Mainos
Mainos

Asiantuntija listasi ruoat, jotka parantavat vastustuskykyä – syö näin, jos haluat pysyä terveenä

Keskellä pahinta flunssakautta moni saattaa pohtia erilaisia keinoja immuunijärjestelmän parantamiseksi. Toiset luottavat inkiväärin, toiset puolestaan kuuman kanakeiton nimeen. Mutta mitä kannattaa oikeasti syödä, jos haluaa pysyä terveenä?

Laillistettu ravitsemusterapeutti Jaclyn London listasi Goodhousekeeping-sivustolle joukon ruokia, joita nauttimalla voit parantaa immuunijärjestelmääsi ja pysyä terveenä.

Värikkäitä hedelmiä, proteiinia ja täysjyvää

Asiantuntija kannustaa lisäämään ruokavalioon suoliston terveyttä edistäviä ruokia ja raaka-aineita, kuten ”suoliston henkivartijoina” toimivia probiootteja. Probiootit ovat eläviä mikrobeja, jotka auttavat ylläpitämään terveyden ja vastustuskyvyn kannalta oikeantyyppistä mikrobilajistoa suolistossa.

Fermentoidut elintarvikkeet, kuten hapankaali ja kreikkalainen jogurtti voivat siis auttaa ehkäisemään sairauksia ympäri vuoden.

Myös värikkäät vihannekset ja hedelmät, mutta myös sataprosenttiset täysjyvätuotteet, sisältävät terveyden kannalta tärkeää prebioottista kuitua. Vihanneksien ja hedelmien prebiootit auttavat probiootteja kasvamaan ja menestymään suolistossa.

Monien yllätykseksi myös proteiini voi parantaa immuunijärjestelmän toimintaa tuottamalla uusia ja säätelemällä jo olemassa olevia soluja. Kasviperäiset proteiininlähteet, kuten pähkinät ja siemenet, sisältävät lisäksi antioksidantteja, kun taas liha ja äyriäiset sisältävät runsaasti immuunisoluja ylläpitävää mineraalia, sinkkiä.

Keitot ovat flunssapotilaan ruokia

Jos flunssa on päässyt jo iskemään, kannattaa asiantuntijan mukaan kiinnittää huomiota riittävään nesteytykseen. Vesi ja tee ovat loistavia juomia, kun taas verensokeria nopeasti nostavat ja flunssaista oloa näin ollen pahentavat hedelmämehut kannattaa jättää nauttimatta.

Keitot ja liemet ovat erinomaisia ruokia flunssapotilaalle. Esimerkiksi kanakeitosta saat niin proteiinia kuin ravintoaineita, mutta myös nestettä.

Erilaisten vitamiinilisien kanssa kannattaa olla sen sijaan tarkkana. Vaikka C-vitamiinien popsiminen ei auta sinua paranemaan yhtään sen nopeammin, sinkki on sen sijaan kivennäisaine, jolla on tutkitusti flunssaa ja kurkkukipua parantava vaikutus.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja