Mainos

Ruokien alelaareilla käy kuhina myös Lidlissä – yksi erityistuote viedään käsistä: "Edelleen tosi suosittu"

Myös kauppaketju Lidl panostaa hävikin vähentämiseen myymälöissään. Erityisesti yksi hävikkituote viedään käsistä. 

Videolla: Suuret kauppaketjut Kesko, HOK-elanto ja Lidl liputtavat vastuullisuuden puolesta – voiko kauppojen lupauksiin luottaa?

MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla on kerrottu tällä viikolla eri suomalaiskauppojen käytännöistä myydä ruokaa, joka uhkaa päätyä hävikkiin. Alennettua, eli niin sanottua punalaputettua ruokaa myydään ainakin kaikissa Suomen suurimmissa kauppaketjuissa ja jokaisella toimijalla on hieman oma tapansa esimerkiksi tuotteiden esillepanoon.

K-ryhmässä on otettu monin paikoin käyttöön erilliset hävikkihyllyköt punalaputetuille tuotteille, kun taas S-ryhmä keskittyy buustaamaan punalapputuotteiden myyntiä illan tupla-alellaan

Kysyimme hävikkikäytännöistä myös kauppaketju Lidliltä. 

Oranssilaputettuja tuotteita ja hukka-ale

Lidlistä kerrotaan, että Suomen jokaisesta 193 myymälästä löytyy omat hävikkihyllynsä tai alelaarinsa. Nämä tuotteet tunnistaa oranssista ale-tarrasta.

– Kylmähyllyssä ja liha-altaassa tai lihakaapissa on omat paikkansa tuotteille, joissa viimeinen käyttöpäivä on tulossa vastaan. Myös kuivatuotekäytävältä, pakatun leivän hyllyn vierestä ja pakastealtaasta voi löytää tällaisia tuotteita. Siirrämme tuotteet alelaariin hyvissä ajoin eli niissä on käyttöaikaa jäljellä useita päiviä, koska emme halua, että hävikki siirtyy kaupasta kotiin. Alelaarit ovat olleet meillä käytössä vuosikaudet, Lidlin viestinnästä kerrotaan MTV:lle. 

Uusin asia Lidleissä on hevi-osaston ja paistopistetuotteiden hukka-ale. Siinä myydään edellisenä päivänä myymättä jääneitä hedelmiä, vihanneksia ja paistopisteen leipätuotteita. Leivät löytyvät aamupäivisin paistopisteen läheisyydestä ja hevilaatikot kassojen jälkeen, jos myytävää on jäänyt. 

– Tuotteet ovat syömäkelpoisia, mutta voivat olla kolhiintuneita eli nähneet ne hehkeimmät hetkensä. Paistopisteleipää ja heviä on myyty edulliseen hävikkihintaan ympäri Suomen kaikissa Lidleissä syksystä 2019 lähtien.

Kahden euron hävikkilaatikot "edelleen tosi suosittuja"

Mitkä tuotteet sitten menevät parhaiten kaupaksi hävikkihyllyissä? Lidlin mukaan suurinta innostusta ja kiittävää palautetta herättävät hedelmien ja vihannesten hukka-alelaatikot. MTV Uutisten Makuja.fi-ruokasivustolla kerrottiin näiden hävikkilaatikoiden suosiosta vuonna 2020

– Hevin hävikkilaatikot ovat edelleen tosi suosittuja, Lidlistä vahvistetaan.

Kauppaketjusta muistutetaan, että tärkeitä asioita hävikin torjumisessa ovat myös hyvä tilausten suunnittelu, kylmäketjujen hallinta ja nopea kierto. Lähtökohtaisesti hävikki pyritään siis painamaan alas etukäteen. 

– Jos tuote on kuitenkin myymättä ja viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päiväys lähestyy, alennamme sen hinnan ja siirrämme sen alelaariin.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja