Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vain pieni osa ruokakaupasta käy netin kautta – kasvuprosentit kuitenkin kovia

Alepan Kauppakassi toimittaa verkkokauppatilauksia Helsingin Kampissa keskiviikkona 31. elokuuta 2016. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI
Alepan Kauppakassi toimittaa verkkokauppatilauksia Helsingin Kampissa keskiviikkona 31. elokuuta 2016. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARILehtikuva
Julkaistu 07.09.2016 09:09

MTV UUTISET – STT

Ruuan verkkokauppa kasvaa Suomessa, mutta se vastaa edelleen alle puolta prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta.

Suurin ruuan verkkokauppias on S-ryhmä.

– Kasvua tulee vuosittain aika paljon, tälläkin hetkellä mennään noin 50 prosentin myynnin kasvussa. Samaan hengenvetoon on sanottava, että kokonaisluvut ovat pieniä verrattuna ruokakauppaan yleensä. Ruuan verkkokaupan osuus ei näyttele myynnissä oikeastaan minkäänlaista osuutta tässä kohtaa, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Myös verkkokaupan kakkosella Keskolla kasvuprosentit ovat olleet kovia.

– Viime vuonna myynti viisinkertaistui ja tänä vuonna kolminkertaistui. Kokonaismarkkinaan nähden päivittäistavaran ostaminen verkossa on kuitenkin vasta prosentin kymmenyksiä, Keskon myyntijohtaja Mika Kakko sanoo.

Kannattava toimintamalli yhä haussa

Suuret vähittäiskaupan toimijat uskovat verkkokaupan tulevaisuuteen, mutta kehitystyötä riittää.

– Näemme, että ruokaverkkokauppa on tulevaisuutta ja sille on kysyntää. Ongelma on, ettei kannattavaa toimintamallia ole löydetty. Taustateknologioita, tehokkuutta ja toimintamalleja pitää vielä kehittää, jotta saataisiin aikaan toimiva yhtälö, Alarotu sanoo.

K-kaupoissa pyritään kiinnittämään huomiota erityisesti ostamisen helppouteen.

– Mobiiliostamista jumpataan tällä hetkellä. Pohdimme muun muassa sitä, miten pystyisimme helpottamaan yleensä aikaa vievän ensimmäisen ostokerran haastetta. Kannattavuushaasteessa tulevat auttamaan uudet digitaaliset välineet, joilla tehostetaan keräilyä ja optimoidaan kuljetusta, hän listaa.

Uusia mahdollisuuksia haastajille? 

Digitaalisten palvelujen asiantuntija odottaa ruuan verkkokauppaan kasvua keräilymallista, jota moni kauppa jo tarjoaakin. Siinä asiakas tekee ostokset netissä, mutta kotiinkuljetuksen sijaan hän hakee valmiiksi kootut ostoksensa itse kaupasta tai noutopisteestä.

– Esimerkiksi Britanniassa tällä niin kutsutulla Click and Collect -mallilla on jo merkittävä osuus verkkoruokakaupasta, kertoo ohjelmistoyritys Ambientian asiantuntija Jaakko Kankaanpää.

Kankaanpää näkee, että ruuan myynti verkossa tarjoaa myös pienemmille yrityksille mahdollisuuksia haastaa kahta suurtoimijaa.

– Jo nyt pienet luomuun tai laadukkaaseen ruokaan erikoistuneet toimijat ovat ryhtyneet tarjoamaan nettikauppaan perustuvia kauppakassi-tyyppisiä palveluja. On mielenkiintoista nähdä, lyövätkö tällaiset palvelut läpi ja nouseeko sieltä uusia toimijoita. Voisiko koko pelikenttä muuttua sen seurauksena, että joku pystyisi löytämään verkkokaupasta toimivan lliketoimintamallin, Kankaanpää pohtii.

Lisää aiheesta:

Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaaK- ja S-ryhmät saivat ruoan verkkokauppaan uuden haastajan: Suosio yllätti, nyt uusille asiakkaille tarjolla vain jonotuspaikkojaRuoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiVerkkoruokakaupat ovat myös Suomen tulevaisuutta – asiantuntija: "Rohkeat kokeilut todella tärkeitä"K-ryhmä vie suomalaisruoan klikkauksen päähän kiinalaiskuluttajastaRuoka ostetaan yhä mieluummin kaupasta – nettiostosten määrä vähäinen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:35
    Räjähdykset

    Joroisten räjähdys tallentui seurakunnan videolle: "Hajosiko meiltä katto?"

  • 13:30
    Poliisi

    Poliisi epäilee: Alle 15-vuotias oppilas pahoinpiteli opettajan törkeästi Nakkilassa

  • 13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • 13:05
    Media

    TS: Lännen Media lopettaa toimintansa

  • 13:01
    Räjähdykset

    Otkes harkitsee tutkinnan aloittamista Joroisten räjähdyksestä