Avaintodistaja: Volkswagenin johto tiesi päästöjen peukaloinnista

Iso osa Volkswagenin johdosta tiesi alusta lähtien, että konsernin dieselautojen typpipäästöjä manipuloitiin sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.

Näin vakuuttaa petokseen osallistunut avaintodistaja, jota ovat kuulleet sekä VW:n sisäiset tarkastajat että ulkopuoliset asianajajat.

Päivälehti Süddeutsche Zeitungin mukaan moottoreiden tuotekehitysyksikössä työskennellyt mies on viime kuukausien aikana kertonut kattavasti skandaalin yksityiskohdista.

Todistaja on vakuuttanut, että käytännössä kaikki pakokaasuasioista vastanneet Volkswagenin johtajat joko osallistuivat manipuloitiin tai ainakin tiesivät siitä. Moottoreiden tuotekehitysosastolla valtaosa työntekijöistä oli perillä kyseenalaisesta peaukaloinnista.

Mies sanoo selvittäneensä päästöongelmaa ja sen kyseenalaista ratkaisua konsernin ylimpään johtoon jo tuolloin kuuluneelle Heinz Jakob Neusserille. Hän ei tehnyt asialle mitään. Neusser nousi myöhemmin koko VW-merkistä vastaavaksi johtokunnan jäseneksi.

Ylin johto todistanut toista

VW:n ylimmän johdon antama kuva on ollut täysin toisenlainen. Uusi pääjohtaja Matthias Müller on korostanut, että vain pieni piiri tiesi harhautuksesta eikä siitä kerrottu konsernin johtokunnalle saati hallitukselle.

VW:n edustaja kommentoi julkisuuteen tulleita tietoja muistuttamalla, että kyse on edelleen spekulaatiosta ilman pitäviä todisteita.

Der Spiegel –viikkolehden verkkopalvelu kertoi viikonloppuna, että VW:n moottoreiden tuotekehityksestä vuosina 2007 - 2012 vastannut johtaja Wolfgang Hatz voisi palata Porschen johtokunnan jäseneksi. Hatz lomautettiin, kun päästöskandaali paljastui.

Der Spiegel kirjoittaa, että toistaiseksi tutkijoiden tietoon ei ole tullut mitään sellaista, mikä osoittaisi Hatzin tienneen päästösotkusta. Tuore todistajalausunto taas puhuu sen puolesta, että tuotekehitysjohtaja oli perillä kyseenalaisista toimenpiteistä.

Osastolla vaitiololupaus

Volkswagen käynnisti typpipäästöjen manipuloinnin vuonna 2006. Euroopan suurin autonvalmistaja yritti panna japanilaiselle Toyotalle kampoihin nimenomaan Yhdysvalloissa. VW markkinoi kuluttajille uutta Clean Diesel –teknologiaa, joka oli halvempi vaihtoehto Toyotan suosituille hybrideille.

VW:n moottorituotekehityksestä vastanneet insinöörit ja johtajat eivät uskaltaneet paljastaa konsernin johdolle, että USA:n viranomaisten asettamiin dieselmoottoreiden typpipäästöarvoihin ei päästäisi rehellisin keinoin. Tuolloin päädyttiin päästöjen manipulointiin saksalaisen Boschin valmistaman ohjelmiston avulla.

Päästöskandaali koskee noin 11 miljoonaa VW-konsernin valmistamaa dieselajoneuvoa.

Yhdysvalloissa konserni on luvannut maksaa manipuloitujen autojen omistajille 1000 dollarin vahingonkorvauksen. Euroopan unionin komissio on vaatinut saksalaisvalmistajalta vastaavaa korvausta myös Euroopassa.

Alustavien arvioiden mukaan VW:n historian pahimman skandaalin lopulliset kustannukset voivat nousta useisiin kymmeniin miljardeihin euroihin. Konserni on huhtikuun alun yhtiökokouksessa luvannut kertoa tuloksia sekä omista sisäisistä tutkimuksistaan että ulkopuolisten asianajotoimistojen selvityksistä.

 

Lue myös:

    Uusimmat