Saksalaisvalmistajaa riepotellut skandaali näyttää laantumisen merkkejä, mutta vaikutukset tuntuvat vielä pitkään.
Syyskuussa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA ilmoitti Volkswagenin manipuloineen dieselautojensa typenoksidipäästöjä tietokoneohjelmiston avulla. Päästöjä rajoitettiin testitilanteessa, mutta normioloissa todelliset päästöt ylittivät sallitut rajat jopa 40-kertaisesti.
Volkswagenia uhattiin jopa 37 500 dollarin sakoilla jokaista sääntöjä rikkovaa autoaan kohden. Syytös koski yhteensä lähes puolta miljoonaa Volkswagen- ja Audi-merkkistä autoa, jotka oli myyty Yhdysvalloissa vuoden 2008 jälkeen.
Pian huijauksen paljastumisen jälkeen huhuttiin, että konsernin toimitusjohtaja Martin Winterkorn saisi lähteä ja tilalle astuisi Porschen Matthias Müller. Volkswagen kiisti väitteet pitäen niitä naurettavina.
Kuitenkin vielä saman viikon aikana Volkswagen ilmoitti Müllerin ottavan Winterkornin paikan konsernin pääjohtajana. Samalla viikolla autojätti ilmoitti myös ensimmäisistä skandaaliin liitetyistä irtisanomisistaan, joita tehtiin sisäisen tutkinnan tekemien löydösten perusteella.
Laajeneminen USA:sta Eurooppaan
Muutamaa päivää huijauksen paljastumisen jälkeen kävi ilmi, että autoja oli peukaloitu myös Euroopassa. Kohu ei kohdistunut enää vain Volkswagenin valmistamiin 1,6- ja 2-litraisiin autoihin vaan laajeni koskemaan myös 1,2-litraisia Volkkareita, Audeja ja Skodia. Maailmanlaajuisesti Volkswagen kertoi ongelman koskettavan noin 11 miljoonaa autoa.
– Yhtäkkiä Volkswagenista on tullut suurempi riski Saksan taloudelle kuin Kreikan velkakriisi, hollantilaisen finanssikonsernin ING:n pääekonomisti arvioi tuoreeltaan.
