Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?

Volkswagenin imago on kärsinyt kovan kolauksen syyskuussa paljastuneen dieselpäästöskandaalin vuoksi.
Volkswagenin imago on kärsinyt kovan kolauksen syyskuussa paljastuneen dieselpäästöskandaalin vuoksi.All Over Press
Julkaistu 28.12.2015 12:41

Ville Järveläinen

Saksalaisvalmistajaa riepotellut skandaali näyttää laantumisen merkkejä, mutta vaikutukset tuntuvat vielä pitkään.

Syyskuussa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA ilmoitti Volkswagenin manipuloineen dieselautojensa typenoksidipäästöjä tietokoneohjelmiston avulla. Päästöjä rajoitettiin testitilanteessa, mutta normioloissa todelliset päästöt ylittivät sallitut rajat jopa 40-kertaisesti. 

Volkswagenia uhattiin jopa 37 500 dollarin sakoilla jokaista sääntöjä rikkovaa autoaan kohden. Syytös koski yhteensä lähes puolta miljoonaa Volkswagen- ja Audi-merkkistä autoa, jotka oli myyty Yhdysvalloissa vuoden 2008 jälkeen.

Pian huijauksen paljastumisen jälkeen huhuttiin, että konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn saisi lähteä ja tilalle astuisi Porschen Matthias Müller. Volkswagen kiisti väitteet pitäen niitä naurettavina.

Kuitenkin vielä saman viikon aikana Volkswagen ilmoitti Müllerin ottavan Winterkornin paikan konsernin pääjohtajana. Samalla viikolla autojätti ilmoitti myös ensimmäisistä skandaaliin liitetyistä irtisanomisistaan, joita tehtiin sisäisen tutkinnan tekemien löydösten perusteella.

Laajeneminen USA:sta Eurooppaan

Muutamaa päivää huijauksen paljastumisen jälkeen kävi ilmi, että autoja oli peukaloitu myös Euroopassa. Kohu ei kohdistunut enää vain Volkswagenin valmistamiin 1,6- ja 2-litraisiin autoihin vaan laajeni koskemaan myös 1,2-litraisia Volkkareita, Audeja ja Skodia. Maailmanlaajuisesti Volkswagen kertoi ongelman koskettavan noin 11 miljoonaa autoa.

– Yhtäkkiä Volkswagenista on tullut suurempi riski Saksan taloudelle kuin Kreikan velkakriisi, hollantilaisen finanssikonsernin ING:n pääekonomisti arvioi tuoreeltaan.

Carsten Brzeski

Ympäristöviranomaiset niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa ilmoittivat testaavansa myös muiden merkkien päästöjä vastaavan varalta, mutta toistaiseksi hälyttäviä löydöksiä ei ole tehty.

Lokakuussa Volkswagen ilmoitti korjaavansa kaikki autot vuoden 2016 loppuun mennessä. 

Vaikutukset Suomessa

Volkswagen-konsernin sisäisessä tutkinnassa selvisi, että Suomessa tapaus koskee 47 124 liikenteessä olevaa Volkswagen-henkilöautoa, Audia, Seatia ja Volkswagen-hyötyautoa. Lukuun sisältyy kaikkien näiden merkkien autot, jotka on varustettu tyypin EA 189 -dieselmoottorilla.

Volkswagen ilmoitti olevansa yhteydessä asiakkaisiin, joiden autoja päästökohu koskee. Lisäksi konserni loi merkkikohtaisia hakupalveluita, joilla pystyy tarkastamaan, koskeeko Volkswagen-konsernin dieselhuijaus omaa autoa.

Osia ja ohjelmistoja Volkswagenille toimittanut Bosch on ollut epäilyksen alaisena. Sen osuutta typenoksidipäästöhuijaukseen tutkitaan.

Dieselistä bensiiniin

Marraskuun alussa kävi ilmi, että Volkswagen on vähätellyt jopa 800 000 Euroopassa myydyn auton polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Saksalaisvalmistaja teki havainnot omissa tutkimuksissaan.

Tämä huijaus onnistui siten, että testitilanteessa insinöörit muun muassa nostivat rengaspaineita yli normaaliarvojen ja lisäsivät dieseliä moottoriöljyseokseen, jotka molemmat pienensivät polttoaineenkulutusta.

Volkswagenin mukaan epäilyt hiilidioksidipäästöjen ja kulutuslukemien vääristelystä olivat kuitenkin pääosin turhia. Yhdeksän automallin ilmoitettuihin arvoihin tehdään konsernin mukaan pieniä muutoksia.

Korjaustoimenpiteet alkavat tammikuussa

Marraskuun lopulla Saksan liikennevirasto sai Volkswagenilta konkreettisen ehdotuksen huijausohjelmistolla varustettujen 1,6-litraisten dieselautojen korjaamiseksi.

Volkswagenin suunnitelma 1,6-litraisten moottoreiden korjaamiseksi koostuu kahdesta osasta. Sen lisäksi, että moottorin ohjelmisto päivitetään, konehuoneeseen asennetaan muovinen ritilä, joka tasapainottaa ilman virtausta ilmamassamittariin.

Yhdessä ohjelmistopäivityksen kanssa, Volkswagen uskoo yhden 1,6-litraisella moottorilla varustetun auton tulevan korjatuksi alle tunnissa.

1,2- ja 2,0-litraisten dieselmoottoreiden korjaamiseksi riittää Volkswagenin mukaan ohjelmistopäivitys, jonka asentaminen kestäisi alle puoli tuntia.

Suomessa asiakkaita informoidaan tammikuun alussa kirjeitse. Tässä kirjeessä kerrotaan kunkin auton korjaustoimenpiteestä ja aikataulusta.

Lisää aiheesta:

Volkkarin dieselskandaalista 5 vuotta: Muistatko tämän suomalaisomistajille jaetun pahoittelupaketin? – "Näyttävät vielä keskisormea päälle"Ja taas mennään: Saksalaisvalmistaja epäilee itseään päästöhuijauksesta – tällä kertaa kyse bensamoottoreistaKäry kävi vuosi sitten – tässä kaikki käänteet Volkswagenin päästöskandaalistaVolkswagenin uudet epäselvyydet koskevat 98 000 bensa-autoaVolkswagen vääristellyt myös kulutuslukemia – mukana bensiinimoottoreitaVolkswagen-skandaali laajeni dieselistä bensiiniin: 800 000 uudessa autossa epäselvyyksiä
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki