Mainos
Mainos

Asiantuntijat perkaavat suosituimpia ruokatrendejä – eivät niin terveellisiä kuin ehkä luulit?

Asiantuntijat listasivat, mitä ruokatrendejä todella kannattaa noudattaa. 

Videolla esitellään maailmalla suosiotaan kasvattava juomatrendi, punajuurilatte. 

Maailma on täynnä erilaisia ruoka- ja terveystrendejä, joiden suuret lupaukset voivat saada pään helposti pyörälle.

Helpottaakseen erilaisten ruokatrendien aiheuttamaa hämmennystä, Huffington Post -sivusto pyysi ravitsemusterapeutteja listaamaan tällä hetkellä pinnalla olevien trendien plussat ja miinukset.

1. Kurkuma

Kurkuma on erinomainen antioksidantin lähde, jota voi lisätä helposti lähes lukuisiin ruokiin ja juomiin, ravitsemusterapeutti ja terveyskirjailija Natalie Rizzo kertoo. Kurkuman sisältämä kurkumiini auttaa tutkitusti helpottamaan muun muassa niveltulehduksen oireita, ja sen on todettu myös pienentävän Alzheimerin riskiä.

Sen lisäksi, että kurkuma tarjoaa lukuisia terveyshyötyjä, se antaa ruoille kauniin värin ja aavistuksen pippurisen maun.

2. Matcha-tee

Vihreää matcha-jauhetta näkee nykyisin monissa ruoissa aina leivonnaisista smoothieisiin. Tämä on trendi, johon asiantuntija suhtautuu erittäin positiivisesti.

– Puhtaimmillaan matcha on jauhetuista teelehdistä ja kuumasta vedestä tehtyä vihreää teetä.  Matcha sisältää enemmän antioksidantteja kuin perinteinen vihreä tee, koska se on tehty kokonaisista teelehdistä, Rizzo kertoo.

Matcha sisältää muun muassa huonoa kolesterolia alentavaa ja laihdutusta edistävää ECGC-yhdistettä sekä masennus- ja stressioireita lievittävää aminohappo L-teaniinia. 

3. Sellerimehu

Ennen kuin alat suunnitella aamujen aloittamista sellerimehulla, asiantuntija muistuttaa, että tämä terveystrendi ei pelasta elämääsi. Ravitsemusneuvoja Alyssa Piken mukaan sellerimehun terveyshyödyistä ei ole olemassa tieteellisiä todisteita, ja tämän trendin hyötyihin kannattaakin suhtautua varauksella.

– Selleri sisältää K-vitamiinia, flavonoideja ja polyfenoleja, mutta niin myös muut vihannekset, Pike toteaa.

Toisin sanoen: Jos pidät sellerimehun mausta, juo sitä. Jos et, löydät varmasti jonkun toisen yhtä terveellisen, mutta paremman makuisen vaihtoehdon.

4. Kombucha

Lukuisista terveysvaikutuksista tunnettu kombucha on parhaimmillaan vähäkalorinen ja -sokerinen vaihtoehto monille virvoitusjuomille.

Tätä juomaa ostaessa kannattaa kuitenkin tiedostaa, että moniin kauppojen hyllyiltä löytyviin versioihin on lisätty hedelmämehua ja sokeria, mikä tekee juomasta haitallisen erityisesti hampaille.

5. Vähäkaloriset jäätelöt

Jos haluat nauttia jäätelöä, asiantuntija kannustaa valitsemaan niin kutsutun oikean tuotteen vähäkaloristen versioiden sijaan. Piken mukaan näiden versioiden ongelma on se, että niitä tulee syötyä helposti useammin ja enemmän kuin tavallista jäätelöä, sillä niitä pidetään ”turvallisena” versiona.

Jos sinun tulee syötyä purkillinen ”laihdutusjäätelöä” yhden kermajäätelöpallon sijaan, hyödyt kumoavat itse itsensä.

6. Kookosöljy

Kookosöljy kuuluu niiden terveystuotteiden joukkoon, joiden kulutukseen asiantuntijat kannustavat suhtautumaan varauksella.

– Kaikki öljyt ovat yhdistelmä tyydyttynyttä ja tyydyttymätöntä rasvaa, mutta kookosöljy on pääosin tyydyttynyttä rasvaa, Pike toteaa ja lisää, että tämän vuoksi kookosöljy ei todellakaan ole se kaikkein terveellisin vaihtoehto.

–  Käytä sitä säästeliäästi antamaan makua, mutta älä peitä sillä kaikkea.

Lähde: Huffington Post 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja