Mainos

Yksinkertainen tapa tekee työpäivästäsi huomattavasti paremman – kymmenen minuuttia riittää!

Tuoreen tutkimuksen mukaan yksinkertaisin konsti on usein se kaikkein tehokkain. 

Ihmiset ovat stressaantuneempia kuin koskaan ennen. Tulospaineiden ja vaatimusten lisääntyminen vaikuttavat väistämättä niin työtehoon, unenlaatuun kuin yleiseen mielialaankin. Journal of Managementissa julkaistun tutkimuksen mukaan stressitasoa on kuitenkin mahdollista laskea helposti yksinkertaisen vinkin avulla. 

Case Western Reserve yliopiston tutkijoiden mukaan stressitason laskemiseksi ihmisten tulisi ottaa käyttöönsä vanha kunnon tauko. Nykyisin moni paahtaa otsa hiessä ilman taukoja, mutta itse asiassa kymmenen minuutin tauko työnteon lomassa lisäisi työtehoa huomattavasti. Tutkimuksen mukaan tämän tauon aikana ei tarvitse muuta kuin hengittää ja harjoittaa tietoista läsnäoloa eli mindfulnessia.

Lisää työtehoa ja tarkkaavaisuutta

Mindfulnessin harjoittamisesta on tutkimuksen mukaan hyötyä niin stressin hallinnassa kuin työympäristön viihtyvyyden parantamisessa.

Päivittäinen mindfulness-hetki vähentää tutkimuksen mukaan etenkin päätöksentekoon liittyvää stressiä. Tämän lisäksi sen todettiin lisäävän tehokkuutta ja tarkkaavaisuutta verrattuna niihin, jotka jättivät tämän tauon pitämättä.

Mindfulnessista ei ole hyötyä ainoastaan sinulle itsellesi, vaan koko työympäristöllesi. Lyhyen tauon todettiin nimittäin lisäävän ihmisissä empatiaa ja myötätuntoa, mikä puolestaan parantaa suhteita työtovereihin. Hyvät ihmissuhteet heijastuvat automaattisesti koko työympäristön viihtyvyyteen.

Kymmenen minuuttia ei ole paljoa pois työajasta, mutta sillä voi olla lukuisia positiivisia vaikutuksia.

Katso videolta Mindfulness-kouluttajan vinkit tehokkaampaan työpäivään. 

0:51

Lähde: RealSimple

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.