Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Älä ikinä toimi näin, kun käyt ravintolassa – keittiömestari Helena Puolakka: "Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se"

8:52Mikä on ruokakriitikon valta? – Ravintolat haluavat Ella Wehkalammen asiakkaakseen, koska hän tekee suosioon nousseita ruoka-arvioitaKATSO VIDEO: Millainen valta on ravintolakriitikoilla? Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa TikTok-ruokakriitikko Ella Wehkalampi ja keittiömestari Helena Puolakka.
Julkaistu 18.01.2024 12:03

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Miten ravintolat suhtautuvat kritiikkiin asiakkailta ja ruokakriitikoilta? Savoyn keittiömestari Helena Puolakka kertoi oman näkemyksensä Viiden jälkeen -ohjelmassa.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keskiviikkona ravintoloiden jopa maksavan siitä, että TikTok-ruokakriitikko Ella Wehkalampi tulee heidän asiakkaakseen. Samassa Viiden jälkeen -ohjelmassa aihepiiristä oli keskustelemassa myös Master Chef -tuomarina tunnettu, ravintola Savoyn keittiömestari Helena Puolakka. Puolakka kertoi ohjelmassa, millainen merkitys ravintolakritiikillä on ravintoloille.

– Kyllä sillä on merkitystä. Saimme Café Savoylle reilu vuosi sitten järisyttävän hienon viiden tähden arvion, ja kyllä se on kantanut meille paljon asiakkaita. 

Lue myös: Ikävä havainto ravintola- ja markettisusheista: "Hyvä tiedostaa..."

Yksi huono arvio voi jopa kaataa ravintolan

Ravintolakriitikoilla on valtaa sekä hyvässä että pahassa. Yksi kriittinen arvio voi pahimmillaan vaikuttaa koko ravintolan toimintaan pysyvästi. Puolakka toivoisikin, että kritiikki esitettäisiin aina positiivisen kautta, eikä "lähdettäisi puukottamaan selkään". 

– Lontoon vuosina ehdin nähdä monta ravintolatuhoa sen takia, että joku kirjoitti "huonosti". 

Puolakka kertoo pyrkivänsä rakentavaan kritiikkiin myös Master Chef -tuomarina. 

–  Vaikka se pohja olisi kuinka negatiivinen, niin pyöristetään vähän niitä reunoja.

"Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se, että ihminen kirjoittaa jälkikäteen kritiikkiä"

shutterstock_167577659 copyHelena Puolakka toivoisi suoraa palautetta jo ravintolassa.StockPhotos/MTV

Mikä sitten olisi keittiömestari Puolakan viesti keskimääräiselle suomalaiselle ravintola-asiakkaalle, joka saattaa purnata omassa seurueessa, mutta tarjoilijan tullessa kaikki onkin hyvin?

– Mielestäni palautetta pitäisi antaa aina paikan päällä. Jos koetaan, että joku asia on ollut äärimmäisen huono, on liikaa suolaa tai ruoka väärän lämpöinen, niin siitä pitäisi aina kertoa meille, Puolakka korostaa ja jatkaa:

– Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se, että ihminen kirjoittaa jälkikäteen kritiikkiä. Ja mikä se alusta on, että missä kirjoitetaan.

Puolakan mukaan parhaimmissakin ravintoloissa käy joskus niin, että kaikki asiat menevät yksinkertaisesti pieleen. Silloin ravintolan on tärkeää kantaa vastuunsa. 

– Vastaan kaikkeen kritiikkiin henkilökohtaisesti asiakkaille ja kutsun heidät takaisin syömään. Minusta on todella tärkeää omassa roolissani ottaa palaute vastaan oikealla tavalla.  

Lue myös: Ravintolat jopa maksavat saadakseen Ella Wehkalammen asiakkaakseen

Lisää aiheesta:

"Itkin joka vuoron jälkeen" – ravintola-alan työntekijät avautuvat nyt järkyttävistä kokemuksistaanKari Aihinen kokee tulleensa väärinymmärretyksi: "Minä en syrji ketään!"Suomalaisravintolat ovat pulassa, mutta sinäkin voit auttaa – lue tämä, jos haluat käydä ravintoloissa jatkossakin: "Alkuviikko on katastrofi" Hans Välimäki tulistui ministeri Aino-Kaisa Pekosen "käsittämättömästä" kommentista – ravintola-alalla kuohuu: "Ei ole todellista""Painukaa h****ttiin ja syökää tavallista ruokaa" – 5 painajaismaista asiakasta ravintoloistaSuomalaisravintoloitsijan vastaus töykeään palautteeseen todistaa, ettei asiakas ole aina oikeassa – "maksetaan samalla mitalla takaisin"
RavintolatRuokaViiden jälkeenMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ravintolat
  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 1.11.17:43
    Ruoka

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • 31.10.15:05
    Huijaukset

    Poliisi: Tampereen feikkiravintolaa operoitiin Afrikasta

  • 30.10.13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • 30.10.11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin