Suomen alkoholilakia päivitettiin 1. tammikuuta 2015. Uusi laki on herättänyt paljon keskustelua ja erilaisia tulkintoja. Mikä kaikki nykyään oikein on kiellettyä?
Makuja.fi listasi muutamia keskustelua herättäneitä alkoholilain muutoksiin liittyviä aiheita.
Uusi laki on koettu ongelmalliseksi sen monitulkintaisuuden vuoksi. Makuja.fi -sivuston haastattelema Valviran edustaja, alkoholihallinnon ohjauksesta vastaava Kari Kunnas muistuttaa, että säädöksiä tulkitaan aina tapauskohtaisesti.
– Ei tällaisiin asioihin voi antaa mitään yleistä ohjetta. Nämä asiat ovat aina tapauskohtaisia arvioita, Kunnas toteaa.
– Kyseessähän on vanha alkoholilaki, jonka yhden pykälän yhteen momenttiin tuli muutos, Kunnas muistuttaa.
Alkoholijuomien mainontaa ei ole kokonaan kielletty
Mietojen alkoholijuomien mainonta on Kunnaksen mukaan kiellettyä lain määrittelemissä erikoistilanteissa. Miedoksi alkoholijuomaksi lasketaan kaikki juomat, joissa on vähintään 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia.
– Väkevien alkoholijuomien mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1977. Sen osalta ei ole tapahtunut mitään muutoksia, Kunnas sanoo.
Kiellettyä on myös arpajaisten, kilpailujen sekä kuluttajan tuottaman tai jakaman sisällön hyödyntäminen mietojen alkoholijuomien mainonnassa.
Ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että kaikki alkoholituotteen nimen sisältävät blogikirjoitukset, Facebook-päivitykset tai muut verkkosisällöt olisivat laittomia.
Mitä yksityishenkilö tai bloggaaja saa kirjoittaa alkoholista?
Sosiaalisessa mediassa levisi pian alkoholilain muutosten julkistuksen jälkeen ilmiö, jossa muutoksia vastustavat vaihtoivat profiilikuvakseen viskipullon kuvia ja jakoivat päivityksiä, joissa toisteltiin erilaisten alkoholijuomien nimiä.
