Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yle: Pikkuteiden huono kunto näkyy – rahaa kunnossapitoon ei yksinkertaisesti ole

Pääteiden kunnossapitoa priorisoidaan.
Pääteiden kunnossapitoa priorisoidaan.Lehtikuva
Julkaistu 18.04.2016 05:41

MTV LIFESTYLE

Suomen tieverkostosta kunnostetaan ensimmäisenä päätiet, kertoo Yle. Vasta sitten huolletaan pikkutiet – siis mikäli rahaa jää.

Mikä määrittää, mitkä tiet kunnostetaan ja mitä ei? Pääasiassa raha, politiikka ja maantiede.

Teiden kunnostusta edellyttää useamman seikan toteutuminen: tiellä ei saa olla paljon liikennettä, eikä varsinkaan raskasta liikennettä. Lisäksi tie pitää olla rakennettu kantaville maille.

Teiden kunnossapitoa säätelee etupäässä raha: tienpidon rahat ovat kuitenkin vähentyneet viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Näkyvintä rahanpuute on pikkuteillä. Kaikki tiet eivät siis ole samanarvoisia kunnostustarpeita arvioidessa, vaan rahoja keskitetään vain vilkasliikenteisimmille teille.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pääteitä kunnostetaan tarpeen mukaan ja muita teitä sen mukaan, miten rahaa sattuu olemaan.

Lisäksi teiden kunnostuksen kannalta edullisinta on tehdä korjauksia niin, että ne suuntautuvat samalle alueelle. Maantiede siis sanelee myös omalla tavallaan tieverkon kunnostuksen priorisointia.

Raha sanelee kuitenkin lopulta sen, minkä teiden kunnostukseen on rahaa ja minkä ei.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoi Ylelle, että poliitikkojen pitäisi päättää rohkeammin, mitä teitä halutaan ylläpitää etupäässä.

– Nimenomaan poliittisten päättäjien pitäisi pystyä tekemään valinta, jos ei koko tieverkkoa pystytä pitämään yllä. Jos koko tieverkosta pidettäisiin huolta, pitäisi päällystystöitä tehdä 30–40 prosenttia nykyistä enemmän.

Lähde: Yle 

Lisää aiheesta:

Venäjälle vievät tiet rapistuvatAmmattikuskien hätähuuto: Teitä ei korjata kuin ennen – "Juuri ja juuri käyttökelpoisiksi"Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminTalven aiheuttamien tuhojen laajuus on paljastumassa: Miksi tiet ovat Suomessa niin reikäisiä, kun Ruotsissa asiat ovat paremmin?Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"