Iso osa Volkswagenin johdosta tiesi alusta lähtien, että konsernin dieselautojen typpipäästöjä manipuloitiin sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.
Näin vakuuttaa petokseen osallistunut avaintodistaja, jota ovat kuulleet sekä VW:n sisäiset tarkastajat että ulkopuoliset asianajajat.
Päivälehti Süddeutsche Zeitungin mukaan moottoreiden tuotekehitysyksikössä työskennellyt mies on viime kuukausien aikana kertonut kattavasti skandaalin yksityiskohdista.
Todistaja on vakuuttanut, että käytännössä kaikki pakokaasuasioista vastanneet Volkswagenin johtajat joko osallistuivat manipuloitiin tai ainakin tiesivät siitä. Moottoreiden tuotekehitysosastolla valtaosa työntekijöistä oli perillä kyseenalaisesta peaukaloinnista.
Mies sanoo selvittäneensä päästöongelmaa ja sen kyseenalaista ratkaisua konsernin ylimpään johtoon jo tuolloin kuuluneelle Heinz Jakob Neusserille. Hän ei tehnyt asialle mitään. Neusser nousi myöhemmin koko VW-merkistä vastaavaksi johtokunnan jäseneksi.
Ylin johto todistanut toista
VW:n ylimmän johdon antama kuva on ollut täysin toisenlainen. Uusi pääjohtaja Matthias Müller on korostanut, että vain pieni piiri tiesi harhautuksesta eikä siitä kerrottu konsernin johtokunnalle saati hallitukselle.
VW:n edustaja kommentoi julkisuuteen tulleita tietoja muistuttamalla, että kyse on edelleen spekulaatiosta ilman pitäviä todisteita.
Der Spiegel –viikkolehden verkkopalvelu kertoi viikonloppuna, että VW:n moottoreiden tuotekehityksestä vuosina 2007 - 2012 vastannut johtaja Wolfgang Hatz voisi palata Porschen johtokunnan jäseneksi. Hatz lomautettiin, kun päästöskandaali paljastui.

