Autojätti Volkswagen on peukaloinut autojensa päästöjä myös Euroopassa, eikä ainoastaan Yhdysvalloissa, kertoi Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt torstaina.
Dobrindtin mukaan yhtiö on manipuloinut 1,6- ja 2-litraisia dieselmoottoreita.
Ministerin tiedossa ei vielä ollut, kuinka monta peukaloidulla moottorilla varustettua autoa on myyty Euroopassa.
Päästöskandaali puhkesi viime viikolla, kun Yhdysvalloissa huomattiin Volkswagenin asentaneen dieselmoottoreiden ohjausjärjestelmään ohjelman, joka rajoitti testitilanteessa päästöt sallittuihin rajoihin.
Tavallisessa ajossa ohjelma kytkeytyi pois päältä. Seurauksena oli, että typen oksidien päästöt saattoivat olla jopa nelikymmenkertaisia sallittuun verrattuna.
Saksan viranomaiset aikovatkin tehdä pistokokeita myös muiden autonvalmistajien malleihin. EU-komissio haluaa puolestaan, että kaikki jäsenmaat tutkivat, kuinka montaa autoa peukalointi koskee.
Bemarissa hirmupäästöt
BMW joutui jo torstaina epäilyksen alle. Osa saksalaisen BMW:n valmistamista dieselautoista ylittää EU:n typpioksidin päästörajat jopa 11-kertaisesti, kirjoitti Auto Bild -lehti.
Lehden mukaan testeissä on ilmennyt, että ongelma koskee kaksilitraisilla dieselmoottoreilla varustettuja X3 xDrive -katumaastureita. Testit on suorittanut liikennepäästöjä tutkiva ICCT-järjestö, joka viime perjantaina paljasti Volkswagenin päästömanipuloinnin.
