Somevaikuttajat ruinaavat jatkuvasti ilmaisia annoksia näkyvyyttä vastaan – ravintolalta nerokas ratkaisu: "Kukaan ei ole vielä tarttunut tarjoukseen"

Kreikkalainen salaatti
Shutterstock

Eräässä kreikkalaisravintolassa kyllästyttiin somevaikuttajien jatkuviin viesteihin, joissa pyydettiin ruokaa ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan. Ravintolan omistajat keksivät omaperäisen ratkaisun, joka kerää nyt ylistystä Twitterissä, kertoo brittilehti Mirror

Eräs Kosilla sijaitseva kreikkalaisravintola on nostanut Twitterissä tapetille aiheen, joka on puhuttanut aiemminkin. Ravintola nimittäin saa jatkuvasti viestejä sosiaalisen median vaikuttajilta, jotka haluaisivat tulla syömään. Vaikuttajat eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan ruoasta, vaan tarjoavat näkyyvyyttä somekanavillaan vastineeksi illallisesta. Joissain tapauksissa tällainen vaihtokauppa voi toki olla ravintolalle hyödyksi: jos kymmeniä tai jopa satoja tuhansia seuraajia omaava somevaikuttaja ylistää tilillään paikkaa ja sen ruokaa, voivat asiakasmäärät lisääntyä ja rahaa virrata kassaan.

Tässä kreikkalaisravintolassa tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että jatkuvat vaihtokaupat vaikuttajien kanssa eivät kannata. Twitter-käyttäjä UnBassador kertoo, miten hänen perheellänsä on tapana hoitaa somevaikuttajien kyselyt:

Jos kuva ei näy, katso se täältä. 

– Perheelläni on ravintola saarella. Saamme tusinoittain tämän tapaisia kyselyitä joka vuosi. Viimeisen kolmen vuoden ajan olen vastannut heille tähän tapaan: ”Kiitos paljon tarjouksestasi, yrityksellämme on tähän käytäntö. Jokainen Instagram-käyttäjä, joka meillä käy maksaa annoksista normaalin hinnan, mutta me sitoudumme tarjoamaan samalla rahamäärällä ruokaa sitä tarvitsevalle.”

"KUKAAN ei ole vielä tarttunut tarjoukseen"

Käytännössä siis somevaikuttaja maksaa normaalin asiakkaan tapaan laskunsa, mainitsee ravintolan sosiaalisen median tilillään ja samaan aikaan kreeikkalaisravintola lahjoittaa ruokaa ihmiselle, jolla ei ole varaa sitä ostaa, ja joka ansaitsee ilmaisen aterian. 

Twitterissä ylistetään kreikkalaisravintolan ideaa nerokkaaksi ja sydämelliseksi. Valittettavasti yksikään somevaikuttaja ei ole kuitenkaan tarttunut ravintolan tarjoukseen vuosien aikana.

– KUKAAN ei ole vielä tarttunut tarjoukseen, joka siis on se, että kun he maksavat annoksensa, niin me tarjoamme aterian ilmaiseksi sitä tarvitsevalle. Yleensä he (somevaikuttajat) eivät enää edes vastaa. Jotkut jopa poistavat alkuperäisen viestinsä.

Blogaajat ja vaikuttajat herättävät vahvoja tunteita. Eräs suomalainen suosikkibloggaaja sai törkyviestejä somessa, kun käytti lihaa videollaan. Videon tapaus ei liity tämän uutisen kreikkalaisravintolaan.

Suosikkibloggaaja saa törkyviestejä, kun käyttää lihaa tai kelmua – nämä asiat herättävät somessa raivoa 3:59


Lähteet: Mirror, Twitter

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.