Älä tee näin! Brittiravintolat pelkäävät kammottavaa ilmiötä kesälle: "Pahentaisi tilannetta valtavasti"

ravintola, lasku
Niin sanotut no show -asiakkaat ovat nyt monen ravintolan pahin painajainen tulevaisuutta ajatellen. Shutterstock

Ravintoloissa ympäri maailman pohditaan nyt erilaisia keinoja selviytyä kriisin yli ja sen jälkeen. Monissa englantilaisravintoloissa on päätetty ottaa käyttöön ruokien ennakkomaksaminen, kertoo muun muassa uutiskanava Fox.

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla on aiemmin kerrottu useaa otteeseen ravintola-alan haastavasta tilanteesta koronapandemian keskellä. Muun muassa Suomen palkituin sommelier ja useassa helsinkiläisravintolassa osakkaana oleva Samuil Angelov vieraili maaliskuun alussa MTV:n Uutisaamussa kertomassa alan tunnelmista vaikeassa tilanteessa. Kantaa hankalaan tilanteeseen on ottanut kovasanaisesti myös keittiömestari Hans Välimäki

Ravintoloiden tilanne on vaikea myös muualla maailmassa. Monissa maissa on koronarajoitusten vuoksi suljettu ravintoloita jopa kuukausien ajaksi. Vaikean tilanteen vuoksi ravintolat eivät nyt kerta kaikkiaan enää kestä niin sanottuja no show -asiakkaita, kertoo uutiskanava Fox. No show -asiakkailla tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat tehneet pöytävarauksen, mutta eivät syystä tai toisesta ilmesty paikalle, eivätkä edes peru varaustaan.

Tapa ehkäistä haamuasiakkaita yleistyy: Maksa ravintolalasku ennakkoon

Briteissä ravintolat saavat avata ovensa ulkona syömiselle 12. huhtikuuta ja sisällä syömiselle näillä näkymin 17. toukokuuta.

Brittilehti The Sunin mukaan moni suosittu ravintola on jo lähes täyteen buukattu koko kesän ajaksi. Ravintoloiden omistajat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että ihmiset ovat nyt varailleet innoissaan pöytiä eri ravintoloista, mutta tehneet mahdollisesti tuplabuukkauksia, ja jättävät menemästä paikalle.

– No showt aiheuttavat hyvinäkin aikoina haittaa, mutta nyt kun ravintola-alan yritykset ovat todella hauraita, niiden vaikutus pahentaisi tilannetta valtavasti, Ison-Britannian UK Hospitality -ammattiliiton puheenjohtaja Kate Nicholls totesi brittilehti The Sunille.

Tämän vuoksi useat ravintolat ovatkin nyt ottaneet käyttöön ”ravintolalaskun ennakkomaksun”. Ravintolat siis perivät maksun ateriasta jo varauksen yhteydessä, jolloin riski illallisen perumiselle pienenee.

– Se on kuin ostaisi lipun teatteriin, 10 annoksen maistelumenuita ravintolastaan ennakkoon myyvä ravintoloitsija Kray Treadwell toteaa.

Tuttu ilmiö Suomestakin 

Idea ei ole uusi ja samantyyppisiä ratkaisuja on nähty Suomessakin. Nyt tavan uskotaan yleistyvän entisestään maailmanlaajuisesti.

Esimerkiksi helsinkiläisravintolat Ask ja Palace ovat ottaneet asiakkailta varausmaksuja. Palacessa otettiin vuonna 2017 käyttöön 150 euron "sakko" haamuasiakkaille. Jos varauksen peruu itse, silloin maksua ei peritä. Myös äkillinen sairastuminen muodostaa poikkeuksen. 

Kokki Akseli Herlevi kommentoi helmikuussa MTV:lle, että pahinta, mitä ravintolalle tällä hetkellä voi tehdä on jättää menemättä paikalle varauksesta huolimatta. 

– Ymmärrän peruutukset, mutta no show -asiakkaat sietäisivät saada jonkun leiman otsaan, sanoi Naughty BRGR -hampurilaisketjun perustaja, kokki Akseli Herlevi.


***

Erikoishaastattelussa Hans Välimäki: Miten ravintolat selviävät? 8:44

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat