Yahoo aloittaa Suomessa

Maailmankuulu Internet-mediayhtiö Yahoo! aloittaa yhteistyön teleoperaattori Radiolinjan kanssa. Ensi alkuu amerikkalaisyhtiön kokoamia uutisia ja rahoituspalveluja tarjotaan wap-sivuston kautta. Myöhemmin yhteistyötä on tarkoitus syventää Internetin ja langattomat laitteet yhdistäviin sovelluksiin. Aluksi Radiolinjan asiakkaat voivat seurata Yahoon kansainvälisiä uutisia sekä rahoitusalan tietoja englanniksi ja ruotsiksi. Ensimmäiset palvelut luvataan jo muutaman viikon kuluessa. Radiolinjasta ei vielä keskiviikkona haluttu kertoa enempää yhteistyöstä, koska se oli alun perin suunniteltu tehtäväksi torstaina.

Tiedotusjohtaja Kalevi Suortti kertoi, että lyhyt pörssitiedote yhteistyöstä annettiin jo keskiviikkona, koska markkinoilla alkoi liikkua niin vahvoja huhuja asiasta.
- Kerromme yhteistyösopimuksesta tarkemmin torstaina, hän selvitti. Suortin mukaan on kuitenkin hienoa, että alansa jättiläinen on valinnut Radiolinjan yhteistyökumppanikseen.

Kurssi nousi

Analyytikko Michael Schröder investointipankki Ostockista huomautti keskiviikkona annettujen tietojen perusteella, että kyseessä on välttämätön peruspalvelu, jotta wap voi saada tuulta allensa. Varsinaista rahanlähdettä teleoperaattoreille odotetaan mm. sähköisestä kaupasta ja pankkipalveluista. Uusia wap-puhelimia on jo myynnissä, mutta kauppa ei ole saanut niitä toivotulla vauhdilla myyntiin. Tarkemmin yhteistyötä voi Schröderin mukaan arvioida sitten, kun siitä on saatu enemmän tietoja.

Ensitiedot riittivät kuitenkin nostamaan Helsingin Puhelimen osakkeen 90 euroon eli 535 markkaan. Aamulla kauppa alkoi 81 eurolla. Se on 481,60 markkaa. Radiolinja on HelsinginPuhelimen tytäryhtiö. Vaikka kyseessä on peruspalvelu, intohimoja aiheuttaa Yahoon suuruus omalla alallaan, Schröder selvitti. Yahoo on itsenäinen yhtiö, jonka strategiana on tarjota laajin mahdollinen sisältö Internetissä liikkuville. Se kokoaa tiedon eri lähteistä. Mitä useampi Internetissä seikkaileva liikkuu yhtiön portaalin eli avaussivun kautta, sen enemmän se houkuttelee mainostajia ja vahvistaa näin asemiaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat