"Kansallislenkkimakkara" täyttää jo 60 vuotta – tiedätkö, mistä Sininen Lenkki on saanut nimensä?

Muistatko vielä nämä HK:n Sininen Lenkki -mainokset? 0:50 Muistatko vielä nämä HK:n Sininen Lenkki -mainokset?
KATSO VIDEO: HK:n Sininen Lenkki täyttää 60 vuotta vuonna 2023. Muistatko vielä nämä vanhat lenkkimakkaramainokset?

Legendaarinen lenkkimakkara, HK Sininen Lenkki täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Lenkkimakkara maistuu suomalaisille siinä määrin, että sitä myydään vuosittain yli kahdeksan miljoonaa pakettia.

Mitä Sininen Lenkki sisältää?

  • suomalaista naudanlihaa rasvaisena jauhelihana
  • koneellisesti erotettua porsaanlihaa
  • kamaraemulsiota
  • perunajauhoa
  • tärkkelystä
  • fosfaattia
  • suolaa
  • lisäaineita, muun muassa natriumglutamaattia
  • mausteita
  • vettä

HK Sininen Lenkki on tullut viimeisen 60 vuoden aikana taatusti tutuksi kaikille suomalaisille. Kun ravintoloitsija, keittiömestari Kari "Kape" Aihinen kävi maistattamassa makkaraa suomalaisille, lähes kaikki kommentoivat sen olevan tuttu jo lapsuudesta asti.

Suuri osa Aihisen maistatukseen päätyneistä kertoi, että makkara maistuu parhaiten juuri lämpimänä, mutta saattaa mennä myös kylmänä. Lenkistä valmistettuja lempiruokia olivat uunimakkara sekä pannulla paistettu kastike, jonka kaverina tarjoillaan perunamuusia.

Video Aihisen seikkailuista kansan parissa näytettiin HK:n mediatilaisuudessa, jossa paljastettiin myös tuoreen makkaratutkimuksen tuloksia sekä se, mistä tämä kansallislenkki on alun alkaen saanut nimensä.

Lenkkimakkaran syntytarina

HKScan Suomen markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo, että "HK:n sinisen" tarina alkoi vuonna 1963, jolloin lihatalo sai uuden makkaramestarin, Urho Hirvosen.

– Maailmalta löytyi uusi tapa valmistaa makkaraa, eli käytettiin tällaista keinosuolta. Se oli nopeampi ruiskuttaa ja saatiin isompia volyymeja tehtyä, Järvinen kertoo.

1960-luvulla makkaroita myytiin vielä kaupan palvelutiskiltä irtomyyntitavarana. Vaihtoehtoja oli kaksi: lenkkimakkara, jonka kuoreen oli painettu elintarvikevärillä sinisellä "lenkkimakkara" ja toinen, jonka kuoreen oli painettu punaisella elintarvikevärillä "kiuaslenkki".

– Kauppiaat olivat itseasiassa ensimmäiset, jotka tämän brändin kehittivät. He halusivat helpottaa omaa tilaamistaan ja alkoivat tilata "huomiselle kymmenen sinistä ja viisi punaista", Järvinen kertoo.

Kansa kaipasi helppoa ja nopeaa ruokaa, joten makkaran myyntivolyymit kasvoivat nopeasti. Lenkkitarjous saattoi olla usein sisäänheittotuotteena kaupan mainoksissa.

Vuonna 1973 makkara siirtyi vakuumipakkaukseen ja kauppiaiden suissa muodostunut brändi ui myös viralliseen tuotenimeen. Brändi rekisteröitiin virallisesti vuonna 1980.

Makuvariantteja siniselle ei ollut alkuvuosina kovinkaan paljoa. Vuonna 1978 julkaistiin Extra Sininen lenkki, joka oli ensimmäinen laktoositon makkara, mutta sen valmistaminen lopetettiin jo 90-luvulla. Punainen kiuaslenkki taas hiipui jo 80-luvulla.

Lenkkimakkaroita tuottaa tänä päivänä useampi valmistaja. Sinisen Lenkin suora kilpailija on Atrian Punainen Lenkki. Muita lenkkimakkaravalmistajia ovat esimerkiksi Snellman, Wigren ja Kivikylän.

2000-luvulla tilanne kuitenkin muuttui ja markkinoille tuli liuta uutuustuotteita, kuten tankomakkara, lenkkiviipale sekä uunimakkara juustolla. Suurin osa tuoteinnovaatioista ei ole enää myynnissä, mutta lenkin kevyt- ja juustoversio ovat pitäneet pintansa.

Suosikkimakkararuoat

HKScanin alkuvuodesta toteuttaman kyselyn* mukaan suosikkiruoka HK:n sinisestä on ylivoimaisesti uunilenkki. Vastaajista 81 prosenttia oli sitä mieltä, että lenkki kuuluu valmistaa nimenomaan juuston kanssa. Toiselle sijalle suosikkiruoissa ylsi makkarakastike, jota seurasi makkarakeitto ja makkaraperunat.

Vastaajista 54 prosenttia kertoi, että makkara maistuu kylmänä ja kuumana, 40 prosenttia syö sen vain kuumana ja 6 prosenttia taas pelkästään kylmänä.

– Unelmien lenkkiruokayhdistelmä on uunimakkara perunan kanssa, ruskea kastike, ruisleipä, vihersalaatti ja juomana maito, Järvinen kertoo kyselyn tuloksista.

Ruokajuomaksi naiset valitsivat useimmiten veden, miehet taas olutta tai maitoa.

*) Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75 -vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Tutkimuksen toteutti tammikuussa 2023 Bilendi Oy.

Katso myös: Halpa vs. kallis: Voiko halpa grillimakkara päihittää lihaisan kyrsän?

Halpa vs kallis: Voiko halpa grillimakkara päihittää lihaisan kyrsän? 6:45
Halpa vs. kallis testasi grillimakkarat.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.