Jos tuote on kuitenkin myymättä ja viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päiväys lähestyy, alennamme sen hinnan ja siirrämme sen alelaariin.

Lue myös: Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"

Lisää aiheesta:

Alepassa myydään nyt ruokaa yhden euron kilohintaan – tästä on kyseOstatko sinäkin? Nämä ovat suosituimmat punalapputuotteet K- ja S-ryhmien kaupoissaOstitko sinäkin näitä punalapputuotteita S- tai K-ruokakaupoista? Hurja suosio – Lidlilläkin selkeä hittituoteTällä tuoteryhmällä oli Lidlissä viime vuonna miljoonamyynnit – ostitko sinäkin?Kauppias Juuso keksi nokkelan tavan punalapputuotteiden myyntiin, ja muut seurasivat perässä: "Menee huomattavasti paremmin kaupaksi"Vuosi sitten Lidlin ruokaosastolla tehtiin oleellinen muutos ja syntyi kahden euron hittituote: "Nähdään fiksuna tekona ilmaston ja lompakon puolesta"
RuokaRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen14:16
    Ruokaniksit

    Helppo pullajälkkäri on nyt jättihitti somessa! Testaa vaikka isänpäiväksi

  • Eilen06:39
    Henri Alén

    Tätä Henri Alén ei missään nimessä nyt ostaisi ruokakaupasta

  • to16:46
    Ravintolat

    Yksi uunitemppu ja arkinen raaka-aine muuttuu herkuksi – Henri Alén paljastaa kikan

  • to08:21
    Juusto

    Mozzarellaa vai burrataa? Tässä juustojen erot

  • ke16:07
    Turvallisuus

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä