Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

K- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkoja

8:33Norjalainen Oda yrittää mullistaa suomalaista ruokakauppaaTällainen on norjalainen Oda, joka pyrkii mullistamaan Suomen ruokakauppabisneksen.
Julkaistu 02.02.2022 06:52
Toimittajan kuva
Salla Hekkala

salla.hekkala@mtv.fi

Ruoan verkkokauppa lisää suosiotaan Suomessa, mutta on yhä pieni osa ruoan myynnistä. Uusi tulokas markkinoilla pyrkii muuttamaan tilanteen. Asiasta keskusteltiin tiistaina MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Korona-aika on lisännyt ruoan verkkokaupan suosiota Suomessa. Alan suurimpien toimijoiden S-ryhmän ja K-ryhmän antamien tietojen mukaan ruoan verkkokaupan koko on Suomessa noin muutaman prosentin luokkaa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa on myös täysin ruoan verkkokauppaan keskittyneitä yrityksiä ja yksi niistä, norjalainen Oda on nyt rantautunut Suomeen. 

Oda julkaisi ruokakauppasovelluksensa suurelle yleisölle maanantaina ja jo illalla asiakasruuhka oli niin suuri, että sovelluksen lataajalle tarjottiin vain mahdollisuutta jonotuspaikkaan. Yrityksen kaupallisen johtajan Anne Terimon mukaan he ovat halunneet varmistaa, että kaikkia asiakkaita ehditään palvella niin, että asiakaskokemus on hyvä. Terimo vieraili tiistaina MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

– Tässä varmasti keskiviikon aikana päästään jo päästämään uusia asiakkaita sisään, Terimo lupaa.

Odan toimintamalli eroaa S- ja K-ryhmän verkkokaupoista siinä, että sillä ei ole lainkaan fyysisiä kauppoja, vaan toimitukset tehdään isolta keräilykeskukselta. Tällä hetkellä yritys toimii vain pääkaupunkiseudulla, mutta pyrkii laajenemaan myös muualle Suomeen. Terimon mukaan Norjassa kuljetuksia voidaan tehdä jo 400 kilometrin päähän keräilykeskuksesta.

Ruotsi edellä, Suomi perässä

Tällä hetkellä verkon ruokakauppa on suurissa ketjuissa vielä hyvin pieni osa myynnistä. S-ryhmän verkkokaupan myyntipäällikön Matti Torniaisen mukaan heillä osassa liikkeistä verkkokaupan osuus on kuitenkin jo 10–15 prosenttia.

– Kasvu jatkui vahvana vuonna 2021 kun verrataan vuoden 2020 myynnin tasoon, Torniainen kertoo sähköpostitse.

Myös K-ryhmässä kasvu on tällä hetkellä suurta. Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan kasvua on ollut kahdessa vuodessa 566 prosenttia. Viime vuonna K-ryhmältä tehtiin 1,8 miljoonaa ruoan verkkokauppatoimitusta.

Oda saapuu Suomessa kahden suuren hallitsemalle markkinalle. S-ryhmän osuus päivittäistavarakaupasta on tällä hetkellä 46 prosenttia ja K-ryhmän 37 prosenttia. Odan Terimo uskoo kuitenkin, että verkkokaupan kasvu luo heillekin tilaa.

– Emme näe mitään syytä sille, miksi suomalaiset käyttäytyisivät yhtään eri tavalla kuin naapurimme Ruotsissa. Siellä luvut lähentelevät jo seitsemää prosenttia, Terimo kertoo.

Terimon mukaan on mahdollista, että Suomen markkinoille saapuu vielä muitakin ulkomaalaisia ruoan verkkokauppoja. 

– Olemme kokeneet, että suomalaiset ovat olleet vähän alipalvelultuja verkon ruokakaupan suhteen. Uskomme, että markkinoilla on tilaa, Terimo kuittaa.

Lue myös: "Ensimmäinen uusi ruokakauppa 20 vuoteen" aloitti nyt Suomessa – päihittääkö oikeasti S- ja K-ryhmän?

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

RuokakauppaVerkkokauppaYritykset ja bränditViiden jälkeenMakuja
Toimittajan kuva
Salla Hekkala
MTV Uutiset

Salla Hekkala työskentelee toimittajana Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Voit olla häneen yhteyksissä esimerkiksi juttuvinkeistä alla olevaan osoitteeseen.

Lisää aiheesta:

Näin Spar-ruokakauppojen paluu näkyy Suomessa – enemmän kilpailuaNorjalainen hittikauppa rantautuu yllättäen Suomeen: "Edellisen kerran tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten"Ruoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiKorona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin koviaUutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvaja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • Eilen09:30
    Joulu

    Haluatko välttää jouluruuhkat? Tee jouluostokset tänä päivänä

  • ti09:38
    Kahvi

    Lidlin kahvista paljastui epäselvyyksiä – Finnwatch jyrähtää: Jätä ostamatta

  • ma16:44
    Jouluruoka

    Luulitko näitä joulun herkuiksi? Totuus paljastuu kaupan hyllyllä

  • 26.11.06:47
    Makeiset

    Joulukonvehteja ja -makeisia jopa puolet halvemmalla kaupasta – tiesitkö tämän kikan?

  • 17.11.08:15
    Hedelmät

    Hedelmä, jota kannattaa nyt ostaa – edukas kuitupommi!