Suomen tieverkostosta kunnostetaan ensimmäisenä päätiet, kertoo Yle. Vasta sitten huolletaan pikkutiet – siis mikäli rahaa jää.
Mikä määrittää, mitkä tiet kunnostetaan ja mitä ei? Pääasiassa raha, politiikka ja maantiede.
Teiden kunnostusta edellyttää useamman seikan toteutuminen: tiellä ei saa olla paljon liikennettä, eikä varsinkaan raskasta liikennettä. Lisäksi tie pitää olla rakennettu kantaville maille.
Teiden kunnossapitoa säätelee etupäässä raha: tienpidon rahat ovat kuitenkin vähentyneet viimeisen kymmenen vuoden ajan.
Näkyvintä rahanpuute on pikkuteillä. Kaikki tiet eivät siis ole samanarvoisia kunnostustarpeita arvioidessa, vaan rahoja keskitetään vain vilkasliikenteisimmille teille.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pääteitä kunnostetaan tarpeen mukaan ja muita teitä sen mukaan, miten rahaa sattuu olemaan.
Lisäksi teiden kunnostuksen kannalta edullisinta on tehdä korjauksia niin, että ne suuntautuvat samalle alueelle. Maantiede siis sanelee myös omalla tavallaan tieverkon kunnostuksen priorisointia.
Raha sanelee kuitenkin lopulta sen, minkä teiden kunnostukseen on rahaa ja minkä ei.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoi Ylelle, että poliitikkojen pitäisi päättää rohkeammin, mitä teitä halutaan ylläpitää etupäässä.
– Nimenomaan poliittisten päättäjien pitäisi pystyä tekemään valinta, jos ei koko tieverkkoa pystytä pitämään yllä. Jos koko tieverkosta pidettäisiin huolta, pitäisi päällystystöitä tehdä 30–40 prosenttia nykyistä enemmän.
Lähde: Yle
Uusimmat
-
12:27
Osa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan edustajista esittää vastalauseessa lakkolakien hylkäämistä
-
12:24
Savonlinnassa kolme kuolonuhria vaatineesta kolarista vaaditaan ehdotonta vankeutta – kuski kiistää ajaneensa autoa
-
12:14
Ahkerimmat, iloisimmat ja söpöimmät kesätyöläiset – karitsat aloittavat pian maisemanhoidon Helsingissä
-
12:06
Suora lähetys kello 13: Tuoreimmat tiedot Israelin ja Iranin räjähdysherkästä tilanteesta
-
12:00
Liigaviikko: Aaltonen, Savinainen ja Kontiola mainittu – liigafinaalien konkaritähdet nostettiin esiin kriittisessä valossa
-
11:56
EK3: Ott Tänakin hermot koetuksella, tallitoveri jyrää – MTV seuraa Kroatian MM-rallia
-
11:55
Kirjeenvaihtajan kommentti: CIA:n johtajalta kylmäävä varoitus – Ukrainan kohtalo riippuu yhdestä Trumpia tukevasta republikaanista
-
11:47
Tähän nopeusrajoitukseen suhtaudutaan liikenteessä piittaamattomimmin – "Ei voi ajaa fysiikan lakeja karkuun"
-
11:45
Valtteri Bottakselta hieno veto – sade väritti F1-sprintin aika-ajoja
-
11:44
Hälytysajossa ollut ambulanssi ajoi traktorin perään Siikajoella: Törmäys niin kova, että traktori kaatui
-
11:35
Rallitähden autosta tuli silmänräpäyksessä ruohonleikkuri – "Kaikki tuurit käytetty!"
-
11:20
Allman Brothers Bandin perustaja Dickey Betts on kuollut
-
11:15
Lunta luvassa: Ilmatieteen laitoksen mukaan maastopalokausi kuitenkin alkanut
-
10:49
Lumipyry vyöryy Suomeen ja ensi viikolla lunta tulee lisää – Pekka Pouta: "En muista eläessäni"
-
10:45
Venäjä tehnyt suuren ilmahyökkäyksen – Ukraina kertoo ampuneensa alas pommikoneen
-
10:44
Nappaa talteen ensimmäisessä Olet mitä syöt -jaksossa nähdyt reseptit
-
10:38
Teemu Suniselta työn vienyt kuski tuli kuviin, MM-ralliselostamosta parahdus – "Pistää karvaalla tavalla sanattomaksi"
-
10:35
Iranilainen uutistoimisto: Maahan ei hyökätty ulkomailta
-
10:22
SM-liigassa säväyttänyt SHL-hyökkääjä palaa Suomeen
-
09:58
Miljoonat jäävät suomalaisilta lunastamatta – miksi panttipullo jää palauttamatta?
-
Lataa lisää