EU-tuomioistuin katsoi, että matkustajilla oli oikeus myös toiseen korvaukseen. Kiistassa oli kyse Singaporen-lennosta syksyllä 2013.
Lentoyhtiö Finnair on taipunut maksamaan lentomatkustajille kahdet myöhästymiskorvaukset kovaonniselta Singaporen-matkalta. Juttua puitiin vuosien varrella käräjä- ja hovioikeuden lisäksi Euroopan unionin tuomioistuimessa.
Kiistassa oli kyse lokakuun 2013 tapahtumista. Finnairin lennon piti lähteä myöhään illalla 11. lokakuuta Singaporeen, mutta teknisen vian vuoksi lento peruttiin.
Finnair reititti osan matkustajista seuraavan päivän lennolle Singaporeen Kiinan Chongqingin kautta. Matkustajien epäonni jatkui, sillä koneen peräsimeen tulleen vian vuoksi Chongqingin-lento lähti Helsingistä 12. lokakuuta liki kahdeksan tuntia myöhässä.
Myöhästymisen takia matkustajat eivät ehtineet Chongqingissa jatkolennolleen. Finnair kuitenkin järjesti matkustajat vielä samana päivänä toiselle lennolle Chongqingista Hongkongin kautta Singaporeen.
Lopulta matkustajat olivat perillä Singaporessa hieman yli puolenyön 14. lokakuuta, liki seitsemän tuntia myöhemmin, kuin jos he olisivat ehtineet ensimmäiselle uudelleenreititetylle Singaporen-lennolleen.
Käräjäoikeus hylkäsi vaateen toisesta korvauksesta
Käräjäoikeudessa yksitoista matkustajaa vaati, että Finnairin pitää maksaa heille alkuperäisen Singaporen-lennon peruuntumisesta EU-asetuksen 261/2004 mukainen vakiokorvaus 600 euroa korkoineen. Tähän korvausvaateeseen Finnair myöntyi kesken oikeudenkäynnin.
Lisäksi matkustajat vaativat, että Finnairin pitää maksaa heille myös uudelleenreititetyn Helsinki-Chongqing-Singapore-lennon viivästymisestä 600 euroa korkoineen. Finnairin mukaan vaatimus toisesta 600 euron korvauksesta oli perusteeton.