K- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkoja

Norjalainen Oda yrittää mullistaa suomalaista ruokakauppaa 8:33 Norjalainen Oda yrittää mullistaa suomalaista ruokakauppaa
Tällainen on norjalainen Oda, joka pyrkii mullistamaan Suomen ruokakauppabisneksen.

Ruoan verkkokauppa lisää suosiotaan Suomessa, mutta on yhä pieni osa ruoan myynnistä. Uusi tulokas markkinoilla pyrkii muuttamaan tilanteen. Asiasta keskusteltiin tiistaina MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Korona-aika on lisännyt ruoan verkkokaupan suosiota Suomessa. Alan suurimpien toimijoiden S-ryhmän ja K-ryhmän antamien tietojen mukaan ruoan verkkokaupan koko on Suomessa noin muutaman prosentin luokkaa. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa on myös täysin ruoan verkkokauppaan keskittyneitä yrityksiä ja yksi niistä, norjalainen Oda on nyt rantautunut Suomeen. 

Oda julkaisi ruokakauppasovelluksensa suurelle yleisölle maanantaina ja jo illalla asiakasruuhka oli niin suuri, että sovelluksen lataajalle tarjottiin vain mahdollisuutta jonotuspaikkaan. Yrityksen kaupallisen johtajan Anne Terimon mukaan he ovat halunneet varmistaa, että kaikkia asiakkaita ehditään palvella niin, että asiakaskokemus on hyvä. Terimo vieraili tiistaina MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

– Tässä varmasti keskiviikon aikana päästään jo päästämään uusia asiakkaita sisään, Terimo lupaa.

Odan toimintamalli eroaa S- ja K-ryhmän verkkokaupoista siinä, että sillä ei ole lainkaan fyysisiä kauppoja, vaan toimitukset tehdään isolta keräilykeskukselta. Tällä hetkellä yritys toimii vain pääkaupunkiseudulla, mutta pyrkii laajenemaan myös muualle Suomeen. Terimon mukaan Norjassa kuljetuksia voidaan tehdä jo 400 kilometrin päähän keräilykeskuksesta.

Ruotsi edellä, Suomi perässä

Tällä hetkellä verkon ruokakauppa on suurissa ketjuissa vielä hyvin pieni osa myynnistä. S-ryhmän verkkokaupan myyntipäällikön Matti Torniaisen mukaan heillä osassa liikkeistä verkkokaupan osuus on kuitenkin jo 10–15 prosenttia.

– Kasvu jatkui vahvana vuonna 2021 kun verrataan vuoden 2020 myynnin tasoon, Torniainen kertoo sähköpostitse.

Myös K-ryhmässä kasvu on tällä hetkellä suurta. Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtajan Ari Akselin mukaan kasvua on ollut kahdessa vuodessa 566 prosenttia. Viime vuonna K-ryhmältä tehtiin 1,8 miljoonaa ruoan verkkokauppatoimitusta.

Oda saapuu Suomessa kahden suuren hallitsemalle markkinalle. S-ryhmän osuus päivittäistavarakaupasta on tällä hetkellä 46 prosenttia ja K-ryhmän 37 prosenttia. Odan Terimo uskoo kuitenkin, että verkkokaupan kasvu luo heillekin tilaa.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

– Emme näe mitään syytä sille, miksi suomalaiset käyttäytyisivät yhtään eri tavalla kuin naapurimme Ruotsissa. Siellä luvut lähentelevät jo seitsemää prosenttia, Terimo kertoo.

Terimon mukaan on mahdollista, että Suomen markkinoille saapuu vielä muitakin ulkomaalaisia ruoan verkkokauppoja. 

– Olemme kokeneet, että suomalaiset ovat olleet vähän alipalvelultuja verkon ruokakaupan suhteen. Uskomme, että markkinoilla on tilaa, Terimo kuittaa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!