Yritykset uskovat verkkokauppaan

Suuret suomalaisyritykset odottavat verkkoliiketoiminnan kasvavan lähivuosina voimakkaasti, ilmenee Tietotekniikan liiton TTL:n ja PA Consulting Groupin teettämästä kyselystä. Tutkimukseen osallistui lähes 50 teollisuuden, kaupan sekä palvelu- ja rahoitusalan yritystä, joiden keskimääräinen liikevaihto oli viime vuonna runsaat 5 miljardia markkaa.

American Online

Vastaajat arvioivat, että verkkoliiketoiminnan osuus niiden liikevaihdosta nousee vuoteen 2002 mennessä jo keskimäärin 7,8 prosenttiin, kun se viime vuonna oli vain 0,6 prosenttia. Markoissa mitaten vastaajien yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 243 miljardia markkaa ja verkkotoiminnan osuus siitä 1,5 miljardia. Jos odotukset toteutuvat, parin vuoden kuluttua verkkoliiketoiminnan liikevaihto nousee näissä yrityksissä jo 19 miljardiin markkaan. Vain joka kymmenes yritys arvioi olevansa vielä kahden vuoden kuluttua kokonaan verkkoliiketoiminnan ulkopuolella. Melkein viidennes eli 18 prosenttia taas ennakoi, että liikevaihdosta vähintään 30 prosenttia kertyy silloin jo tietoverkkojen välityksellä.

TTL:n toiminnanjohtajan Jouko Ruissalon mielestä kysely osoittaa, että verkkobisnes kehittyy lähivuosina suurin harppauksin, kun eri alojen suuret organisaatiot tarttuvat siihen tosimielellä. Myös tämä kysely vahvisti näkemystä siitä, että verkossa käytävä kauppa painottuu vielä jonkin aikaa yritysten väliseen business to business -puoleen. Ruissalon mukaan tämä on luontevaa, sillä liikekumppaneiden kesken tarvittavat järjestelmät ja osaaminen voidaan luoda nopeasti ja toiminta hallitaan pienemmin riskein.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat