Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Alkoholilain kohutut muutokset: Mikä kaikki nykyään oikein on kiellettyä?

Julkaistu 04.02.2015 13:04

MTV LIFESTYLE

Suomen alkoholilakia päivitettiin 1. tammikuuta 2015. Uusi laki on herättänyt paljon keskustelua ja erilaisia tulkintoja. Mikä kaikki nykyään oikein on kiellettyä?

Makuja.fi listasi muutamia keskustelua herättäneitä alkoholilain muutoksiin liittyviä aiheita.

Uusi laki on koettu ongelmalliseksi sen monitulkintaisuuden vuoksi. Makuja.fi -sivuston haastattelema Valviran edustaja, alkoholihallinnon ohjauksesta vastaava Kari Kunnas muistuttaa, että säädöksiä tulkitaan aina tapauskohtaisesti.

– Ei tällaisiin asioihin voi antaa mitään yleistä ohjetta. Nämä asiat ovat aina tapauskohtaisia arvioita, Kunnas toteaa.

– Kyseessähän on vanha alkoholilaki, jonka yhden pykälän yhteen momenttiin tuli muutos, Kunnas muistuttaa.

Alkoholijuomien mainontaa ei ole kokonaan kielletty

Mietojen alkoholijuomien mainonta on Kunnaksen mukaan kiellettyä lain määrittelemissä erikoistilanteissa. Miedoksi alkoholijuomaksi lasketaan kaikki juomat, joissa on vähintään 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia.

– Väkevien alkoholijuomien mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1977. Sen osalta ei ole tapahtunut mitään muutoksia, Kunnas sanoo.

Kiellettyä on myös arpajaisten, kilpailujen sekä kuluttajan tuottaman tai jakaman sisällön hyödyntäminen mietojen alkoholijuomien mainonnassa.

Ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että kaikki alkoholituotteen nimen sisältävät blogikirjoitukset, Facebook-päivitykset tai muut verkkosisällöt olisivat laittomia.

Mitä yksityishenkilö tai bloggaaja saa kirjoittaa alkoholista?

Sosiaalisessa mediassa levisi pian alkoholilain muutosten julkistuksen jälkeen ilmiö, jossa muutoksia vastustavat vaihtoivat profiilikuvakseen viskipullon kuvia ja jakoivat päivityksiä, joissa toisteltiin erilaisten alkoholijuomien nimiä.

Toisin kuin osa suomalaisista on luullut, yksityishenkilö saa kirjoittaa edelleen vapaasti alkoholituotteista uhmaamatta lainsäädäntöä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos esimerkiksi bloggaaja vastaanottaa palkkion tai hyödykkeen hyvitykseksi julkaisusta, jossa alkoholituote esitetään positiivisessa valossa, tuo se mukanaan tiettyjä velvollisuuksia. Bloggaajasta tuleekin tällöin lain tarkoittama kaupallinen toimija.

– Totta kai viiniarvosteluja saa tehdä ihan niin kuin ennenkin. Tuotteita saa kehua ja arvostella ihan niin kuin haluaa. Pitää vain huomioida uudessa lainsäädännössä, tuleeko hänestä sen myötä kaupallinen toimija. Jos hän on ottanut jonkinnäköistä korvausta toiminnasta, hänelle tulee tiettyjä velvollisuuksia lain mukaan, Kunnas selittää.

Tällainen velvollisuus voi olla esimerkiksi verkkoblogin päivityksen alla käydyn keskustelun moderointi.

Some-toiminta tarkkailussa

Valviran ohjeistuksen mukaan kiellettyä on alkoholimainonnan jakamiseen kehottaminen aineiston yhteydessä. Tämä herättää jatkokysymyksen, että millainen toiminta kehottaa jakamiseen – melkein kaikissa sosiaalisen median palveluissa kun on automaattisesti mukana jako-ominaisuus.

Yhtä lailla kiellettyä on ”sosiaalisen median palveluihin linkittyvän jakamistoiminnon hyödyntäminen alkoholimainonnan yhteydessä mainostajan hallitsemilla perinteisillä internetsivuilla”.

– On täysin sallittua, että ravintola päivittää omille some-sivuilleen jotain mietoihin juomiin liittyvää. Sen sijaan kuluttajat eivät saa osallistua tähän sisältöä tuottamalla. Keskustelua täytyy moderoida ja juttua ei saisi kehottaa jakamaan eteenpäin, Kunnas avaa.

TESTAA: Juotko liikaa alkoholia?

Lähteet: Finlex.fi: alkoholilaki, Valvira: Ohjeet alkoholimainonnasta

Nita Makkonen, nita.makkonen(at)mtv.fi

Lisää aiheesta:

Alkoholin vaikuttajamarkkinointia ei ollakaan kieltämässäSaako alkoholia sittenkin markkinoida? Hallitus erimielinenHallitus pyrkii kieltämään alkoholin vaikuttajamarkkinoinnin: Viiniasiantuntija huolissaanUlkomaiset firmat markkinoivat "tiukkaa viinaa kotiovelle kuljetettuna", suomalaiset pientuottajat kärvistelevät – yrittäjä jyrähtää: "Kiitos Suomi, että suojelet väkevien alkoholien vaaroilta"Menestyvä suomalaispanimo ei saa enää kertoa ansioistaan somessa – perustaja kiellosta: ”Onhan se aika kaksinaismoralistista"Alko mainostaa 12–17-vuotiaiden suosimassa Instagramissa – perustelee toimintaa vastuullisuuskampanjoilla
Makuja

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 06:11
    Sienet

    Kohtalokas ateria Rovaniemellä 1978 muutti kaiken – salakavalan pulkkosienen vaarallisuuden syy on mysteeri

  • Eilen17:25
    Ruoka

    Paras sienikastike! Helppo ja kermainen soosi Katin ohjeella

  • Eilen12:01
    Sokeri

    Makeutusaineilla on yhteys muistin heikkenemiseen – näin paljon ikääntyminen kiihtyi

  • Eilen09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää