WRC-konkari ja MM-sarjaan hamuava suomalaiskuski vaikuttuivat Skodan uudesta ralliautosta – "Jokaisen kuljettajan mieleen"

Tshekkiläinen Skoda on dominoinut rallin MM-sarjan WRC2-luokkaa jo monen vuoden ajan. Tällä viikolla autonvalmistajan moottoriurheiluyksikkö esitteli uuden version satoja voittoja ympäri maailman niittäneestä Fabia-mallistaan.

Uutta Skoda Fabia RS Rally2 -autoa on testannut viimeisen vuoden aikana rallin SM-sarjan puolustava mestari Emil Lindholm.

– Aika kiva nähdä auto vihdoin ja viimeinen ilman häiveteippejä, joissa se on ollut vuoden päivät. Kiva juttu, että vihdoin on uusi auto valmiina, Lindholm totesi MTV Urheilulle Skoda Motorsportin päämajassa Mlada Boleslavissa.

– Luulen, että auto on parempi kuin vanha versio. Olemme vuoden mittaan ajaneet paljon testiä. Niistä on jäänyt tosi hyvät fiilikset. Olemme myös vertailleet aikoja vanhaan autoon ja mielestäni uusi on nopeampi. Moottori on uuden auton vahvin ja isoin muutos. Se on aina jokaisen kuljettajan mieleen, kun moottori on vahva, Lindholm jatkoi.

Lindholm ajoi testiä ympäri Eurooppaa muutaman viikon välein. Projekti oli suomalaiskuskin mieleen.

– En osaa ihan tarkkaan sanoa, kuinka paljon itse ajoin, mutta tuhansia kilometrejä se oli. Päivät olivat pitkiä ja kilometrejä tuli paljon, mutta se oli äärimmäisen hyvää treeniä minulle.

Lindholmin lisäksi päävastuuta uuden Fabian kehitystyöstä kantoivat WRC-konkari Kris Meeke, rallin MM-sarjan WRC2-luokan ja EM-sarjan puolustava mestari Andreas Mikkelsen sekä tshekkikuski Jan Kopecky.

– En ole ihan varma, kuinka paljon testasin, mutta kyllä se oli lähellä 6 000 tai jopa 7 000 kilometriä. Se on paljon testiä yhden vuoden aikana, Meeke paljasti.

– Ajoin Suomessa lumella ja soralla sekä lisäksi testasimme erilaisilla sora-alustoilla monessa eri maassa. Asvaltilla testasin Tshekissä, Kroatiassa, Belgiassa ja Espanjassa. Nautin todella paljon projektista, sillä se mitä tykkään tehdä edelleen, on ajaa ralliautoa.

Myös pohjoisirlantilainen hehkutti uuden Skoda Fabian vääntävämpää moottoria, mutta koki, että myös auton korissa on otettu isoja kehitysaskeleita.

– Minulla ei ole niin hirveästi vertailupohjaa tämän luokan autoista. Homma on niin rajattua, että tuskin mitään älyttömiä eroja voi tehdä. Auton kori tuntuu todella hyvältä. Se on kehittynyt todella paljon, koska on jäykempi ja antaa mahdollisuuden puskea ihan täysillä, 42-vuotias konkari summasi.

– Se tulee näkymään nopeissa ralleissa, kuten Suomessa. Myös luotettavuus on kovalla tasolla. Jo ensimmäisissä testeissä Ranskassa, todella hurjissa olosuhteissa, auto toimi heti hienosti. Sanoinkin jo avaustestien jälkeen, että eikö tämä ole tässä. Siitä on jo vuosi aikaa.

Meekellä on kokemusta monesta eri WRC-tallista, mutta Rally2-luokituksen Skodalla hän on ajanut vain pari kisaa Lähi-Idässä. Tshekkitiimin toiminta testiprojektin aikana teki pohjoisirlantilaiseen ison vaikutuksen.

– Skoda ja ihmiset Tshekissä ovat todella ylpeitä brändistään. Kaikki mekaanikot ja tallin ihmiset suhtautuvat työhönsä todella intohimoisesti. Tämä on varmasti paras talli, jossa olen tehnyt töitä. Testiporukkakin on ihan yhtä suuri kuin millä tahansa WRC-tiimillä.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat