Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Instagramin vaikutus näkyy jo ravintoloiden annoksissa ja sisustuksessa – lähimmät esimerkit ilmiöstä löytyvät Suomesta

Useat ihmiset kuvaavat ruoka-annoksensa sosiaaliseen mediaan, minkä vuoksi ravintoloissa panostetaan yhä enemmän annosten ja ravintolan sisustuksen ulkonäköön.
Useat ihmiset kuvaavat ruoka-annoksensa sosiaaliseen mediaan, minkä vuoksi ravintoloissa panostetaan yhä enemmän annosten ja ravintolan sisustuksen ulkonäköön.Shutterstock, Instagram
Julkaistu 09.11.2018 20:02

Emmi Niiniaho

Kuvaatko aina tilaamasi ruoka-annoksen sosiaaliseen mediaan? Tai kivan yksityiskohdan ravintolassa? Annoksesi ja ravintolan sisustus on saatettu suunnitella juuri sitä tarkoitusta varten.

Journalisti George Reynolds keskusteli BBC:n Radio 4 -kanavalla siitä, miten Instagram on muuttanut ruokailutottumuksiamme ja ravintoloiden toimintaa. Myös suomalainen huippukokki Matti Jämsen on kommentoinut sitä, miten hänen Sesonki Gasto Barissaan on kiinnitetty huomiota siihen, että sieltä saa hyviä ”vessaselfieitä”.

Lue myös: Ainutlaatuisen konseptin takana oleva huippukokki ihmettelee: Miksi tällaisia ravintoloita ei ole Suomessa enemmän?​​​​​​​

”Jos tuo olisi enemmän pinkki, se näyttäisi paremmalta kuvissa"

Ohjaako Instagram ja se, että voit julkaista sinne upean ruokakuvan tilauskäyttäytymistäsi? Ainakin se ohjaa ravintoloiden toimintaa, sillä ruoka-annoksia laaditaan niin, että ne näyttäisivät mahdollisimman houkuttelevilta kuvissa.

Lontoossa sijaitsevan Wild Food Cafen perustaja Aiste Gazdar, kertoo Reynoldsille, että hän ajattelee melko paljonkin Instagramia ruokia suunnitellessa.

– Kun kokkimme valmistavat uusia annoksia, saatan käydä kommentoimassa, että jos tuo olisi enemmän pinkki, se näyttäisi paremmalta kuvissa, Gazdar kertoo.

Kokki Henri Alén kertoo tulevaisuuden ruokatottumuksista. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

13:00Tulevaisuuden uutiset: Muuttuvat ruokailutottumukset

Reynolds uskoo, että tällainen toiminta tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään.

– Uskon, että tulevaisuudessa suunnitellaan kokonaisia menuja pelkästään Instagramia varten, Reynolds pohtii.

Ravintola Instagramin mieleen

On myös yleistymässä, että ravintoloita suunnitellaan ja sisustetaan Instagram mielessä. Suunnittelussa huomioidaan esimerkiksi oikeanlainen valaistus, latauspisteet pöydissä, sekä sisustuselementit, joita ihmiset haluavat kuvata, kuten hieno peili tai tyylikäs tapetti.

Yllä olevassa kuvassa Sesonki Gastro Barin wc-tilat. Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Satsaus kannattaa ravintoloille, koska ensinnäkin saat hyvän näköisen ravintolan ja toisaalta ilmaista mainosta, kun ihmiset jakavat kuvia Instagramissa ja muualla sosiaalisessa mediassa.

Lähimmät esimerkit asiasta löytyvät Suomesta. Matti Jämsen on sanonut, että hänen Järvenpäässä sijaitsevan Sesonki Gastro Barin vessat on esimerkiksi suunniteltu niin hienoiksi, että ihmiset ottaisivat siellä kuvia ja jakaisivat sitten taas somessa. 

Annosten kuvattavuuteen on kiinnitetty huomiota myös helsinkiläisessä Passio -ravintolassa.

– Kyllä olemme miettineet annosten kuvattavuutta, ja mielestä olemme onnistuneet siinä hyvin. Ihan hyvän määrän ihmiset kuvaavat annoksia Instagramiin ja someen ylipäätään. Mutta kuvia saisi olla enemmänkin, se on loppumaton tarina, mihin ne kantavat, ravintoloitsija Jussi Hukkanen kommentoi asiaa Makuja.fi:lle aiemmin keväällä. 

Lähde: BBC Radio 4

Lisää aiheesta:

Suomalaisravintolat ovat pulassa, mutta sinäkin voit auttaa – lue tämä, jos haluat käydä ravintoloissa jatkossakin: "Alkuviikko on katastrofi" Somevaikuttajat ruinaavat jatkuvasti ilmaisia annoksia näkyvyyttä vastaan – ravintolalta nerokas ratkaisu: "Kukaan ei ole vielä tarttunut tarjoukseen"Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Koronapandemia runtelee Finnjävel-huippukokkien bisnestä – nämä vinkit he antavat hamstraajilleHelsinkiläinen keittiömestari äimistyneenä Michelin-ravintolassaan – 15 euron konseptista hitti: "Myynti räjähti käsiin"Ateria kohutussa suomalaisravintolassa maksaa 180 euroa, eikä erikoisruokavalioita toteuteta – illallispaikat myytiin silti hetkessä loppuun: "Jonossa on 500–600 ihmistä"
RavintolatSosiaalinen mediaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • 31.10.15:05
    Huijaukset

    Poliisi: Tampereen feikkiravintolaa operoitiin Afrikasta

  • 30.10.13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • 30.10.11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin