Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvaja

Julkaistu 09.04.2016 11:54
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

JussiKarki

Lidl oli pitkään salamyhkäinen yritys, kun saksalainen perheyhtiö tuli Suomeen lähes 14 vuotta sitten.

– Aluksi palkattiin paljon väkeä ja myymälöitä nousi kuin sieniä sateella. Silloin ei ollut aikaa keskittyä julkisuuteen, Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen muistelee.

– Vuonna 2010 linjasimme, että haluamme lähemmäksi suomalaista kuluttajaa ja yhteiskuntaa. Nyt olemme haluttu työnantaja, meille tuli huikea määrä 28 000 hakemusta kesätöihin, Sipponen sanoo MTV:n Uutisextrassa.

Lidl on ruokakaupan kolmonen 8,3 prosentin markkinaosuudella. S- ja K-ryhmät ovat selkeästi suurempia: S-ryhmän markkinaosuus on lähes 46 prosenttia ja Keskon vajaa 33 prosenttia.

Lue myös: 

"Saako täältä edes suomalaisia banaaneja?" – näin alkoi Lidlin menestystarina Suomessa

– Viidessä vuodessa olemme kaksinkertaistaneet meidän asiakasmäärämme ja liikevaihtomme. Kasvu on tehty ilman kovin isoa myymälöiden uusperustantaa. Uusia myymälöitä on tullut tänä aikana turhankin vähän, Sipponen arvioi.


Tänä vuonna Lidl aikoo investoida Suomeen vähintään 130 miljoonaa euroa.

– Kolmas jakelukeskus Järvenpäähän, uusia myymälöitä, olemassa olevan verkoston laajentamista jos kaavat ja luvat sen sallivat. Olemme liikkeellä kasvuhakuisesti, Sipponen sanoo.

Lidl avaa ensi viikolla Keski-Suomessa Muuramessa 150. myymälänsä.

"Koko ruokaketjun pitää pärjätä"

S-ryhmällä on halpuutus, K-ryhmällä reiluutus, entä Lidl?

Toimitusjohtaja Lauri Sipponen ei ole lähtenyt mukaan keksimään uusia sanoja suomen kieleen.

– Me puhumme vain hintakilpailusta. Mutta uskomme vahvasti avoimeen, vapaaseen kilpailuun, Sipponen sanoo Uutisekstrassa.

Sipposen mukaan Suomessa ruokakaupan hintakilpailu on kovaa, mutta hieman erilaista kuin muissa maissa. Yksittäisissä tuotteissa hinta voidaan painaa jopa mielettömän alas.

– Se ei ole järkevää koko ruokaketjun kannalta, hän sanoo.

Ruuantuottajien ahdinko on pahentunut ja maaliskuussa viljelijät järjestivät traktorimarssin Helsinkiin.

– Kilpailu on tervetullutta ja tarpeellista, mutta kaikilla pitää olla inhimilliset edellytykset pärjätä, Sipponen arvioi tilannetta.

Lidlissä suomalaisten elintarvikkeiden osuus on yli puolet ympäri vuoden ja kesäaikaan paljon korkeampikin.

Sipponen muistuttaa, että Suomesta myös viedään yhä enemmän elintarvikkeita kansainväliseen Lidl-ketjuun.

– Teknologinen ja logistinen kehitys mahdollistaa ruuan kuljettamisen pitempiä matkoja, Sipponen sanoo.

– Näin voidaan tasapainottaa maailmalla ruokatilannetta, jos toisaalla on luonnonkatastrofi ja toisaalla ylituotantoa. Globalisaatiossa on paljon hyvääkin, hän muistuttaa.

Katso myös Uutisextra-ohjelma MTV3-kanavalla kello 19.10.

Lisää aiheesta:

Tokmanni-toimitusjohtaja: Tällaisia tuotteita Sparin ruokaosastolle tuleeNäin Spar-ruokakauppojen paluu näkyy Suomessa – enemmän kilpailuaK- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaMuistatko vielä? Tältä näytti Lidlissä 18 vuotta sitten, kun se tuli Suomeen – Kimmo osti Kempeleessä imurin: "Tämäkin on vähän sellainen summakauppa"MTV Uutiset Hampurissa: Suomalaisen autokauppaketjun tyyli puree saksalaisiin – "Me emme tee myymälöistä hienoja lasipalatseja"K-ryhmä vie suomalaisruoan klikkauksen päähän kiinalaiskuluttajasta
MTV UutisextraTalous

Tuoreimmat aiheesta

MTV Uutisextra
  • 1.11.11:29
    Taksit

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • 31.10.17:57
    Jäänmurtajat

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen

  • 25.10.09:00
    Politiikka

    Antti Kaikkonen arvostelee hallitusta etätyöläisten verotuksen kiristämisestä: "Kyllä vähän ihmettelen"

  • 24.10.20:00
    Antti Kaikkonen

    Mitä mieltä "Kanki" Kaikkonen on kansanedustajien tosi-tv-osallistumisista ja lempinimestään?

  • 24.10.18:24
    Antti Kaikkonen

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua