Tiesitkö, että jopa säällä on vaikutusta siihen, millaisia tuotteita päätyy ostoskoriisi ruokakaupassa?
Teknologian tutkimuskeskus VTT selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä liiketunnistuksen ja silmänliikekameran avulla. Tutkimuksen perusteella kaupat pystyvät tunnistamaan erilaiset asiakastyypit ja mukauttamaan tuotesijoitteluaan niin, että kuluttajan asiointikokemuksesta tulee entistä miellyttävämpi.
VTT:n, Suomen Lähikaupan, Sinebrychoffin, Forecan ja Aalto-yliopiston juuri päättynyt Koda-yhteishanke toteutettiin Suutarilan Siwassa Helsingissä, jossa selvitettiin myymälässä olevien herätteiden vaikutusta kuluttajiin ja tunnistettiin erilaisia asiakastyyppejä.
Hankkeessa kartoitettiin asiakkaiden liikkumista myymälässä syvyyskameroilla ja vapaaehtoisille asiakkaille annettavilla silmänliikekameroilla. Kameroilla seurattiin, miten ihmiset liikkuvat myymälässä ja mihin katse kiinnittyy. VTT:n teknologian avulla saatiin tietoa myös tiedostamattomista katseen kohdistuksista ja liikkeistä. Kasvoja tekniikalla ei pysty tunnistamaan.
Paikallissäällä ja mielialalla vaikutusta heräteostoksiin
Ostokäyttäytymisestä saatua tietoa yhdistettiin myös Forecan säätietoihin ja lähikaupan myyntidataan. Tämän perusteella voitiin kaupassakävijät luokitella erilaisiin ryhmiin ja ymmärtää kyseisen kaupan rooli näiden asiakkaiden ostoskäyttäytymisessä. Samoin tunnistettiin tekijöitä, jotka ovat tärkeitä hyvän kaupassakäyntikokemuksen kannalta.
– Dataa yhdistelemällä saatiin muun muassa tietoa siitä, millä tavalla ihmisen ostosnopeus tai mieliala vaikuttaa hänen käyttäytymiseensä kaupassa, minkälaiset asiakkaat ovat hypistelijöitä, mitkä asiat vaikuttavat heräteostosten tekoon ja miten kauppareissu vaikuttaa asiakkaan mielialaan, kertoo tutkija VTT:ltä.
