Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin suomalaisten leipävalintojen juurisyitä.
Leipätiedotus ry:n tekemän tuoreen kuluttajatutkimuksen ( Leipätiedotus ry & IRO Research Oy: Leivän valintakriteerit & täysjyvä, helmikuu 2024) perusteella kotimaisuus on suomalaisille entistä tärkeämpi valintakriteeri leipäostoksilla. Leipää syödään, koska se on hyvän makuista ja kotimaista.
Lue myös: Onko ruisleipä terveellistä? Asiantuntija: "Jos yksi asia pitäisi valita, mitä katsoisin ruisleipäpaketista…"
Maku tärkein, kotimaisuus kakkosenas
Leipätiedotuksen leipomotuotteiden tilastointitiedoista vastaava Terhi Virtanen kertoo tiedotteessa suomalaisten syövän leipää reilut 40 kiloa vuodessa. Tämä tarkoittaa päivässä noin 3–4 tuoreleipäviipaletta tai noin 10–11 viipaletta näkkileipää tai hapankorppua. Kotimaista leipää tästä määrästä on reilu 80 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Leipätiedotus ry:n Leipomotuotteiden toimitustilastosta sekä Tullin Uljas-tilastotietokannasta.
Leipätiedotuksen kuluttajatutkimuksessa 77 prosenttia kuluttajista listasi maun viiden tärkeimmän leivän valintaan vaikuttavan ominaisuuden joukkoon. Vastaajista 59 prosenttia katsoi leivän kotimaisuuden olevan yksi viidestä merkittävimmistä ominaisuuksista.