Volkswagenin Car-Net-paikannuspalvelun asiakaspalvelija ei suostunut aktivoimaan varastetun auton paikanninta, vaikka auton kyydissä oli pieni lapsi ja paikannuspyyntö tuli poliisilta.
Lake Countyn poliisi ei saanut paikannuspalvelu Car-Netiltä apua kaapatun lapsen etsinnässä. Vaikka auton paikantaminen oli teknisesti mahdollista, ei yhtiön asiakaspalvelussa asiaa hoitanut henkilö suostunut suorittamaan paikannusta ennen 150 dollarin maksun maksamista.
Vuosimallin 2021 Volkswagen Atlaksen omistajalla oli aiemmin ollut käytössään palvelu, johon kuului myös auton paikantaminen pyydettäessä, mutta palvelun ilmainen kokeilujakso oli sittemmin päättynyt.
Asiakaspalvelija vaati poliisia maksamaan tilauksen ja paikannuspalvelun aktivoimisesta "yhtiön käytäntöjen" mukaisesti, vaikka konstaapeli oli selittänyt tilanteen vakavuuden puhelimessa.
Lue myös: Honda ei paljastanut pöllityn Accordin sijaintia edes poliisille – syynä yhtiön käytäntö
Auto ja lapsi löytyivät, mutta eivät paikannuspalvelun ansiosta
Yhdysvaltain Volkswagenin mukaan tilanteessa ei oltu noudatettu yhtiön ohjeita, sillä valmistajalla on erikseen tällaisia tapauksia varten laaditut käytännöt. Niissä ohjeistetaan, miten ja millaisissa tilanteissa viranomaisille voidaan antaa tietoa auton sijainnista, vaikka palvelu olisikin umpeutunut. Yhtiön edustajan mukaan paikannus olisi pitänyt aktivoida tässä tapauksessa ja tieto kertoa poliisille.