Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Huonolla säällä yllättävä vaikutus suomalaisiin – toimitko sinäkin näin ruokakaupassa?

VTT selvitti suomalaisten ostoskäyttätymistä liiketunnistuksen ja silmänliikekameran avulla.
VTT selvitti suomalaisten ostoskäyttätymistä liiketunnistuksen ja silmänliikekameran avulla.VTT
Julkaistu 21.12.2015 08:23

MTV LIFESTYLE

Tiesitkö, että jopa säällä on vaikutusta siihen, millaisia tuotteita päätyy ostoskoriisi ruokakaupassa?

Teknologian tutkimuskeskus VTT selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä liiketunnistuksen ja silmänliikekameran avulla. Tutkimuksen perusteella kaupat pystyvät tunnistamaan erilaiset asiakastyypit ja mukauttamaan tuotesijoitteluaan niin, että kuluttajan asiointikokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi.

VTT:n, Suomen Lähikaupan, Sinebrychoffin, Forecan ja Aalto-yliopiston juuri päättynyt Koda-yhteishanke toteutettiin Suutarilan Siwassa Helsingissä, jossa selvitettiin myymälässä olevien herätteiden vaikutusta kuluttajiin ja tunnistettiin erilaisia asiakastyyppejä.

Hankkeessa kartoitettiin asiakkaiden liikkumista myymälässä syvyyskameroilla ja vapaaehtoisille asiakkaille annettavilla silmänliikekameroilla. Kameroilla seurattiin, miten ihmiset liikkuvat myymälässä ja mihin katse kiinnittyy. VTT:n teknologian avulla saatiin tietoa myös tiedostamattomista katseen kohdistuksista ja liikkeistä. Kasvoja tekniikalla ei pysty tunnistamaan.

Paikallissäällä ja mielialalla vaikutusta heräteostoksiin

Ostokäyttäytymisestä saatua tietoa yhdistettiin myös Forecan säätietoihin ja lähikaupan myyntidataan. Tämän perusteella voitiin kaupassakävijät luokitella erilaisiin ryhmiin ja ymmärtää kyseisen kaupan rooli näiden asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä. Samoin tunnistettiin tekijöitä, jotka ovat tärkeitä hyvän kaupassakäyntikokemuksen kannalta.

– Dataa yhdistelemällä saatiin muun muassa tietoa siitä, millä tavalla ihmisen ostosnopeus tai mieliala vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä kaupassa, minkälaiset asiakkaat ovat hypistelijöitä, mitkä asiat vaikuttavat heräteostosten tekoon ja miten kauppareissu vaikuttaa asiakkaan mielialaan, kertoo tutkija VTT:ltä.

Katri Grenman

Asiakkaita luokiteltiin esimerkiksi ostostyypin mukaan (eväs-, täydennys- ja ruokaostokset) ja ostosten valitsemisnopeuden mukaan. Luokitteluja oli useampia päällekkäisiä.

–Nopealle ostajalle, joka on suoraviivainen toiminnassaan, on tärkeää myymälän selkeys ja "omien" tuotteiden löytyminen helposti. Hidas hypistelijä sen sijaan etsii iloisia yllätyksiä tuotevalikoimasta, uutuustuotteita tai on erityisen kiinnostunut tuotteiden sisältötiedoista, Grenman toteaa.

Väsyneet suomalaiset suuntaavat juomahyllylle – huonolla säällä ostetaan valmisruokaa

Tutkimuksessa saatiin tietoa myös siitä, millä tavoin kuluttajat tekevät valintoja kaupassa. Esimerkiksi väsyneeksi itseään kuvailleet ihmiset tekivät todennäköisemmin ostoja juomahyllyltä, mutta kiinnittivät vähemmän huomiota hyllynpäätyihin, jotka ovat monille kaupoille hyvinkin tärkeä mainospaikka.

VTT:n Owela-palvelussa tehdyssä käyttäjätutkimuksessa selvitettiin myös sään, ruuan ja juoman vaikutusta mielialaan. Käyttäjät kertoivat huonon sään vaikuttavan mielialaa alentavasti. Allapäin olevat ihmiset taas eivät juurikaan jaksaneet panostaa kokkailuun. Kauppatutkimuksessa huomattiin, että huonohkolla säällä ihmiset ostivat jonkin verran enemmän niin sanottua lohturuokaa, kuten valmisruokaa, pikkupurtavaa ja makeisia. Todella huonolla säällä vastaavaa vaikutusta ei kuitenkaan havaittu. Ihmisten käyttäytyminen kaupassa riippuu hyvin paljon myös vuorokaudenajasta ja viikonpäivästä.

Tutkimuksesta hyötyvät ennen kaikkea kaupat, jotka saavat tietoa asiakkaistaan sekä palvelujensa, valikoimansa ja tuotteidensa esillepanon merkityksestä. Kun erilaiset asiakastyypit voidaan tunnistaa, palveluita ja valikoimaa kyetään mukauttamaan paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi.

Mitä 4-vuotias ostaa ruokakaupasta, kun saa päättää koko perheen ruokaostokset? Katso helsinkiläisen Edvinin valinnat:

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"S-etukorttien omistajien ruokaostoksista aletaan kerätä tietoa uudella tavalla – "Maailmanlaajuisesti ainutlaatuista"Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioitaTästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaKauppiaat paljastavat: Tällaisia ruokia kaupungissa ja maaseudulla suositaan – ”innostus ei jatku loputtomiin”Kysely: Kivijalkamyymälät tärkeitä kuluttajille
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • Eilen16:59
    Juomat

    "Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hitti

  • Eilen13:38
    Ruoka

    Täydellisen meheviä broilerinfileitä: "Paras tapa valmistaa"

  • Eilen08:22
    Kahvi

    Kahvissa piilee yllättävä terveyspommi: "Moni ei hyödynnä"

  • 2.11.17:44
    Ruoka

    Erikoinen suolakurkku hämmensi suorassa lähetyksessä – mikä on suolakurkun ja maustekurkun ero?

  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä