Ympäristöprofessori suomii biopolttoaineita

Professorin mukaan biopolttoaineilla on paljon ympäristön kannalta haitallisia sivuvaikutuksia.

Helsingin yliopiston ympäristömuutoksen professori Atte Korhola vaatii Euroopan unionia luopumaan tavoitteestaan nostaa biopolttoaineiden osuus kymmeneen prosenttiin liikenteen polttoaineista.

Biopolttoaineiden käyttöön liittyvät pitkät kuljetukset ja tehoton jalostus voivat huonontaa hiilitasetta, Korhola arvioi.

Hänen mukaansa biopolttoaineiden tuotannolla on monia ympäristön kannalta haitallisia sivuvaikutuksia. Niitä ovat muun muassa ruuan hinnan nousu, metsien raivaaminen biopolttoainepelloiksi, luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen sekä veden, lannoitteiden ja torjunta-aineiden käytön lisääntyminen.

Korhola huomauttaa, että pula puhtaasta vedestä on yksi suurimmista ympäristöongelmista maailmassa. Yhden biopolttoainelitran valmistaminen vaatii 1000-4000 litraa vettä. Biopolttoaineiden lannoitepohjainen tehoviljely uhkaa pohja- ja pintavesien laatua.

Korholan mukaan liikenteen päästöjen vähentämiseksi on olemassa muitakin ratkaisuja. Niitä ovat joukkoliikenteen suosiminen, polttokennotekniikan kehittäminen sekä vähäpäästöisille autoille suunnattavat verohelpotukset.

Myös biopolttoaineille kaavailtujen viljelymaiden metsittäminen auttaisi. Laskelmien mukaan metsittämisellä päästäisiin vähentämään kasvihuonepäästöjä 2-9 kertaa biopolttoaineita tehokkaammin, Korhola laskee. Hänen mukaansa viljelykasvit tulisi käyttää ensisijaisesti ravinnon ja rehun tuotantoon.

Liikenne on merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa, sillä se tuottaa lähes kolmanneksen kasvihuoneilmiötä kiihdyttävistä päästöistä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat